Renault Mégane Sport Tourer tuo tilaa taakse

Takana matkustaville on numeroiden valossa luvassa selvästi väljemmät olot kuin viistoperäisessä Mégane Hatchbackissa. Syyskuun 19. päivä Suomessa esiteltävä Renault Mégane Sport Tourer tuo Mégane-perheeseen farmarin, jota moni on varmasti jo odottanut.

Viime talvena uudesta Méganesta ehtivät myyntiin Hatchback ja sporttisen näköinen Coupé.

Espanjassa valmistettavan farkkumallin akseliväli on 6,2 senttiä pidempi kuin Hatchbackissa, ja saman verran siihen on taiottu lisää takamatkustajien jalkatilaa.

Etumatkustajiakin on muistettu, sillä penkeistä löytyy säätöjä moneen suuntaan, ja ohjauspyöräkin liikkuu sekä korkeus- että syvyyssuunnassa. Poljinten tila on tehty aiempaa mukavammaksi, ranskalainen autonvalmistaja lupaa.

Edellisen sukupolven Méganen farkkuun verrattuna lastauskorkeutta on madallettu. Perusmuodossaankin tavaratila on jo 524 litraa, mutta maksimissaan se kasvaa 1 516 litraan.

Tavaratila voidaan jakaa kahteen osastoon. Puolijäykkä välipohja nousee lattiasta ja lukittuu hetkessä paikalleen. Näin tavaratilan sisään saadaan kätevä osasto esimerkiksi pieniä tavaroita varten, Renault kehuu.

Matkustamossa on säilytyslokeroita 25 litran edestä.

Turboahdettuja dieselmoottoreita on aluksi tarjolla kaksi: 90-heppainen 1,5-litrainen ja 130-heppainen 1,9 litran kone. Myöhemmin tulee vielä 110-heppainen 1,5 litran dieselmylly.

Bensakoneista yksi on varustettu turbolla ja kolme vapaasti hengittäviä. Lukemien valossa erityisen mielenkiintoiselta vaikuttaa 1,4-litrainen turbokone, josta lähtee 130 hevosvoimaa.

1,6-litraisesta bensakoneesta on 100- ja 110-heppaiset versiot. Myöhemmin vuodenvaihteessa tulee vielä kaksilitrainen bensakone portaattomalla automaattivaihteistolla. Sen tehot ovat 140 heppaa.

Renault Mégane Sport Tourer maksaa vähintään 19 861 euroa. Lanseeraushoukuttimena on veloituksetta integroitu TomTom-navigaattori, jonka arvo on noin 500 euroa.

Marttaakin miellyttävä Renault Mégane