Peugeot 508 - nyt ei tyydytä perussuoritukseen

Ulkonäkö kertoo uudesta Peugeot 508:sta kaiken: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premium-kiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä.

Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:aan kertoo, ettei Peugeotilla haluta toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta.

Viisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut kahdeksan senttiä ja paketti madaltunut kuusi senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti mutta ei kuitenkaan yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla.

Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta.

Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle.

Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: pääntila loppuu kesken jo keskimittaisella. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon.

Sitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Hämärän laskeuduttua voi mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä.

Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti.

Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta se ei tarjoa ajokokemuksen kruunua. Pieniä kauneusvirheitäkin on: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike vie mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta.

1,6-litrainen turboahdettu Puretech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä.

Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa tällä hetkellä malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi.

Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin osalta edellä mainitun 225-hevosvoimaisen lisäksi myös 180-hevosvoimaisen painoksen. Rinnalla tarjotaan 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisia dieseleitä. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla.

Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii.

Kokeiltu

Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8

1,6-litrainen, nelisylinterinen bensiinimoottori turboahtimella, kahdeksanportainen automaattivaihteisto, etuveto

225 hevosvoimaa

Kiihtyy nollasta sataan 8,1 sekunnissa.

Huippunopeus 250 kilometria tunnissa.

Polttoaineenkulutus 5,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 131 grammaa kilometrillä.  

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Liikenne

Oletko nähnyt tämän miehen joulukuusi ja heinäpaali Ladansa katolla? Tässä selitys omituiselle lastille

Sähköauto tuli – kuukausikulut "tankkaamisesta" putosivat kolmannekseen

Volvo V60 Cross Country – tutulla tavalla korotettu

Kun vapaapäivänä ei parturiin saanutkaan aikaa, mies osti auton: "Kerran lähdin lounaan päälle katsomassa autoja ja ostin Audin"

"Kai se on jonkun sortin kipinä, intoa on kuin ilmapallossa" – kuopiolaismieheen iski taas jokakeväinen autokuume

Audi Q3 venähti isommaksi ja sai hammasraudat

Ai niin, tämähän olikin se UUSI Qashqai – kuin toinen auto!

Lumimyräkkä ei siirrä sunnuntaista hiekanpoistoa – "Joudumme rehkimään enemmän, kun luonto ei nyt auta asiassa"

Kesällä Puijolle pääsee bussilla tunnin välein

Kuljetatko tavaraa auton sisällä? Älä! Maila, maljakko tai kattila voi tappaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.