Myydyimmät automallit: Mitä kierrätysmateriaaleja ne ovat syöneet?

Valmistuksen osuus auton koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on Suomessa keskimäärin 10–15 prosenttia, kertoo Autoalan tiedotuskeskus. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisällöt sekä valmistukseen kuluva energia. Moni autonvalmistaja kertoo nettisivuillaan muun muassa siitä, kuinka se on vähentänyt vedenkulutusta tuotantoprosesseissaan.

 

Suomessa tammi–elokuun myydyimpiä automalleja olivat Trafin tilastojen mukaan Nissan Qashqai (4 726 kappaletta), Skoda Octavia (3 841), Toyota Auris (3 004), Volkswagen Golf (2 921) ja Ford Fiesta (2 563).

Kyselykierros osoitti, että automallikohtaista tietoa kierrätysmateriaalien käytöstä on niukasti saatavilla. Ainoastaan Toyotalta vastattiin puhelimitse kysymyksiin siitä, mitä kierrätysmateriaaleja a) tietyssä automallissa b) automerkin autoissa ylipäätään on käytetty. Skodan ja Volkswagenin viestinnästä ohjattiin etsimään tietoa autonvalmistajien nettisivuilta. Fordilta tietoja ei saatu määräaikaan mennessä. Nissanilta yhteydenottopyyntöön ei vastattu ollenkaan.

Yleisesti voi sanoa, että valtaosa autonvalmistuksessa käytettävistä metalleista on kierrätettyä.

Ford Fiesta:

Ford Fiesta. Kuva: Ford
 

Fordin kestävän kehityksen raportti vuosilta 2017–2018 pitää sisällään viidestä automallista eniten eri esimerkkejä uusiutuvien ja kierrätysmateriaalien käytöstä.

Monien Fordien alustojen suojamuoveissa käytetään kierrätettyä kumia. Muutamien automallien sisälokasuojat ja lattiamatot on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista. PET-muovipulloista saatavaa muovia on puolestaan käytetty 12 eri Ford-mallin istuinten verhoilussa.

T-paitojen ja farkkujen ylijäämätekstiilejä hyödynnetään pehmusteissa ja äänieristeissä. Uusiutuvista raaka-aineista Ford on jalostanut autojensa valmistusmateriaalia muun muassa soijasta, riisin- ja kookoksenkuorista sekä vehnänoljista.

Fiestaa ei mainita raportissa erikseen.

Nissan Qashqai:

Nissan Qashqai. Kuva: Nissan
 

Nissan kertoo verkkosivuillaan asettaneensa tavoitteekseen lisätä kierrätysmateriaalien käyttöä 25 prosentilla tilivuonna 2016 ja sen jälkeen valmistetuissa autoissa. Vertailuvuosi ei käy ilmi.

Nissan kierrättää romuautojen alumiinivanteita sekä vahingoittuneita puskureita ja käyttää niistä saatavia ainesosia uusien autojen valmistuksessa. Japanilaismerkki on lisäksi kehittänyt teknologian, jonka avulla kierrätysmuovista tehdään kuitua. Kuitu toimii pääraaka-aineena kojelaudan äänieristelevyissä ja lattian eristeissä. Japanin-konttoreistaan Nissan kerää muovipullojen korkkeja ja tekee niistä uusia autonosia.

Qashqaita ei kierrätysosiossa erikseen mainita.

Skoda Octavia:

Skoda Octavia. Kuva: Skoda
 

Tshekkiläinen autonvalmistaja Skoda on hyvin niukkasanainen käyttämistään kierrätysmateriaaleista. Skodan tuoreimman ympäristöraportin mukaan (vuosilta 2015–2016) Octavian 1 160,8 kilogramman painosta 12,32 kiloa koostuu kierrätetyistä materiaaleista. Tähän lukuun ei tiettävästi ole laskettu mitään metalleja, jotka ovat usein kierrätettyjä. Niistä painoa kertyisi huomattavasti enemmän.

Skoda kertoo käyttävänsä sekä kierrätettäviä ja ympäristöystävällisiä materiaaleja että kierrätettyjä tuotteita esimerkiksi sisälokasuojissa, puskureissa ja lattian eristeissä. Tarina ei kuitenkaan kerro, mitä nämä materiaalit ovat.

Volkswagen-konserniin kuuluva autonvalmistaja ilmoittaa pyrkivänsä lisäämään kierrätysmateriaalien prosenttiosuutta uusissa automalleissa, muttei selvennä tarkemmin, kuinka se aikoo tämän tehdä.

 

Toyota Auris:

Toyota Auris. Kuva: Toyota
 

Tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen:

”Auris ei tee poikkeusta muihin Toyotoihin kierrätysmateriaalien osalta, sillä kaikkien japanilaismerkin mallisarjojen syntyprosessi on samankaltainen.

