Professori: 16-vuotias yksin ratissa on iso riski – kohta totta Suomessa?

Suomessa harkitaan mallia, jossa nuoret saattaisivat päästä harjoittelemaan henkilöauton ajamista yksin liikenteeseen 16- tai 17-vuotiaina.

Kuljettajakoulutukseen vuosikymmeniä perehtynyt professori emeritus Esko Keskinen Turun yliopistosta pitää kymmenien kansainvälisten tutkimusten perusteella selvänä, että mitä nuorempina kuljettajat päästetään liikenteeseen ilman vanhempaa seuraa, sitä enemmän sattuu vakavia onnettomuuksia.

– Vanhemman kanssa harjoittelu on erittäin turvallista, mutta heti, kun siirrytään itsenäiseen ajamiseen, syntyy onnettomuuspiikki.

Kuljettajaopetuksen kehittämistä pohditaan liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämässä Liikennekaari-hankkeessa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa tehdään nyt pohjatyötä eli selvitetään eri maiden käytäntöjä. Varsinainen lainsäädännön valmistelu on ajoitettu ensi vuodelle.

– Ainakin minun näkemykseni on, että on olemassa Suomea kevyempiä järjestelmiä, jotka toimivat turvallisuusmielessä vähintään yhtä hyvin kuin Suomen järjestelmä ja tuottavat nuorille palvelut asiakaslähtöisemmin, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää sanoo.

Sillanpää pitää kankeana Suomen järjestelmää, jossa autokouluopetuksen valitsevan on käytävä tietty määrä opetustunteja riippumatta siitä, mitä oppilas oikeasti tarvitsee. Opetusluvan saamisessakin vaaditaan luvan hakemista ja muun muassa lisäpolkimien asentamista autoon.

– On tarkoitus miettiä, onko tämä välttämätöntä säännellä näin yksityiskohtaisesti, vai voisiko esimerkiksi mennä autokouluun ja valita sen määrän tunteja ja sen tyyppistä opetusta, mitä katsoo tarvitsevansa.

– Sitten kuljettajatutkinnossa mitataan, osaako henkilö ajaa vai ei. Tarkoitus on myös katsoa kuljettajatutkintoa, että siitä tulee riittävän haastava ja että se mittaa riittävästi taitoja, Sillanpää kertoo.

Jos Sillanpään ajatukset toteutuvat, Suomessa saatetaan päätyä brittityyliseen malliin. Isossa-Britanniassa ajotutkintoon eli ”inssiajoon” voi mennä samana päivänä, kun täyttää 17 vuotta.

– Englannissa on hyvin kevyt malli, jossa ihmiset voivat vapaasti ottaa autokoulusta sellaisia tunteja kuin haluavat. Toisaalta he voivat opetuslupatyyppisesti harjoitella sen lisäksi, ja opetuslupaopettajaksi kelpaa kuka hyvänsä, jolla on ajokortti ja joka on tietyn ikäinen. Näin on yhdistetty autokoulun ammattiopetus ja pystytty omaehtoisesti lisäämään harjoittelua. Se on ehkä sellainen malli, millä kaikista parhaat tulokset saadaan.

Keskinen puolestaan muistuttaa, että ennen 17-vuotispäivää brittinuoret eivät voi harjoitella ajamista virallisesti missään, eivätkä onnettomuustilastot ole kauniita sielläkään.

– Englannissa 17–24-vuotiaista vain 44 prosentilla on varsinainen ajokortti. Meillä 18–24-vuotiaista 82 prosenttia on hankkinut kortin.

Englannissa 17-vuotiailla täyden ajokortin haltijoilla oli vuonna 2014 1,9 kertaa niin paljon kuolemaan ja loukkaantumiseen johtavia onnettomuuksia kuin 18–19-vuotiailla ja 3,1 kertaa niin paljon kuin 20–24-vuotiailla, Keskinen varoittaa.

Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa pysyvän ajokortin saa yleisesti jo 16-vuotiaana. Säädökset vaihtelevat osavaltioittain, mutta nuorimmillaan Yhdysvalloissa kuljettaja voi harjoitella yksin jo 14 vuoden 6 kuukauden iässä.

– Euroopassa ei missään ole päästetty edes 16-vuotiaita itsenäisesti rattiin, Keskinen huomauttaa.

Itsenäiseen ajoharjoitteluun voidaan asettaa erilaisia rajoituksia, joilla pyritään madaltamaan nuorten kuljettajien riskiä. Sillanpään mukaan mahdollisia ovat esimerkiksi yöaikaisen ajon kieltäminen, nuorisoporukan kyyditsemiskielto ja aiemmin käytössä olleen 80:n nopeusrajoituksen palauttaminen.

Apuna voitaisiin käyttää myös autoon asennettavaa valvontalaitetta.

Sillanpään mukaan muutospaineita tulee niin ajokortin korkeana pidetystä hinnasta kuin nuorten liikkumistarpeesta.

Kuopiolaisen Liikenneopisto Aven toimitusjohtaja, liikenneopettaja Mikko Avento ei ymmärrä, miksi ajatellaan, että ”liikkumisen tarve pulpahtaa, kun ihminen täyttää 16 vuotta.

– Ovathan ihmiset aina päässeet kulkemaan.

Avento hankki ensimmäisen ajokorttinsa 16-vuotiaana vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa.

– Siellä ei pääse edes kouluun kävellen, koska siellä ei ole kevyen liikenteen väyliä, Avento huomauttaa.

Keskinen luottaa yhä siihen, että ajamisen oppimiseen pitäisi liittyä pitkähkö prosessi, jossa rajaamattomaan ajokorttiin pitäisi päästä myöhään kiinni.

– Pelkkä teknisin välinein tapahtuva valvonta, jossa autoon asennetaan valvontalaitteita, ei näytä toimivan ilman vanhempien kanssa läpikäytävää palautetta.

Ainakaan kaikki autokoulua käyvät nuoret eivät pidä ikärajojen alentamista hyvänä ajatuksena.

– Olisihan se talvella ehkä kivempi, pohtii 16-vuotias siilinjärveläinen Sasu Iivarinen, joka on juuri aloittanut opiskelun autokoulussa kevytmoottoripyöräkorttia varten.

– Olisi se ehkä kivempi, mutta en taida olla vielä valmis siihen, toteaa samalla kylällä asuva, pian 16 vuotta täyttävä Joel Kauppinen.

Iivarinen ei ole vielä autoihin koskenut, mutta Kauppisella on jo tuntumaa.

– Rallia olen joskus jäällä ajanut. Liikenteeseen en ole vielä valmis. Olen vielä nuori, ja kai se tekisi mieli joskus vähän näyttää muille. Taidot eivät kuitenkaan ole vielä niin hyvät, Kauppinen pohtii.

Myös henkilöauton ajokorttiopintoja suorittavat kuopiolaiset Joona Flink, 18, ja Robert Heinonen, pian 18, arvelevat kaveripaineen olevan liian suuri 16-vuotiaille, jotta ajaminen olisi turvallista.

– Osa tosin voisi olla jo 16-vuotiaana ihan kypsiä ajamaan henkilöautoa, ja joillekin se olisi helpotus koulumatkoille, Heinonen miettii.

– Nuorille kortin saaneille sattuu paljon kolareita. Jos ikärajaa laskettaisiin vielä alemmas, mitä sitten kävisi? Flink miettii.

Avento on opettanut parinkymmenen vuoden aikana kaikkiin ajoneuvoluokkiin mopoista rekkoihin ja 15-vuotiaista nuorista yli 80-vuotiaisiin eläkeläisiin. Hän kertoo, että 15-, 16- ja 18-vuotiaiden nuorten välillä huomaa selvän kehityseron.

– 18 vuotta on aika hyvä ikä henkilöautokorttiin, mutta niissäkin on vielä niitä, joiden toivoisi tulevan 20- tai 24-vuotiaana takaisin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.