Muistatko vielä legendaarisen merkin, joka palaa Suomeen?

1960-luvulta 1980-luvun alkuun espanjalainen Bultaco oli kova tekijä kaksipyöräisten kisoissa. Ne, ketkä muistavat trialin kolminkertaisen maailmanmestarin Yrjö Vesterisen vuosilta 1976–1978, saattavat muistaa myös tämän hänen käyttämänsä pyörämerkin.

Vuonna 1958 perustettu Bultaco hiipui syrjään 1980-luvun alun jälkeen, mutta kaksi vuotta sitten se esitteli uuden mallistonsa prototyypit, ja nyt se palaa myös Suomeen sähkökäyttöisen Bultaco Brincon myötä.

Bultaco Brinco on tavallaan sekoitus moottoripyörää ja polkupyörää. Maahantuoja Brandt huomauttaa, että se ei ole sähköavusteinen polkupyörä vaan versiosta riippuen pikemminkin hybridipolkupyörä, hybridimopo tai hybridikrossipyörä.

Brincossa on sähkömoottori, joka kuljettaa pyörää polkematta jopa sata kilometriä. Polkemalla ajaja voi kuitenkin pienentää akun rasitusta ja pidentää siten toimintasädettä.

Brincolla voi ajaa joko pelkästään polkemalla, pelkällä sähköllä tai niiden yhdistelmällä.

Rajuin versio on Brinco R, joka on maastokäyttöön tarkoitettu krossipyörä, jonka huippunopeus on runsaat 60 kilometriä tunnissa ja teho 2 kilowattia.

Tieliikennekäyttöön on kolme eri mallia – Brinco R-E, Brinco C ja Brinco S, joista kustakin on kaksi eri versiota.

25 kilometriä tunnissa kulkeva versio luokitellaan polkupyöräksi, jonka käytöllä ei ole ikärajaa eikä ajokorttivaatimusta, mutta kypärää suositellaan ja liikennevakuutus on pakollinen. Sillä on noudatettava polkupyörän liikennesääntöjä.

45 kilometriä tunnissa kulkeva versio luokitellaan mopoksi, ja sen käyttöön vaaditaan 15 vuoden ikä ja mopoajokortti, mikäli ei ole täyttänyt 15 vuotta viime vuosituhannen puolella.

Mopo on rekisteröitävä, ja sille on hankittava liikennevakuutus. Kypärää on käytettävä, ja muutenkin sen kanssa on noudatettava mopon liikennesääntöjä.