Opel Astra GTC on linjakas coupé

Korimalleja Astraan on tarjolla nyt jo kolme, kun Opel Astra GTC on päässyt parrasvaloihin. Uusi kolmeovinen malli eroaa muodoiltaan täysin sisaristaan, sillä yhteisiä osia ovat ainoastaan ulkotaustapeilit ja antenni.

Tekniikassa suurin muutos muihin Astroihin verrattuna on uudenlainen etuakselisto, jollaista käytetään Opel Insignia OPC:ssa eli mallisarjan tehokkaimmassa versiossa. Sen ansiosta auton ajettavuus on vielä parempi ja ohjaustunto tarkempi, saksalainen autonvalmistaja kehuu.

Akseliväli on sentin pidempi takatukivarsien muutosten myötä, ja sekä edessä että takana raideväli on kasvanut, jotta autoon voidaan asentaa suurempia pyöriä.

Astra GTC:hen on tarjolla kuusi vain sitä varten suunniteltua vannetta, joiden koot vaihtelevat 17 tuumasta 20 tuumaan. Lisäksi jousitusta on muutettu niin, että auto kulkee 1,5 senttiä alempana.

Alkuvaiheessa saatavana on neljä moottoria. Dieselmoottori on 165-heppainen 2,0 CDTI, jota on uudistettu tehokkaammaksi ja taloudellisemmaksi. Sen jatkeena on kuusiportainen käsivaihteisto ja sammutusautomatiikka.

Auto kiihtyy 8,9 sekunnissa satasen vauhtiin, mutta kulutus on silti kohtuullinen 4,9 litraa sadalla kilometrillä.

Bensiinimoottoreista 1,4-litraisissa on niin ikään nyt sammutusautomatiikka, jonka ansiosta sekä 120:n että 140 hevosvoiman moottorilla varustettuna kulutus jää 5,9 litraan sadalla. Väkevimpänä bensiinimoottorina on 1,6-litrainen, 180-heppainen voimanpesä.

Syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä Astra GTC:hen julkistetaan uusia moottorivaihtoehtoja. Urheilullisin vaihtoehto eli Astra OPC esitellään vuonna 2012. Suomeen Astra GTC tulee vuodenvaihteessa.