Odotettu Toyota Avensis julki, iQ ja Urban Cruiser peesissä

Toyota on paljastanut Pariisin autonäyttelyssä odotetun, entistä suuremman Avensiksen. Vaikka kyse on japanilaismerkistä, sen eurooppalainen lippulaiva on suunniteltu Toyotan Etelä-Ranskassa sijaitsevassa muotoilukeskuksessa.

Auto on saanut viisi senttiä pituutta ja leveyttä lisää, mutta akseliväli ja korkeus ovat säilyneet muuttumattomina. Mallissa hyödynnetään täysin uutta, nykyaikaisin jousitusratkaisuin toteutettua pohjalevyä.

Avensiksen korimalleja tulee kaksi: porrasperä ja farmari. Sisätilat ovat kasvaneet, ja samalla matkustusmukavuus on Toyotan mukaan parantunut. Ajamisen turvallisuutta parantaa kaikkiin malleihin vakiovarusteeksi tuleva ohjausta avustava ajonvakautus.

Voimanlähdevaihtoehtoja on kuusi. Kaikki dieselmallit on varustettu hiukkassuodattimin.

Matalampiviritteisen 2,2-litraisen dieselin yhteyteen saadaan vaihtoehdoksi täysin uusi kuusinopeuksinen automaattivaihteisto.

Uusi Avensis saadaan Suomen markkinoille alkuvuonna 2009.

Pienen pieni iQ

Muut mielenkiintoiset tulokkaat Toyotalta ovat pikkuruinen iQ ja katumaastureita haastava Urban Cruiser.

Hieman alle kolmimetrisen iQ:n kyytiin mahtuu kolme aikuista ja yksi lapsi. Suunnittelu on eurooppalaisen ja japanilaisen yhteistyön tulos.

Toyota iQ sisältää monia innovaatioita, jotka ovat mahdollistaneet poikkeuksellisen tehokkaan tilankäytön. Etumoottorisen ja -vetoisen auton tasauspyörästö on sijoitettu moottorin etupuolelle, jolloin kuljettajalle on saatu 12 senttiä lisää poljintilaa.

iQ:n olemuksen mukaisesti päästölukemat ovat alhaiset - hiilidioksidipäästöt pienimmillään 99 grammaa kilometrillä. Huippunopeudeksi luvataan 170 kilometriä tunnissa.

Suomeen iQ rantautuu ensi keväänä.

Maasturi vai kaupunkiauto?

Viisiovisen Urban Cruiserin pituus on puristettu alle neljään metriin. Toyotan mukaan siinä on hyvät tilat viidelle henkilölle ja harrastusvälineille.

Uutuuden suorituskyvystä vastaavat uusi 1,33 litran dual VVT-i- ja 1,4 D-4D -moottorit. Jälkimmäisessä dieselmallissa on hiukkassuodatin, ja se on saatavissa myös nelivetoisena. Tällöin maavara on hieman suurempi. Se on ennakkotietojen perusteella ensimmäinen nelivetoauto, jonka hiilidioksidipäästöarvo jää 133 grammaan kilometrillä.

Nelivetotekniikka perustuu samoihin ratkaisuihin, joita hyödynnetään isoveli RAV4:ssä.

Urban Cruiser kruisaa Suomeen alkukesästä.