Renkaan kasvu voi tuoda yllättävän suuren laskun

Moni miettii nykyään autoa vaihtaessaan, siirtyisikö esimerkiksi farmarista autonvalmistajien tyrkyttämään uuteen katumaasturiin. Jopa keskenään saman pituisten autojen rengastus on yleensä varsin erilainen. SUV:hen eli katumaasturiin tai vaikkapa tila-autoon vaihtaminen kasvattaa yleensä rengaskustannuksia merkittävästikin.

Kukkarolle voi käydä varustetasovalintakin.

– Tietty varustepaketti voi nostaa ensiasennusrenkaan 17-tuumaisesta 19-tuumaiseksi. 17-tuumainen sarja saattaa maksaa 600 euroa ja 19-tuumainen tuhat euroa, esimerkkinä heittää Michelin Nordic Suomen tekninen asiantuntija Toni Rämet.

Hän muistuttaa, että moneen autoon voi jarrujen koon puolesta hankkia huokeammat 17-tuumaiset talvirenkaat, vaikka ensiasennetut suvikumit olisivatkin 19-tuumaiset.

Nokian Hakka Blue 2 menestyi Tekniikan Maailman ja Tuulilasin kesärengasvertailuissa. Kuva: Timo Filpus
 

Iso rengas painaa pientä enemmän, joten siihen on tarvittu enemmän raaka-aineita. Jos renkaan nopeus- ja kantavuusluokitus ovat korkeita, vaativat ne usein erikoismateriaalia.

– Käytämme esimerkiksi kaikissa SUV-renkaissamme tällä hetkellä Aramid-teknologiaa sivupinnassa. Sillä saadaan parempi kestävyys, Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi kuvailee.

Markkinatalouden pelisäännöt toimivat myös rengaskaupassa. Rämet kertoo, että tällä hetkellä renkaiden hintoihin on kovia korotuspaineita, koska raaka-aineiden hinnat ovat nousseet muun muassa Aasian suurten tulvien seurauksena. Ne veivät paljon kumipuuviljelmiä.

– Kulutushyödykkeet maksavat eri puolilla maailmaa aika tavallakin erilaisia hintoja. Seuraamme tiiviisti rengashinnoittelua ja sitä, mihin suuntaan kuluttajien arvostukset eri markkinoilla kulkevat, Niemi kertoo.

– Uusimmat materiaalit ovat aina kalleimpia, mutta uusimmalla teknologialla taas pystytään tarjoamaan paras ja turvallisin tuote.

Keräsimme muutamia satunnaisia hintaesimerkkejä kahden automerkin, huokean Dacian ja premium-merkiksi laskettavan Mercedeksen, yhteensä kuuteen automalliin kahdesta verkkokaupasta.

Otimme mukaan vertailuissa toistuvasti menestyneitä merkkejä – paljon halvempiakin toki on, mutta ne eivät ole yleensä testeissä vakuuttaneet.

Perusperiaate näkyy selvästi: halkaisijaltaan ja leveydeltään suuret renkaat sekä erikoiset rengastyypit ovat jopa tuntuvasti kalliimpia kuin 15-tuumaiset pienen perheauton perusrenkaat.

 

Mercedes-AMG:n hulppean 585-hevosvoimaisen katumaasturin rengassarja on vielä tuntuvasti kalliimpi, jos sen hankkii suoraan auton maahantuojalta. Yksi ainoa kesärengas maksaa lähes 700 euroa kappaleelta, joten koko sarjan hinnaksi ilman asennustöitä tulisi peräti 2 714 euroa. AMG Line -varusteilla rengaskoko kasvaa vielä tuumaa suuremmaksi.

Verkkokaupasta saman kokoluokan renkaita saattaa saada merkittävästi halvemmalla, mutta isoimpia kumeja ei saa läheskään joka paikasta. Taulukossa näkyy Mercedes-AMG:n kohdalla 1001renkaat.comin suositushinta, mutta hakupäivänä tarjottiin yli 50 prosentin alennusta, joka olisi pudottanut sarjan hinnan vajaaseen 560 euroon.

