Näin kävi autolehtien talvirengastesteissä

Huonoin jäällä ja lumella, paras kuivalla asfaltilla. Kiinalaisen Linglongin Green Max Winter Grip -nastarenkaan menestys Tekniikan Maailma -lehden uudessa talvirengastestissä (TM 17/2015) kuvastaa hyvin, miten eri renkaat toimivat eri tavalla talven vaihtelevissa olosuhteissa.

Linglong jäi TM:n nastarengasvertailun jumboksi 12 renkaan joukossa, mutta sekin sai arvosanaksi 7,2 ja yhden tähden, joilla se olisi yltänyt kahdeksan nastattoman kitkarenkaan joukossa viidenneksi.

Sekä TM että Tuulilasi (12/2015) arvioivat Nokian Hakkapeliitta 8:n parhaaksi nastarenkaaksi. Myös kakkossija meni samalle rengasmallille, Continental IceContact 2:lle. TM:n mielestä vain Nokian ansaitsi viisi tähteä, mutta arvosanat menivät lähelle toisiaan lukemin 8,8 ja 8,6.

TM huomautti, että saksalainen Continental oli ottanut oppia suomalaismerkistä, sillä sekin oli kasvattanut nastamäärän 190:een.

TM:n listauksessa jaettu kakkospaikka meni kolmanneksi eniten – 170 nastaa – kiinnittäneelle Hankookille ja sen Winter I*Pike RS:lle. Tuulilasin jaettu hopeasija meni Pirelli Ice Zerolle.

Tuulilasin mielestä kahdeksasta nastarenkaasta huonoin oli Bridgestone Blizzak Spike-01.

TM:n vertailussa olivat mukana myös kitkarenkaat, joista parhaaksi arvioitiin kaksi tähteä saanut Nokian Hakkapeliitta R2 ja jaetulle kakkossijalle Goodyear Ultra Grip Ice2, Michelin X-Ice XI3 ja Pirelli Ice Zero R. Erot olivat marginaalisia, sillä arvosanat olivat 7,5:n ja 7,6:n välillä.

Taiwanilainen Nankang Ice Activa Ice-1 jäi hännille ilman tähtiä ja arvosanalla 6,7.

Molempien lehtien vertailuissa renkaat olivat kokoa 205/55 R16.

TM:lle kokeet ja mittaukset teki Test World, Tuulilasin apuna taas oli ruotsalainen Vi Bilägare.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Testi paljasti uuden ja käytetyn kitkarenkaan eron

Nokian Hakkapeliitat hallitsivat rengastestejä