Kolaroiduista autoista on tulossa kertakäyttötavaraa

Vakuutusyhtiöiden lunastamien kolariajoneuvojen varastot eri puolilla Suomea saavat täydennystä etenkin liukkailla keleillä. Uusien autojen sähköinen tekniikka ja kolariturvallisuutta parantavat vahvat valmistusmateriaalit, kuten suurlujuusteräs, ovat johtaneet siihen, että yhä useampi pahasti kolaroitu auto jätetään korjaamatta, koska se olisi turhan työlästä ja kallista.

– Autotkin ovat kertakäyttötuotteita. Kun turvavarusteet laukeavat, autoa on melkein kannattamatonta korjata. Ajoneuvon kuntoon saaminen vaatii yleensä jotain erikoisia työkaluja ja myös ohjelmointityökaluja, A-Katsastuksen teknisen yksikön päällikkö Janne Mäkilä sanoo.

Osia ei välttämättä voida liittää esimerkiksi perinteisin hitsausmenetelmin.

– Autoissa on niitattuja, liimattuja ja laserhitsattuja rakenteita.

Kolaroituja ajoneuvoja ohjataan entistä enemmän uusiokäyttöön ja varaosiksi, vahvistaa vakuutusyhtiöiden lunastamien autojen suurimman realisoijan, Autovahinkokeskus Oy:n myyntijohtaja Santtu Nieminen.

– Lisäksi niistä saadaan monesti enemmän varaosina. Jos auto on korjattavissa liikenneturvalliseksi, sitä voidaan kaupitella vielä korjaustarkoitukseen. Ellei, se menee varaosakäyttöön tai puretaan metalliromuksi, Nieminen toteaa.

Hyvin vanhoja autoa laitetaan jonkin verran ympäristösyistä varaosiksi ja metallikierrätykseen, Nieminen huomauttaa.

Vanhan mutta vielä hyvin kulkevan ajoneuvon omistajalle voidaan myös maksaa kertakorvaus, jolloin vaurioitunut ajoneuvo jää omistajalleen, ja hän voi korjata tai korjauttaa sen edullisempaa kautta kuin korjaamossa, jos korjaamossa kuntoon laittaminen todetaan kannattamattomaksi.

Suomessa autokanta on Euroopan vanhimpia, joten myytäviäkin, korjausta vailla olevia ajoneuvoja realisoijilla on runsaasti. Pienellä rahalla voi saada vanhan luksusauton, ja joissakin vauriot ovat niin pieniä, että ostajat voivat ajaa ne punavalkoisilla niin sanotuilla siirtokilvillä suoraan katsastukseen.

– 15 vuotta vanhaa autoa kohtaa usein lunastus, vaikka siinä on pelkästään apumiehen ovi painunut kasaan. Kasaan painuminen ei tarkoita, että siitä olisi liikenneturvallisuudelle haittaa – se on vain ulkonäkökysymys. Sellaisen auton saa halvalla, ja ajan kuluessa voi etsiä siihen varaosaoven, Nieminen mainitsee esimerkkinä.

Joillekin ostaminen ja korjaaminen on melkeinpä harrastus.

– Tyypillisin ostajamme ostaa auton joka toinen tai kolmas vuosi, rakentaa sen itselleen tai perheen käyttöön, ajaa sillä pari vuotta, myy eteenpäin ja ostaa seuraavan. Sillä pääsee auton omistamiskustannuksissa aika kohtuulliseen tulokseen ja saattaa saada vielä omansa pois, Nieminen tietää.

Lunastettavista ajoneuvoista ei ole koottua tilastoa – ainoastaan arvioita, koska vain pakollinen liikennevakuutus on lakisääteinen.

– Liikennevakuutuksesta lunastettujen määrä eli vastapuolen aiheuttamista vahingoista kärsineitä ajoneuvoja lunastetaan vuodessa 6 000–6 500. Kokonaismäärä on luokassa noin 22 000 plus/miinus 2 000. Arvion mukaan reilu kaksi kolmasosaa on vapaaehtoisen kaskovakuutuksen puolelta lunastettuja. Lunastetuista noin 15 000–16 000 on henkilöautoja, Liikennevakuutuskeskuksen tekninen päällikkö Heimo Jokinen kertoo.