Kaikkein tärkein asia, jossa käytetään kierrätysmateriaalia ja jota on massaltaan eniten, on teräs ja muut metallit. Autoissa käytettäviä metallilaatuja on kymmeniä erilaisia sekä koreissa että eri komponenteissa.

Muoveissa ja muoviyhdisteissä käytetään kierrätysmateriaaleja niin paljon kuin mahdollista, verhoilukankaissa ei niinkään. Esimerkiksi auton puskuri on ruiskuvalettu muovikomponentti, ja valuprosessista itsestään syntyy aika paljon ylimääräistä muovia, jota voidaan hyödyntää uudelleen.

Auriksesta 89 prosenttia kaikista materiaaleista on kierrätettäviä. 98 prosenttia materiaaleista, joita autoissa on, saadaan talteen. Kahteen jäljelle jäävään prosenttiin sisältyvät turvalaitteet, kuten turvatyynyt. Vanhoista autoista ne tulee aina tuhota niin, etteivät ne ole minään osana uusissa turvalaitteissa.

Toyotan tavoitteena on metallin käytön vähentäminen, jotta autoista saataisiin mahdollisimman kevyitä. Tämä täytyy tehdä kuitenkin niin, ettei turvallisuudesta tingitä ja että ihmisillä on yhä varaa ostaa autoja.”

Volkswagen Golf:

Volkswagen Golf. Kuva: Volkswagen
 

Volkswagen kertoo hyödyntävänsä autonvalmistusprosesseissaan uusiutuvia luonnonvaroja, kuten pellavaa, hamppua, selluloosaa, puuvillaa ja kenaf-kuitua. Jälkimmäistä saadaan kasvista, joka voi kasvaa nelimetriseksi. Kenafia on käytetty esimerkiksi nykyisten Golfien ovilistoissa.

Uusiutuvia raaka-aineita hyödennetään myös käsituissa, lattia- ja kattoeristeissä, takakontin sisäpinnoissa sekä ovien ja sivupaneelien listoissa.

Kierrätetystä muovista valmistetaan puolestaan vararenkaan säilytyslokeron kansia, lattiamattoja sekä sisälokasuojia.

Volkkareiden kokonaispainosta noin kolmannes koostuu kierrätetyistä metalleista ja öljypohjaisista materiaaleista.

Muita esimerkkejä kierrätysmateriaalien käytöstä:

BMW i3:

BMW:n mukaan 95 prosenttia sähköauto i3:sta on kierrätettävää. Lisäksi muihin BMW-malleihin verrattuna tuotannon energiantarve on vain 50 prosenttia. BMW i3:ssa mineraaliöljypohjaisia muoveja on korvattu kenafilla, joka on kasvista saatavaa kuitua. Ekologisuutta lisää se, että kuidut alentavat auton painoa, sillä ne ovat jopa 30 prosenttia kevyempiä kuin perinteiset materiaalit.

BMW i3:ssa käytettävä nahka on parkittu kokonaan oliivinlehtiuutteella. Oliivinlehdet ovat sadonkorjuun yhteydessä syntyvää jätettä, jotka ovat nyt päässeet järkevään käyttöön.

Noah:

Eindhovenin teknillisessä yliopistossa on kehitetty kahdenistuttava täyssähköauto Noah. Sen kori, koripaneelit ja sisätilat rakentuvat kierrätettävistä sandwich-paneeleista, jotka on tehty pellavasta ja sokeriruo’osta valmistetusta biokomposiitista.

Pocket Car:

Uudenkaupungin automuseossa on esillä Suomessa kehitetty Pocket Car, joka on valmistettu täysin kierrätettävistä materiaaleista, kuten puusta, pellavasta, nahasta, lasista ja teräksestä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Liikenne

Oletko nähnyt tämän miehen joulukuusi ja heinäpaali Ladansa katolla? Tässä selitys omituiselle lastille

Sähköauto tuli – kuukausikulut "tankkaamisesta" putosivat kolmannekseen

Volvo V60 Cross Country – tutulla tavalla korotettu

"Kai se on jonkun sortin kipinä, intoa on kuin ilmapallossa" – kuopiolaismieheen iski taas jokakeväinen autokuume

Kun vapaapäivänä ei parturiin saanutkaan aikaa, mies osti auton: "Kerran lähdin lounaan päälle katsomassa autoja ja ostin Audin"

Audi Q3 venähti isommaksi ja sai hammasraudat

Ai niin, tämähän olikin se UUSI Qashqai – kuin toinen auto!

Lumimyräkkä ei siirrä sunnuntaista hiekanpoistoa – "Joudumme rehkimään enemmän, kun luonto ei nyt auta asiassa"

Kesällä Puijolle pääsee bussilla tunnin välein

Kuljetatko tavaraa auton sisällä? Älä! Maila, maljakko tai kattila voi tappaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.