Rengasmerkinnät ovat monelle vielä hepreaa

A ja G ovat aakkosissa melko lähekkäin, mutta vierinvastusluokituksessa G:hen rankattu rengas vie samassa autossa peräti 0,6 litraa enemmän polttoainetta sadan kilometrin matkalla.

Siten 20000 kilometrin ajo vuodessa merkitsee A-luokan renkaaseen verrattuna noin 120 litran lisäkulutusta, mikä tekee autoilijan lompakkoon nykyhinnoilla noin 200 euron loven.

Maaninkalainen Sakari Iskanius myöntää heti, ettei ole perehtynyt Euroopan unionin vaatimiin rengasmerkintöihin, jotka tulivat uusiin kesä- ja kitkarenkaisiin pakollisiksi marraskuussa 2012.

–En itse asiassa tiennytkään, että tällaisia on tullut, talvipyörää rengasliikkeeseen korjauttamaan tullut Iskanius kertoo.

 

Renkaisiin kiinnitetyistä tarroista selviää, mitä luokkaa kyseisen renkaan vierinvastus, märkäjarrutuspito ja vierintämelu ovat.

Vierin- eli vierintävastuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen on suuri, noin viidennes.

Vierintävastuksella tarkoitetaan sitä energiaa, joka kuluu renkaan tiekosketuksen aikana tapahtuvassa muodonmuutoksessa.

Tarroihin merkitty energiatehokkuusluokka määrittyy koneella mitattavan vierinvastusarvon perustella. Nykyisillä renkailla arvo on keskimäärin 1–1,2.

Pienimpiä polttoaineenkulutuslukemia saaneet autot on yleensä tyyppihyväksytty matalan vierinvastuksen renkailla. Toisentyyppisillä renkailla kulutus kasvaa.

 

EU:n patistelu on tuottanut tulosta, sillä auton- ja rengasvalmistajat ovat pureutuneet tosissaan hiilidioksidipäästöjen pienentämiseen.

–Viimeisen viiden vuoden aikana vierinvastus on kehittynyt tilastollisesti meidänkin tuotteissamme keskimäärin kymmeniä prosentteja, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen huomauttaa.

Renkaan matalaksi suunniteltu vierinvastus menee kuitenkin hukkaan, ellei autoilija pidä huolta riittävistä ilmanpaineista. Esimerkiksi Tekniikan Maailma totesi uudessa kesärengasvertailussaan, että 1,0 baarin vähennys ohjearvoon verrattuna kasvatti polttoaineenkulutusta noin viisi prosenttia.

–Oikea rengaspaine on tärkeimpiä asioita renkaan vierinvastuksen kannalta. Sillä on vaikutusta myös turvallisuuteen ja renkaan kestoikään. Renkaaseen tulee virhekulumaa, jos paineet ovat erittäin alhaiset. Rengas altistuu myös rakenteellisille vaurioille ja pistovaurioille, Pirhonen täydentää.

 

Hieman yllättävältä voi kuulostaa se, että pohjoismaisten talvirenkaiden vierinvastus on yleensä matalampi kuin kesärenkailla.

–Pohjoismainen talvirengas on voimakkaasti lamelloitu, ja siinä on pehmeä pintasekoitus. Kumpikaan niistä ei ikään kuin vastusta muodonmuutostyötä niin paljon kuin kesärenkaan jäykempi ja vähemmän lamelloitu pinta sekä kovempi sekoitus, Pirhonen kertoo.

Talven jäljiltä rengasliikkeissä huomataan paljon väärään pyörimissuuntaan kiinnitettyjä talvirenkaita. Rotation-nuolen osoittamaa suuntaa olisi syytä noudattaa.

–Jos nastarenkailla ajetaan pitkään väärinpäin, ja sitten ne käännetään oikeinpäin, nastat saattavat ruveta irtoamaan nopeammin kuin normaalisti. Muutenkin ne on suunniteltu pyörimään tiettyyn suuntaan, jotta jarrutus- ja vetopito ovat sellaiset kuin valmistaja on toivonut niiden olevan, kuopiolaisen Rengaskulman rengasmyyjä Mika Keinänen toteaa.

 

Nastattomillakaan talvirenkailla ei ole Pirhosen mukaan suositeltavaa ajaa kesällä, koska talvirenkaiden kumisekoitus ei yllä märkäpidossa kesärenkaiden tasolle.

–Märkäpito on kumisekoitusteknologiassa helposti vastakkainen ominaisuus pienelle vierinvastukselle. Niiden molempien yhdistäminen on aina haaste renkaantekijälle.

Lain mukaan kesärenkailla on saanut ajaa maaliskuun alusta alkaen, ja moni hairahtuikin vaihtamaan suvikumit liian aikaisin, Keinänen kertoo.

–Ihmiset ovat nykyään hirmu kiireisiä. Mikä on sen huonompi aikataulutukselle kuin se, että on vaihtanut kesärenkaat liian ajoissa, eikä pääse autolla liikenteeseen?

Varsinkaan uusia kesärenkaita ei kannata kiirehtiä auton alle.

–Kevään karkeilla teillä rengas kuluu jopa kolminkertaisesti verrattuna myöhäissyksyn sileisiin asfalttipintoihin, Pirhonen valistaa.

 

Tänä keväänä nastarenkaista tulee luopua 28. huhtikuuta mennessä, jos keli sen sallii.

Luokitukset : Huonoimmat kielletään

EU:n rengasmääräyksellä pyritään parantamaan markkinoilla olevien renkaiden suoritustehoa.

Marraskuusta 2012 lähtien rengasvalmistajat eivät ole voineet enää tyyppihyväksyttää uusia rengastyyppejä vierinvastuksen G-luokkaan tai märkäjarrutuksen F-luokkaan.

Näiden renkaiden myynti kielletään 1.11.2014 alkaen. Rengasmelua koskevia vastaavia rajoituksia tulee voimaan kaksi vuotta myöhemmin.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Continental kesärengastestien tuplavoittaja