Luksus-Mersua pääsee lataamaan langattomasti jo 2017

Raskastekoinen kaapeli saa pian jäädä sähköauton peräkonttiin. Mercedes-Benz aikoo tuoda jo ensi vuonna S-sarjan luksusmalliinsa lisävarusteeksi induktiolatauksen. Testiautona on ollut viime vuodesta lähtien S 500 e -pistokehybridin prototyyppi.

Induktiolataus perustuu kahteen käämiin, joiden väliin syntyy magneettikenttä. Ensiökäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan kiinnitettyyn levyyn. Auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin, kun auto ajetaan sen päälle. Auton alustassa on toisiokäämi, ja kun käämit osuvat kohdakkain, niiden väliin muodostuu magneettikenttä.

Latausteho käämien avulla on 3,6 kilowattia. Latauksen hyötysuhde nousee autonvalmistajan mukaan lähes 90 prosenttiin.

Induktiolatauksen avulla auton akut täyttyvät tehokkaasti, vaivattomasti ja turvallisesti, saksalaiset vakuuttavat.

Vuodesta 2018 lähtien kaikkiin Mercedeksen sähköajoneuvoihin tulee käyttöön uusi CCS-standardi (Combined Charging System). CCS laajentaa nykyistä vaihtovirtaan (AC) perustuvaa sähköautojen latausteknologiaa tasavirran (DC) mahdollistamalla nopealla pikalatauksella.

Autosta ja akusta riippuen latauksen teho voisi olla jopa 150 kilowattia, joskin järjestelmä mahdollistaa jopa yli kaksi kertaa nopeamman 350 kilowatin lataustehon.

Mercedes-Benzillä uskotaan, että litium-sulfaattiakku on tulevalla vuosikymmenellä lupaavin uusi ratkaisu akkuihin. Vuodesta 2009 alkaen käytössä on ollut lähinnä litiumioniakkuja.

Litiumsulfaattiakulla saavutetaan nykyistä pidempi toimintamatka entistä alhaisemmilla tuotantokustannuksilla.

Mercedeksiä valmistava Daimler ennakoi akun energiatiheyden kaksinkertaistuvan nykyisestä, ja tuotantokustannukset voivat puolittua. Akku vaatii silti yhtä suuren tilan kuin nykyään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.