Erikoisiin automalleihin kehitetään jopa varta vasten täsmälleen siihen sopiva rengas, jolloin hinta on huima.

– Ääritapauksissa autonvalmistaja voi jopa määritellä, että jos renkaat eivät ole juuri niillä merkinnöillä, esimerkiksi voimansiirron ja alustan takuut eivät ole voimassa, Rämet mainitsee.

Suomen suvessa viisi lämpöastetta ei ole mitenkään harvinaista, mutta monien eurooppalaisten rengasvalmistajien mielestä niin viileässä pitäisi käyttää Keski-Eurooppaan suunniteltuja talvirenkaita, Tekniikan Maailma (TM) totesi tuoreen kesärengasvertailunsa perusteella.

Lehti piti yllättävänä tulosten suurta vaihtelua lämpötilasta ja asvaltin pinnasta riippuen.

– Varsinkin monella laaturenkaalla oli vaikeuksia kylmässä kelissä, ja niiden tulosten vaihtelu oli suurempaa kuin tietyillä halvemmilla tuotteilla, TM ynnäsi.

Uudenlaista ajattelua edustaa Michelin CrossClimate -rengas, joka valmistajan mukaan toimii hyvin vielä nollan asteen tuntumassa, joten kesärengaskautta voi pidentää molemmista päistä.

Tavallisia kesärenkaita hieman kalliimpi CrossClimate oli mukana Tuulilasin (TL) katumaasturirengasvertailussa ja sijoittui kahdeksan renkaan joukossa neljänneksi.

– Renkaan märkäpito-ominaisuuksiin on panostettu, TL kehaisi.

Katumaasturiin asennetuista renkaista TL nosti kuitenkin ykköseksi Continental ContiPremiumContact 5:n, joka on tavallinen henkilöauton rengas. Mukana oli myös varta vasten katumaastureihin kehitettyjä SUV-renkaita, joissa karkeampi pintakuvio tarjoaa ainakin teoriassa monipuolisemmat pito-ominaisuudet pehmeillä ja karkeilla alustoilla.

TL kuitenkin huomautti, että yleensä SUV-renkaan suurempi urasyvyys nostaa vierinvastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta. Myös melutaso ja mukavuus voivat joissakin renkaissa kärsiä.

Autolehtien vertailemat varsinaiset henkilöautojen kesärenkaat olivat erikokoisia, mutta sekä TM:ssa että TL:ssa voiton vei suomalainen vaihtoehto, Nokian Hakka Blue 2.

Lehdet painottivat vertailuissa etenkin märkäajoa.

– Kun pimeällä maantiellä ja parin asteen lämpöisellä vetisellä asvaltilla joutuu hätäjarrutukseen, ei auta, vaikka rengas valmistajan mielestä toimisikin erinomaisesti loma-ajan hellepäivinä, TM varoitti.

Kuluttaja-lehti : Vertailussa saatiin harvinainen reputtaja

Kuluttaja-lehti (2/2017) kansainvälisine kumppaneineen testasi 30 eri rengasmallia, 15 koossa 195/65 R15 ja 15 koossa 215/65 R16.

Ainoana Suomessa vertailussa oli mukana myös kulutuskestävyys ja käyttöikä.

Pienemmässä koossa kokonaisvoiton vei Pirelli Cinturato P1 Verde, kun taas kestävimmäksi nousi yhdeksänneksi sijoittunut Michelin Energy Saver+. Heikoimmaksi rankatussa GT Radial Champiro FE1:ssä oli pienin vierinvastus, mikä säästää polttoainetta.

16-tuumaisissa voiton nappasi Goodyear EfficientGrip SUV. Hännille jäi Yokohama Geolandar SUV GO55, joka on Kuluttajan mukaan kestävä, mutta se on vaarallisen liukas sateella. Se johti harvinaiseen reputukseen, kun kokonaisarvosana oli vain 1, maksimina 100.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.