Sähköiset VW e-Golf ja e-Up myös Suomeen

Päällepäin Volkswagenin ensimmäiset täyssähköautot näyttävät jotakuinkin samalta kuin polttomoottorilla kulkevat versiot.

Volkswagen e-Golfin sähkömoottori tuottaa 115 hevosvoiman tehot ja reippaan 270 newtonmetrin maksimiväännön.

Satasen nopeuteen sähkö-Golf ehtii 10,4 sekunnissa. Maksiminopeus on rajattu 140 kilometriin tunnissa.

VW e-Golfin toimintasäteeksi luvataan yhdellä latauksella 190 kilometriä. 12,7 kilowattitunnin kulutus sadalla kilometrillä merkitsee maahantuojan laskelmien mukaan 1,90 euron laskua samalla matkalla. Laskutoimitus on tehty Energiamarkkinaviraston elokuun lopussa ilmoittaman sähkön kokonaiskeskihinnan perusteella.

Sähkö-Golf ei näytä poikkeavan paljon sisältäkään automaattivaihteisesta polttomoottori-Golfista.

345 litran tavaratila on kuitenkin hivenen, 35 litraa, pienempi kuin perus-Golfissa. Istumapaikkoja on viisi tässä viisiovisessa, etuvetoisessa autossa.

Kaupunkiauto e-Upin sähkömoottorista irtoaa 82 hevosvoimaa ja 210 newtonmetriä. Sen kiihtyvyydeksi luvataan 12,4 sekuntia ja huippunopeudeksi 130 kilometriä tunnissa.

11,7 kilowattitunnin kulutuksella sen ajokustannukset jäävät 1,75 euroon sadalla kilometrillä.

VW e-Upin toimintasäde on 160 kilometriä.

Maahantuoja aikoo tuoda molemmat sähkö-Volkkarit Suomeen ensi vuonna. Suomen hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta ensiesittelyssä Frankfurtin autonäyttelyssä selvisi, että Saksassa e-Up maksaa 26000 euroa.

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Frankfurtin autoherkut Audista Volvoon