Kummajainen Nissan Cube Suomeenkin

Tämä auto on jotenkin aika erilainen - itse asiassa Nissanin mukaan "se on auto, joka ei edes halua tulla määritellyksi autoksi". Nissan Cube rantautuu uudella versiollaan ensi vuonna Eurooppaankin, Suomen vuoro on loka-marraskuussa 2009.

- Kotimarkkinoillaan Japanissa jo ikonin asemaan nousseen auton uusi versio on suunniteltu maailmanlaajuiseksi malliksi, autonvalmistaja julistaa.

Kaksi senttiä alle neljä metriä pitkän auton pyöristetyn kulmikkaat muodot kääntävät eittämättä katseita liikenteessä. Tavaramerkkinä on edellisen sukupolven Cubesta periytyvä epäsymmetrinen takaosan muotoilu, jossa takaikkuna kiertää takakulman ympäri etumatkustajan puolella, mutta päättyy takapilariin kuljettajan puolella.

- Uuden Nissan Cuben ostajat ovat ihmisiä, jotka näkevät auton oman persoonallisuutensa jatkeena ja yksilöllisyytensä korostajana, toteaa Nissanin myynnistä ja markkinoinnista Euroopassa vastaava johtaja Simon Thomas.

- He eivät ole mitään hienostelijoita, mutta tyylitietoisia ja avarakatseisia, Thomas uskoo.

Sohvamainen takapenkki liikkuu

Nissan vakuuttaa, että Cuben erikoinen, epäsymmetrinen muotoilu erottaa sen tehokkaasti valtavirran autoista, mutta ostopäätöksen tueksi löytyy myös runsaasti rationaalisia argumentteja.

Kokoon nähden pitkä akseliväli ja leveä raideväli mahdollistavat Nissanin mukaan tilan optimaalisen hyödyntämisen ja luovat autolle itsevarman olemuksen. Autonvalmistaja pitää osuvana luonnehdintaa "bulldogi aurinkolasit päässään".

Cuben jääkaapin ovea muistuttava takaluukku voidaan avata tai sulkea myös hyvin pienessä tilassa, toisin kuin perinteiset ylhäältä tai sivuilta saranoidut takaluukut.

Viidelle hengelle suunnitellut sisätilat ovat muunneltavissa. Sohvamainen takapenkki liukuu, ja sitä voidaan säätää kolmeen eri asentoon ja nostaa etuistuimia korkeammalle tasolle takamatkustajien mukavuuden ja näkymien parantamiseksi.

Iso lasikatto tuo Cuben sisätiloihin valoa ja avaruutta. Tavanomaisen, auringon paahteelta varjelevan suojaverhon lisäksi lasikatto on varustettu shoji-kaihtimella, joka on saanut inspiraationsa perinteisestä japanilaisesta riisipaperikaihtimesta. Kaihdin päästää valon sisään mutta suojaa kuumuudelta.

Cube tulee myyntiin Euroopassa 1,5-litraisella dieselmoottorilla ja 1,6-litraisella bensiinikoneella varustettuna.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.