Kialla uutuustulva: kaksi hybridiä ja iso farkku Optima SW

Autojen päästöjä ja kulutusta on saatava alas, viranomaiset vaativat. Korealainen Kia vastaa tähän tuomalla uusia hybridimalleja.

Kia Niro on täysin uusi automalli. Se on pieni etuvetoinen, viisipaikkainen katumaasturi, kokoisekseen melko tilava bensahybridi.

Niro asettuu pituutensa puolesta kahden Kian suosikkimallin väliin. Niro on pari senttiä pidempi kuin viistoperäinen Ceed mutta lähes 15 senttiä lyhyempi kuin katumaasturi Sportage.

Akseliväli Nirossa on peräti 2,7 metriä eli kolme senttiä pidempi kuin selvästi isommassa Sportagessa. Niinpä takaistuimille on saatu yllättävän hyvät tilat.

Takakonttikin vetää kohtuulliset 421 litraa, mutta suuria hienouksia istuinten kaatoon tai tavaroiden kiinnittämiseen siinä ei ole.

Moni hybridi on jäänyt ostamatta, koska niillä ei tyypillisesti saa vetää ainakaan isoa perävaunua. Niroon on kuitenkin tulossa mahdollisuus 1 300 kilon massan hinaamiseen. Arkiset kuljetukset eivät siis jää hoitamatta.

Niro vaikuttaa äkkivilkaisulla pikkuautomaiselta. Sitä korostavat takavalot, jotka ovat kovin samantyyliset kuin Kia Riossa. Rio on kuitenkin kahdeksan senttiä matalampi. Toisaalta isoveli Sportage on vielä kymmenen senttiä Niroa korkeampi.

Kun hybrideistä puhutaan, mittatikkuna on käytettävä myös maailman ostetuinta hybridiä, Toyota Priusta, vaikka se on korimalliltaan kovin erilainen.

Ainakin kulutuksessa se on eittämättä ollut myös Kian insinöörien kiikarissa, sillä Nirolle kerrotaan tavoiteltavan 89 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohden. Se on sattumoisin sama lukema, joka noteerattiin 2009 lanseeratulle, väistymässä olevalle Priukselle.

Bensiininkulutuksen pitäisi siis asettua Nirollakin noin 3,9 litraan sadalla kilometrillä. Uusi, tulossa oleva Prius yltää 70 grammaan ja 3,0 litraan.

Nirossa voimalinja koostuu 1,6 litran vapaasti hengittävästä 105 hevosvoiman bensiinimoottorista, 44-heppaisesta sähkömoottorista ja kuusiportaisesta kaksoiskytkinautomaattivaihteistosta.

Yhteistehoa moottoreista saadaan 141 hevosvoimaa eli viisi kaakkia enemmän kuin väistyvästä Priuksesta.

Kian ensimmäinen ladattava hybridi on Kia Optima Plug-in Hybrid, jossa kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat yhteensä 205 hevosvoimaa ja melko muhkean 375 newtonmetrin vääntömomentin.

Vaihteistona on kuusiportainen automaatti. 50 kilowatin sähkömoottori korvaa automaatin perinteisen momentinmuuntimen.

Pelkällä sähköllä pitäisi päästä 54 kilometriä. Hiilidioksidipäästöt Kia pyrkii saamaan 37 grammaan kilometrillä. joten keskikulutus valahtaisi reilusti alle kahteen litraan.

Päällisin puolin pistokehybridi näyttää miltei samalta kuin tavallinen porrasperäinen Optima, mutta umpinainen maski ja vasemmassa etukulmassa oleva töpseliluukku paljastavat sen.

Valitettavasti takapenkkien taakse sijoitettu litium-ioniakku vie tavaratilasta osansa, eikä konttiin mahdu kuin pikkuautomaiset 307 litraa kuljetettavaa.

Tekniikaltaan perinteisempi mutta myyntimääriltään luultavasti tärkein uusi malli on kuitenkin Kia Optima Sportswagon. Se on Kian ensimmäinen iso farmarimalli.

Pituudeltaan ja leveydeltään se on yhteneväinen tavallisen Optima-sedanin kanssa, mutta katto on puoli senttiä korkeammalla tavaratilan kasvattamiseksi.

Ruuma on selvästi käytännöllisempi kuin porrasperämallissa, ja se vetää näkösuojan alle tavaraa 553 litraa eli 48 litraa enemmän kuin sedan.

Takaistuimet saa kaadettua kolmessa osassa, ja kippaaminen käy helposti kontin sisällä olevista vivuista.

Optima Sportswagoniin tulevat samat moottorivaihtoehdot kuin tavalliseen Optimaan. Myynnillisesti parhaiten on menestynyt 1,7-litrainen, 141 hevosvoiman turbodiesel, jonka jatkeeksi saa myös uuden seitsenlovisen kaksoiskytkinautomaatin.

Tuttu bensavaihtoehto on vapaasti hengittävä kaksilitrainen 163 hevosvoiman pata. Uusi sporttisempi, 245-heppainen, kaksilitraisella bensaturbolla kulkeva GT-versio tulee myös farkkuna.

Kaikki kolme Kia-uutuutta ehtivät Suomeen syksyllä.

Uusi Kia Sportage on edellistä käytännöllisempi

Pian myyntiin tuleva Kia Optima sai hinnat