Ostaisiko auton minuutiksi vai vuodeksi? Näin autokauppa muuttuu

Jospa hankitaankin aikuisille lapsille joululahjaksi minuutteja auton käyttöön? Tätä pohtii ilmeisen vakavissaan liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen OP Ryhmästä – omille lapsilleen. Hän luopui omasta autostaan viime helmikuussa, kun hän havahtui, ettei ollut ajanut sillä puoleentoista kuukauteen.

– Ajattelin, olisiko aika ottaa se raha johonkin fiksumpaan käyttöön. Voin sanoa, että on fiksummassa käytössä. Auton arvo ei enää alene, sanoo Kemppainen, jolla on toki OP Ryhmän uusien liiketoimintojen liikkumispalveluiden vetäjänä intressi puhua uusien vaihtoehtojen puolesta.

Perinteisesti autovakuuttajana ja -rahoittajana toiminut Suomen suurin finanssiryhmä haluaa Kemppaisen mukaan olla etujoukoissa haistelemassa uusia tuulia, miten auton käyttö muuttuu erilaisten tarpeiden mukaan.

– DriveNow’ssa vuokrataan Helsingissä minuutteja, OP Kulku -yhteiskäyttöauto on käytössä tunteja, OP Kausiauto kuukausia ja OP Kulku -yksityisleasing tai -yritysleasing vuosia, Kemppainen luettelee OP Ryhmän tuomista liikkumispalveluista.

Uusin toiminto on Kotkassa juuri alkanut kaupunkiautokokeilu. Kaupunki antaa iltaisin vuokralle sähköautojaan OP Kulku -kännykkäsovelluksen kautta.

Myös perinteinen autokauppa on alkanut tarjota monia uudenlaisia vaihtoehtoja.

– Auton omistaminen on varmaan enemmän suurten ikäluokkien homma. Mitä nuorempaan porukkaan mennään, sitä vähemmän auton omistaminen kiinnostaa, arvioi vähittäiskaupanjohtaja Juha Rusama helsinkiläisestä Autoverkkokauppa.fi:stä, joka aloitti keväällä 2015 ensimmäisenä Suomessa uusien autojen kauppaamisen siten, että auton ostamisen voi hoitaa kokonaan kotisohvalta.

Rusama myöntää, että kokonaan verkossa auto-ostoksen hoitavia on vielä vähän ja ettei bisnestä kannata laskea vielä sen varaan. Kivijalkakauppa pitää vielä pintansa – niin myös Autoverkkokauppa.fi:llä.

Toinen digitaalisen autokaupan toimija, VV-Auton Caara.fi lanseerasi keväällä käytettyjen autojen CaaraGo-vuokrauspalvelun, joka on osoittautunut suosituksi.

Pääsääntöisesti vuokra-aika on neljästä viikosta vuoteen. Vuokraajan hoteille jää vain tankkaaminen ja tuulilasinpesunesteen lisääminen.

– Tällä hetkellä puolet asiakkaista on yksityisiä ja puolet yrityksiä. CaaraGo palvelee lähinnä tilanneperusteisesti. Tarvitaan tietyksi ajaksi auto käyttöön syystä tai toisesta. Ollaan vaikkapa menossa jollekin paikkakunnalle työkomennukselle. Sitten on ihmisiä, jotka tulevat esimerkiksi kesäksi Espanjasta Suomeen, VV-Autotalojen asiakaskokemusjohtaja Piero Silvani kertoo.

Yksityiset ihmiset voivat vuokrata autoja myös toisilleen esimerkiksi vuoden 2016 alussa aloittaneen vertaisvuokrauspalvelu Shareit Blox Carin kautta.

– Meillä on nyt jo yli 4 000 käyttäjää ja autoja noin 350. Ihan joka paikasta autoja ei vielä löydy, mutta pohjoisimmat ovat Sodankylässä, Shareit Globalin myynti- ja markkinointijohtaja Erik Kanerva kertoo.

Hänen mukaansa vertaisvuokrauspalvelu täydentää aukkoja, joita autovuokraamoilta jää esimerkiksi pienille paikkakunnille.

– Meillä on autoja laidasta laitaan: muutaman tuhannen euron perusautosta puolentoista sadantuhannen euron erikoisautoihin. If on räätälöinyt vertaisvuokraukseen tarkoitetut vakuutusehdot, Kanerva mainitsee.

Kiinnostus "vihreitä", tavallista vähemmän ympäristöä vahingoittavia autoja kohtaan kasvaa pikkuhiljaa. Helsingin pörssissä listattu käytettyjä autoja myyvä Kamux on huomannut tämän ja perustanut Helsingin Konalassa sijaitsevan myymälän sisälle Kamux Green -osaston. Sinne on koottu hybridi-, sähkö-, kaasu- ja etanoliautoja.

