Renault-Nissan kehitti pihin diesel-V6:n

Ranskalais-japanilainen Renault-Nissan tuo markkinoille huipputehokkaan mutta kokoonsa nähden melko maltillisesti polttoainetta kuluttavan kolmelitraisen V6 dCi -dieselmoottorin.

Ensi vuonna kymmenen vuotta täyttävä allianssi esitteli sen Renault Laguna Coupéssa Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa. Moottori on ensimmäinen yhteenliittymän suunnittelema ja valmistama diesel-V6.

Moottorin kehitykseen osallistui kaksi yritystä, se valmistetaan Renault'n tehtaassa Ranskan Cléonissa, ja se tulee niin Renault'n, Nissanin kuin sen luksusmerkki Inifinitin mallistoon.

Moottori on suunniteltu siten, että se voidaan asentaa erityyppisiin autoihin, kuten coupé-, sedan- ja maasturimalleihin. Sitä tulee markkinoille ympäri maailman. Monikäyttöisyyden ja laajan markkina-alueen vuoksi moottorissa päädyttiin V-muotoon, jonka voi asentaa pitkittäin, kuten useassa Nissan- ja Infiniti-mallissa, tai poikittain, kuten Renault Lagunassa.

Moniventtiilimoottori tuottaa Renault'ssa 450 newtonmetrin huippuväännön, ja Laguna Coupén se kiidättää nollasta sataseen 7,3 sekunnissa. Laguna Coupéssa oleva V6 dCi on Renault'n toiseksi tehokkain moottori 235 hevosvoimallaan. Tehokkain on 3,5-litrainen bensiinimoottori, joka yltää 245 heppaan.

Tulevissa malleissa moottorin tehoa voidaan vielä kasvattaa 265 hevosvoimaan ja vääntöä 550 newtonmetriin.

Laguna Coupé dCi 235:ssä moottorin hiilidioksidipäästöt ovat 192 grammaa kilometrillä. Uusi V6 on varustettu hiukkassuodattimella ja pakokaasujen jälkikäsittelystä huolehtivalla SCR:llä (Selective Catalytic Reduction).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.