Romutuspalkkio antaa rohjoille vauhtia

Farmarimallinen Ford Focus on vielä kurainen, sillä sen omistaja on juuri jättänyt 14-vuotiaan autovanhuksen Kuopion Autokauppaan ja vaihtanut uudempaan.

Ajetut 283 000 kilometriä näkyvät, sillä etupuskuri ja lokasuoja repsottavat pahasti, eikä ruostekaan ole jättänyt Focusta rauhaan.

– 400–2 900 euroa on pyydetty, kun on myyty tämän ikäisiä autoja, Kuopion Autokaupan toimitusjohtaja Ville Miskala tutkailee tablettinsa näytöltä.

Näin vanhat autot ovat Miskalan mukaan autokauppiaalle riskiostoksia, sillä jos renkaat pitää uusia tai auto on huollettava, kulut voivat nousta niin suuriksi, ettei kauppias saa omiaan pois.

 

Alkaneen vuoden toisen puolikkaan ajan – heinäkuun alusta joulukuun loppuun – valtio ja autojen maahantuojat yrittävät vauhdittaa huonokuntoisimpien rohjojen päätymistä kierrätykseen ja vaihtumista upouusiin, pienipäästöisiin ja turvallisempiin autoihin.

Uutta autoa ostaessaan voi saada 1 500 euron romutuspalkkion, josta valtio kustantaa tuhat euroa ja maahantuoja 500 euroa.

 

Romutettavan auton on oltava vähintään kymmenen vuotta vanha, ja uuden henkilö- tai matkailuauton hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 120 grammaa kilometriä kohden. Moni keskikokoinen ja sitä suurempi auto karsiutuu siis pois ostoslistalta.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio huomauttaa, että silti keskivertoa kalliimmiltakin automerkeiltä, kuten Mercedekseltä ja BMW:ltä, on jo tarjolla ehdot täyttäviä malleja.

– 120-grammaisissa valikoima on jo kohtuullisen hyvä. Nimikkeistä vähintään kolmasosa mahtuu siihen joukkoon – toki merkeittäin vaihdellen.

 

Kallio pitää tärkeänä, että laista jätettiin pois siihen alun perin suunniteltu vaatimus, jonka mukaan romutuspalkkion saajan olisi pitänyt omistaa romutettava auto vähintään 425 päivää ennen kampanjan alkua.

– Se olisi syönyt merkittävästi tehoa. Toisin sanoen nyt kuluttajat voivat tehdä keskenään romuautoilla kauppaa, Kallio huomauttaa.

Jos kunnostamiseen kelpaamattoman auton omistajalla ei ole varaa uuteen autoon, hän voi myydä sen romutettavaksi kaverilleen, joka on ostamassa uutta autoa.

– Hän voi myydä sen vaikka 500 eurolla, jolloin toinenkin hyötyy vielä tonnin. Näin massa, joka voi sitä hyödyntää, kasvaakin yhtäkkiä, Kallio kannustaa.

 

Romuautojen myyntiarvo voi hivenen nousta järjestelyn takia, mutta niillä puliveivaaminen ja trokaaminen on Kallion näkemyksen mukaan kuitenkin estetty hyvin sillä, että romutuspalkkio maksetaan vain yksityishenkilöille.

– Yrittäjäjobbarit eivät voi kerätä kevään aikana hirveää määrää romuautoja ja mennä sitten tilaamaan vaikka yhdeltä merkiltä 20 autoa paljousalennuksineen ja tienaamaan vielä romuautoista 1 500 euroa kappaleelta, Kallio selittää.

– Se ei olisi ollut valtiolle eikä autoalallekaan hyvä asia, koska sitten häkkipihoilta olisi myyty kampanjan päättymisen jälkeen uusia autoja, Kallio arvioi.

 

Tällä kertaa valtakunnallinen romutuspalkkiokampanja koskee siis vain vaihtoa uuteen, joskin Autotuojat on suositellut autokaupoille parin sadan euron porkkanaa myös käytettyjen autojen kauppaan.

Aiemmat kampanjat ovat olleet autoalan omia, mutta nyt valtiokin on mukana kolmen miljoonan euron määrärahalla.

Uusien autojen myynnistä valtio saa huomattavat arvonlisä- ja autoverotulot, mutta käytetyistä autoista autoveroa ei kerry.

– Valtion taloudelle tämä on hyvä toimenpide. Valtio laittaa tonnin, saa keskimäärin 4 000 euroa autoveroa ja siihen vielä arvonlisäverot päälle. Siten valtio saa kuusinkertaisena tonnin takaisin, Kallio laskee.

 

Henkilö- ja pakettiautojen kierrätyksen hoitaa Autotuojat ry:n omistama Suomen Autokierrätys Oy. Matkailuautoista huolehtii Suomen Matkailuautokierrätysyhdistys. Niiden rinkiin kuuluvia vastaanottopisteitä on ympäri Suomea.

Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen uskoo, että romutuspalkkiokampanja saattaa aiheuttaa jonkin verran romutusten lykkäämistä vuoden toiselle puoliskolle.

– Jos perheessä on kaksi autoa, joista toinen on kauppakassina ja vetelee viimeisiään, saatetaan odottaakin muutama kuukausi, että ostetaankin uusi vähän käytetyn sijasta, Silvennoinen pohtii.

 

Silvennoinen kehuu, että auton romutus on helppoa ja ilmaista. Auton haun voi tilata puhelinsoitolla ja joistakin yrityksistä jopa netissä pankkitunnuksilla.

– Romutustodistus tulee postitse perässä. Auto tavallaan maksaa omat hautajaisensa. Autosta kierrätykseen menevä materiaalisisältö pitää systeemin pystyssä, Silvennoinen kuvailee.

Romutettavaksi vietävän auton pitää olla todistettavasti oma. Siten niidenkin, jotka tekevät romuautosta kaupat, on täytettävä asianmukaiset paperit.

– Romutustodistuksella ei voi tehdä kauppaa, ja auto pitää olla olemassa, Kallio tähdentää.

 

Autokaupassa saa loppuvuonna 1 500 euron hyvityksen heinäkuun alun jälkeen myönnettyä romutustodistusta vastaan.

Kallio neuvoo, että uutta autoa havittelevan kannattaa käydä automyyjän kanssa ensin hintaneuvottelut autosta ja näyttää romutustodistus vasta lopuksi, jotta hinta on varmasti mahdollisimman edullinen ostajalle.

– Romutuspalkkio ei ole jälleenmyyjältä pois, koska se on valtion ja maahantuojien maksama, Kallio korostaa.

Autokanta : Idässä ja pohjoisessa vanhaa kalustoa

Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on yli 20 vuotta, kun EU-maiden keskiarvo on 15 vuotta. Romutusikä on noussut viime vuosikymmenen aikana lähes kahdella vuodella, kun uusien autojen kauppa on käynyt nihkeästi.

Suomessa on liikennekäytössä 802 000 yli 15-vuotiasta autoa. Autokanta on erityisen vanhaa Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Itä-Lapissa, joissa monissa kunnissa yli 40 prosenttia autoista on yli 15 vuotta vanhoja.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan liikennekäytössä olevat henkilöautot päästävät tällä hetkellä hiilidioksidia keskimäärin 168 grammaa kilometrillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.