Autovahinkokeskuksen ohella toinen merkittävä realisoija on Suomen Vahinkotarkastus. Vakuutusyhtiöt myyvät jonkin verran itsekin ajoneuvoja autopurkamoille ja korjaamoille.

Auton ostoa harkitsevalle kuluttajalle on kerrottava, jos auto on kolaroitu ja vakuutusyhtiö on lunastanut sen.

– Pääperiaate on, että myyjän tulee kertoa ostajalle kaikki tiedot, joilla on merkitystä ostopäätöksen tai auton arvon kannalta. Kokemuksen mukaan autokauppias ei kuitenkaan ole yleensä kovin innokas korostamaan sitä, että kyseessä on kolariauto, kuluttajaoikeusneuvoja Aulis Koivistoinen kertoo.

Pieni kolari auton historiassa ei ole hinnanalennusperuste.

– Sen sijaan, jos auto on kuitenkin kolarin vuoksi ollut poissa rekisteristä, on se kerrottava ostajalle, ja kertomatta jättäminen on yleensä hinnanalennusperuste, Koivistoinen sanoo.

Auton kaksikilpisyys ei vielä tarkoita, että kyseessä olisi varmuudella kolariauto. Kaksikilpisyyden syy voi olla muun muassa EU-kilpien vaihto tai auton tuonti ulkomailta käytettynä. Kuluttajalle on kerrottava myös se, jos auto on tuotu ulkomailta.

Kuluttajariitalautakunta suositti tuhannen euron alennusta esimerkiksi tapauksessa, jossa kuluttajalle selvisi vasta kaupanteon jälkeen, että auto oli vakuutusyhtiön lunastama kolariauto.

Myyjän mukaan sillä ei ollut tietoa auton kaksikilpisyydestä, mutta kuluttajalle ei myöskään väitetty auton olleen kolaroimaton. Myyjän mukaan auto oli hyväkuntoinen ja yleiseen hintatasoon nähden edullinen 11 990 euron hinnallaan.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan tieto, että auto on ollut kolarin vuoksi poistettuna rekisteristä, olisi voinut vaikuttaa kaupan syntymiseen. Vaikka kolarivauriot olisi korjattu asianmukaisesti, asialla on yleensä vaikutusta auton arvoon, lautakunta totesi.

Kaupan purku on harvinaista.

– Harva kuluttaja uskaltaa lähteä autokaupan vuoksi oikeuteen kustannusriskin vuoksi tai pystyy odottamaan kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta, jonka saaminen saattaa pahimmillaan viedä pari vuotta, Koivistoinen sanoo.

Vapaaehtoisen kaskovakuutuksen ehdoissa määritellään sellaiset korjauskustannukset, joiden ylittyessä vakuutusyhtiöllä on oikeus lunastaa ajoneuvo käyvästä arvosta.

Lunastusrajan ylittyessä vakuutusyhtiö yleensä lunastaa ajoneuvon, jos vaurioituneen ajoneuvon romuarvo ja korjauskustannukset yhdessä ylittävät ajoneuvon vahinkoa edeltävän käyvän arvon.

Lunastuksessa maksetaan tavallisesti omavastuulla vähennetty käyvän arvon mukainen rahamäärä. Käyvällä arvolla tarkoitetaan käteishintaa, joka vahinkohetkellä on moottoriajoneuvosta yleisesti saatavissa kuluttajien välisessä kaupassa.

Harvinaisten vanhojen autojen käyvän arvon määrittämiseen voidaan käyttää keskuskauppakamarin hyväksymän tavarantarkastajan lausuntoa.

Uudelle ajoneuvolle otettava laaja kaskovakuutus sisältää yleensä uusarvolunastusehdon. Edellytysten täyttyessä vakuutusyhtiö maksaa uuden samanlaisen ajoneuvon käteismyyntihinnan vahinkohetkellä.

Lähde: Kilpailuttaja.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.