Näitä autokarkkeja ei välttämättä saa rahallakaan

Geneven autonäyttely erottuu Euroopan muista suurista näyttelyistä siinä, että siellä pääsee näkemään monia harvinaisuuksia, joita muualla ei näe. Tässä on Sveitsistä tusinan otos autokarkkien herkullisimmasta päästä. Osa on jo myyty loppuun, jotkin taas ovat vasta konsepteja eli koemalleja.

Aston Martin DB11 on 103-vuotiaalle brittimerkille suuri ylpeydenaihe, sillä sen kerrotaan olevan ensimmäinen tuote, joka on tehty sen "toisen vuosisadan" suunnitelmalla. Edeltäjämalli, DB10, kehitettiin ainoastaan James Bondia varten Spectre-elokuvaan.

DB11, jonka Saksassa saa huokeimmillaan 204 900 eurolla, ei varsinaisesti näytä perheautolta, mutta takapenkille saa vaikkapa kaksi lastenistuinta ja tavaratilaan kaksi isoa ja yhden pienemmän matkalaukun.

Voimanlähteenä on 5,2-litrainen V12-tuplaturbo, josta saadaan 608 hevosvoimaa ja 700 newtonmetrin vääntöhuippu. Nollasta sataan mennään 3,9 sekunnissa ja huippu tulee vastaan 322 kilometrin tuntinopeudessa.

Vaihteistona on kahdeksanportainen automaatti.

Bentley Mulsanne EWB tarjoaa perus-Mulsanneen verrattuna vielä 25 senttiä enemmän jalkatilaa takana matkustaville. Peräti 5,83 metriä pitkä auto painaa 2 730 kiloa, mutta 6,8-litrainen, 512-hevosvoimainen tuplaturbo-V8 kiidättää sitä jopa 296 kilometrin tuntinopeutta.

Satasen nopeuden saavuttaminen vie 5,5 sekuntia. Bensaa brittien ylpeyden aihe vie 14,6 litraa sadalla.

Bugatti Chiron on maailman nopeimpana tuotantoautona tunnetun Veyronin entistäkin julmempi seuraaja.

Kahdeksanlitraista neljän turboahtimen W16-moottoria on kehitetty edelleen. Siitä luvataan käsittämättömät 1 500 hevosvoimaa ja 1 600 newtonmetrin vääntömomentti, joiden pitäisi riittää yli 400 kilometrin tuntinopeuden saavuttamiseen.

DS E-Tense on upea sähköinen konsepti merkiltä, jonka Citroën erotti mallistostaan. 4,72 metriä pitkässä, vain 1,29 metriä korkeassa kaksipaikkaisessa autossa on hiilikuitukori.

Voimaa ilman pakokaasuja tarjotaan 402 hevosvoimaa ja vääntöä 516 newtonmetriä. Nollasta sataan keritään 4,5 sekunnissa, ja huippu on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

Matkan lasketaan venyvän yhdellä latauksella sekalaisessa ajossa 310 kilometriin ja kaupunkimaisessa ajossa 360 kilometriin.

Ferrari GTC4 Lusso on nelipaikkainen, nelivetoinen menijä, jossa on peräti 450-litrainen tavaratila. Autolla on pituutta 4,92 metriä.

12-sylinterinen, 6,3-litrainen mylly antaa 690 hevosvoimaa ja 697 newtonmetriä. Seitsenportaisella kaksoiskytkinautomaatilla vaihdetaan niin rivakasti, että satasen nopeus saavutetaan 3,4 sekunnissa ja 200:n pyykki 10,5 sekunnissa. Huippu saavutetaan 335 kilometrin tuntinopeudessa.

Italdesign GTZero on täyssähköinen konsepti, joka muuntautuu 2+2- tai 3+1-paikkaiseksi.

Autossa on sekä neliveto että nelipyöräohjaus. Kolmesta sähkömoottorista kaksi on edessä ja yksi takana. Niistä saadaan 490 hevosvoimaa.

Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissta. Toimintasäteeksi lasketaan noin 500 kilometriä.

Jaguar F-Type SVR on F-Type-malliston nelivetoinen huippuyksilö, jonka saa kiinteäkattoisena Coupéna tai Convertible-avomallina.

Viisilitrainen V8 sylkee 575 hevosvoimaa, jotka lennättävät 3,7 sekunnissa satasen nopeuteen. Huippu on Coupéssa 322 ja avokkaassa 314 kilometriä tunnissa.

Ensimmäinen auto saapuu Suomeen kesäkuussa. Coupésta pitää maksaa Suomessa 253 260 euroa ja avomallista 266 091 euroa.

Koenigsegg Regera on nyt Genevessä tuotantovalmiina. Vuosi sitten nähtyyn koemalliin on tehty vielä yli kolmetuhatta muutosta.

Ruotsalaismerkin julmassa ladattavassa hybridissä on 1 100-hevosvoimainen kahden turbon V8 ja kolme sähkömoottoria. Niiden yhteistehoksi lasketaan peräti yli 1 500 hevosvoimaa ja väännöksi yli 2 000 newtonmetriä.

Satasen nopeus vilahtaa 2,8 sekunnissa, 200:n 6,6 sekunnissa ja vielä 300:n 10,9 sekunnissa! Koenigsegg arvioi 400:n tulevan mittariin 20 sekunnissa, ja 150:stä 250:een kiihdytyksen kestävän 3,9 sekuntia.

Lamborghini Centenario LP 770-4 juhlistaa italialaismerkin perustajan Ferruccio Lamborghinin syntymää, josta on kulunut sata vuotta.

6,5-litrainen, vapaasti hengittävä V12 tuottaa mallinimen kertomat 770 hevosvoimaa neljälle pyörälle.

Nollasta sataan mennään 2,8 sekunnissa, 200:aan 8,6 sekunnissa ja 300:aan 23,5 sekunnissa. Huipuksi kerrotaan "yli 350 kilometriä tunnissa".

Juhlakapistuksella on hintaa vähimmilläänkin 1,75 miljoonaa euroa ilman veroja, mutta silti kaikki 40 autoa on myyty jo valmiiksi. Niistä 20 on avomalleja.

Lexus LC 500h on LC 500:n hybridiversio, kuten h-kirjaimesta voi päätellä.

Takavetoisessa luksus-coupéssa on 3,5-litrainen V6, joka antaa 299 heppaa. Sähkömoottori kasvattaa yhteistehon 359 polleen.

Nollasta sataan arvoksi Toyotan luksusmerkki tavoittelee alle viiden sekunnin noteerausta.

Porsche 911 R on "susi lampaan vaatteissa", kuten saksalaiset sitä kuvailevat. Se on 911-mallisarjan kevyin auto 1 370 kilon kokonaispainollaan.

Nelilitraisen, vapaasti hengittävän 500-heppaisen bokserimoottorin jatkeena on kuusiportainen käsiaski.

Satasen saavuttaminen vie 3,8 sekuntia, ja huipuksi kerrotaan 323 kilometriä tunnissa. Autoa tehdään rajoitettu erä.

Rimac Concept-One on kroatialaisyhtiön sähkökonsepti, jossa on peräti neljä moottoria ja neljä vaihteistoa. Edessä käytetään sähköautoille tyypillisesti yksinopeuksisia vaihteistoja, mutta takana ovat uniikit kaksiportaiset kaksoiskytkinvaihteistot.

1 088-hevosvoimaiselle sähköautolle luvataan huimaa suorituskykyä, sillä nollasta sataan pitäisi mennä 2,6 sekunnissa, ja huippu tulee vastaan vasta 355 kilometrin tuntinopeudessa.

Toimintasäteeksi kerrotaan 330 kilometriä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.