Omien teinien seksi ja huumeet huolettavat vähemmän kuin kaahailu

Amerikkalaisten teinien vanhempia huolestuttaa enemmän näiden autoilu kuin mikään muu vanhemmuuteen liittyvä stressitekijä. Jopa seksi, huumeet ja koulumenestys jäävät kaahailun taakse.

Automerkki Chevroletin teettämässä Harris Pollin tutkimuksessa 55 prosenttia vastanneista 13–17-vuotiaiden lasten vanhemmista piti teinien autoilua suurimpana huolenaiheena. Koulumenestys (53 prosenttia), huumeiden ja alkoholin käyttö (52) sekä seksuaalinen aktiivisuus (49) olivat vastaajien mielestä pienempiä huolenaiheita.

Yhdysvalloissa voi osavaltiosta riippuen päästä jo 14-vuotiaana harjoittelemaan autoilua yksin liikenteeseen.

Chevroletia valmistava General Motors lisää teinien ajamista rajoittavaa Teen Driver -teknologiansa vuosimallin 2017 Chevrolet-mallistossaan.

Se toi turvajärjestelmän tämän vuoden Malibuun, jonka lisäksi sitä saa yhdeksään muuhun Chevrolet-malliin. Niitä ei tuoda tällä hetkellä Suomeen.

Järjestelmä esimerkiksi hiljentää äänentoistolaitteet, mikäli etuistuimien turvavyöt eivät ole kiinni. Lisäksi vanhemmat voivat asettaa radioon suurimman mahdollisen äänenvoimakkuuden.

Jos teinikuljettaja ylittää asetetut kattonopeudet, auto varoittaa siitä korvin ja silmin havaittavasti.

Teini ei myöskään pääse kytkemään pois auton aktiivisia turvatoimintoja, kuten kaistavaroitinta, kuolleen kulman varoitinta, automaattista hätäjarrutusta tai ajonvakautusta.

Lisäksi auton muistiin tallentuvat tiedot esimerkiksi ajetusta matkasta, huippunopeudesta, ylinopeusvaroituksista, ajonvakautuksen tarpeesta, kaasu pohjassa ajamisesta ja törmäysvaroituksista.

Autonvalmistajista myös ainakin yhdysvaltalainen Ford ja korealainen Kia ovat tuoneet markkinoille omat järjestelmänsä teinikaahailun hillitsemiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.