Nissan valjasti sähköpakun käymään bioetanolilla

Latauspisteitä ei tarvitse hakea, kun sähkömoottorilla kulkevan pakettiauton tarvitsema sähkö tuotetaan bioetanolilla. Japanilainen Nissan on esitellyt Brasiliassa maailman ensimmäisen tätä Solid Oxide Fuel-Cell (SOFC) -tekniikkaa hyödyntävän prototyypin.

Nissan SOFC:n alustana toimii e-NV200-sähköpaku, jossa on 24 kilowattitunnin akkukapasiteetti. Säiliöön mahtuu 30 litraa sataprosenttista etanolia, jolla luvataan yli 600 kilometrin toimintamatka. Se on siis yli kolminkertainen verkosta ladattavalla sähköllä toimivaan Nissan e-NV200:aan verrattuna.

Nissan tekee autolla kenttätestejä Brasiliassa julkisilla teillä.

Etelä-Amerikassa valmistetaan paljon bioetanolia. Siellä raaka-aineina käytetään pääasiassa sokeriruokoa ja maissia.