Romuautojen vaihtokampanjassa mukana villejä piirteitä

Kierrätysarvoa-kampanja on laittanut liikkeelle niin autonromuja kuin euroja tarkasti laskevia autonostajia. Autovanhuksien romuttamisesta maksettavat kahdensadan ja viidensadan euron ostosetelit ovat tuoneet autokauppoihin erikoisia tilanteita.

- Joku on kysynyt, saako hän kymmenen euroa rahaa, jos hän ostaa 190 euron auton ja tuo setelin, puuskahtaa kuopiolaisen Autoliike Miettisen autotalopäällikkö Kari Miettinen.

Toukokuun 5. päivästä syyskuun loppuun kestävässä kampanjassa Suomen Autokierrätys Oy:n nimeämistä vastaanottopisteistä saa romutustodistuksen yhteydessä arvosetelin, joka on useimmissa autokaupoissa 500 euron arvoinen uutta autoa ostettaessa ja 200 euron arvoinen käytetyn auton kaupassa.

- Uuteen autoon vaihdettaessa viisisatasen saamme anottua maahantuojalta. Ostaja voi tinkiä normaalisti auton ihan tappiin asti ja antaa setelin, millä saa vielä 500 hinnasta pois. Käytetyissä se on vähän höpöhöpö-homma, koska paperi on meille arvoton. Emme saa mistään sitä kahtasataa, Miettinen harmittelee.

Päästöt alas, turvallisuus ylös

Jotkut ovat nähneet melkoisen vaivan, sillä he ovat ostosetelin saadakseen etsineet mahdollisimman halvan autonrohjon, jonka ovat nippanappa saaneet romuttamolle asti. Eräs Miettisen asiakas oli jo tilannut uuden auton, kunnes hän keksi setelin.

- Hän kävi ostamassa vanhan Saabin 50 eurolla, vei sen romutettavaksi ja jäi 450 euroa voitolle saatuaan 500 euron ostosetelin. Lähtipähän yksi auto pois saastuttamasta luontoa, Miettinen kiittelee.

Suomen Autotuojat ry:n perustama Suomen Autokierrätys perusteleekin kampanjaa muun muassa päästöjen pienentämisellä.

- Vielä vuodenvaihteessa meillä oli 400 000 autoa, joissa ei ole katalysaattoria tai vastaavaa tekniikkaa. Kymmenen prosentin liikennesuoritteella aiheutuu 65 prosenttia haitallisista, säännellyistä päästöistä, samoin 46 prosenttia kaikista kuolemaan johtavista onnettomuuksista, Autotuojien ja Autokierrätyksen toimitusjohtaja Pekka Puputti sanoo.

Liikenteestä poisto vääristää rekisteriä

Puputti toivoo, että autot vietäisiin romutettaviksi nimenomaan virallisiin vastaanottopisteisiin, koska vain niistä saa romutustodistuksen. Se on ainoa asiakirja, jolla auton saa pois rekisteristä.

- Se on täysin veloitukseton ja samalla päättyvät kaikki verot ja muut maksut, kuten vakuutukset.

Puputin mukaan alan "harmaat" toimijat käyttävät liikennekäytöstäpoistoa, jonka on viime marraskuusta lähtien voinut tehdä määräämättömäksi ajaksi. Poisto maksaa toistakymmentä euroa, ja auto jää kummittelemaan rekisteriin, vaikka se olisi jo silputtu kappaleiksi.

Ajoneuvohallintokeskus Aken tilastojen mukaan kesäkuun lopussa liikennekäytöstä poistettuja henkilöautoja oli yli 133 000 eli peräti viisi prosenttia koko henkilöautokannasta.

- Meidän käsityksemme on, että siitä varmasti yli puolet on todellisuudessa romutettu, Puputti sanoo.

Aken mukaan henkilöautokanta kasvoi alkuvuonna peräti 3,3 prosenttia, vaikka liikenteessä olevien määrä lisääntyi vain prosentin.

- Autorekisteri on poliittisen päätöksenteon väline, joten pitäähän meillä olla tieto, paljonko autoja oikeasti on olemassa, Puputti parahtaa.

Vielä kaksi vuotta sitten autoista 70 prosenttia poistettiin rekisteristä ilman romutustodistusta.

- Arvioin, että tänä vuonna romutetaan runsaat 100 000 autoa. Siitä romutustodistuksella menee jo selvästi yli 50 000.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 11.9.2008