– Vaikka se edelleen on marginaalituoterypäs, haluamme olla autokaupan edelläkävijä. Pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä kysyntää enemmän kuin muualla. Keskittämisellä myös myyjien ammattitaito on parempi, Kamux Suomen maajohtaja Jussi Mäkinen sanoo.

Esimerkiksi Kuopiossa Kamuxin myymälään tulee satunnaisesti vaihdossa täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, mutta ne päätyvät yleensä muualle päin Suomea, kertoo Kamuxin myyntipäällikkö Harri Hartojoki Kuopiosta.

Kuopioon, Lahteen ja Vantaalle Kamux on perustanut hyötyajoneuvokeskukset. Takavuosina taloustaantumassa uusien pakettiautojen kauppa kävi nihkeästi, joten autoja tuodaan paljon ulkomailta. Uutena ilmiönä ovat nousemassa isot amerikkalaiset avolava-autot, joissa on yleensä korkeaseosetanolia ja bensiiniä käyttävä Flexifuel-moottori, Hartojoki kertoo.

Henkilöautoja Kamux tuo paljon Saksasta ja Ruotsista. Monissa tuontiautoissa on isot dieselmoottorit ja suuret hiilidioksidipäästöt, mitä uusien autojen kauppaa puolustavat Autotuojat ja Autoalan Keskusliitto ovat kritisoineet.

– Jos meiltä kysytään hienoja premiumluokan isoja dieseleitä, me vastaamme kysyntään ja hommaamme niitä, Mäkinen kertoo.

Rovaniemeltä lähtöisin oleva Bilmax on aloittanut Suomen ja Ruotsin välisen vaihtoautojen kaupan. Kamuxin tapaan autot luvataan kotiinkuljetuksena minne päin maata tahansa ja lisänä vielä 60 päivän vaihto-oikeudella.

– 14 päivän peruutusoikeuskin on. Toki auton täytyy olla kunnossa ja täyttää tietyt kilometrirajat, mutta näillä etämyyntiin liittyvää problematiikkaa taklataan, Bilmaxin toimitusjohtaja Antti Herajärvi sanoo.

Tilastot : Automaattivaihteistot jo enemmistössä

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa tammi-lokakuussa 100 842 kappaletta eli 1,0 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Myydyimmät henkilöautomerkit olivat Toyota (13,2 prosenttia), Volkswagen (10,9), Škoda (9,9), Volvo (7,6), Ford (7,2) ja Kia (6,0).

Automaattivaihteisten autojen osuus myynnistä on kasvanut nopeasti. Tammi-syyskuussa niiden osuus nousi 64 prosenttiin, kun vielä vuonna 2010 se oli 34 prosenttia.

Käytettyinä maahantuotujen henkilö- ja pakettiautojen määrä on kasvussa. Tammi-syyskuussa tuotiin 21 130 henkilöautoa (+17 %) ja 2 560 pakettiautoa (+36 %).

Käytettynä tuotujen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 179,7 grammaa kilometrillä, uusina Suomessa myytyjen henkilöautojen 118,5 grammaa.

Myös uusien pakettiautojen myynti on selvässä kasvussa. Tammi-lokakuussa rekisteröitiin 13 029 autoa (+18,6 %).

Myydyimmät merkit olivat Volkswagen (24,4 prosenttia), Ford (23,5) ja Toyota (13,1).

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Liikenne

Oletko nähnyt tämän miehen joulukuusi ja heinäpaali Ladansa katolla? Tässä selitys omituiselle lastille

Sähköauto tuli – kuukausikulut "tankkaamisesta" putosivat kolmannekseen

Volvo V60 Cross Country – tutulla tavalla korotettu

Kun vapaapäivänä ei parturiin saanutkaan aikaa, mies osti auton: "Kerran lähdin lounaan päälle katsomassa autoja ja ostin Audin"

"Kai se on jonkun sortin kipinä, intoa on kuin ilmapallossa" – kuopiolaismieheen iski taas jokakeväinen autokuume

Audi Q3 venähti isommaksi ja sai hammasraudat

Ai niin, tämähän olikin se UUSI Qashqai – kuin toinen auto!

Lumimyräkkä ei siirrä sunnuntaista hiekanpoistoa – "Joudumme rehkimään enemmän, kun luonto ei nyt auta asiassa"

Kesällä Puijolle pääsee bussilla tunnin välein

Kuljetatko tavaraa auton sisällä? Älä! Maila, maljakko tai kattila voi tappaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.