Seat Exeo on Audi A4:n jälkeläinen

Hyvän auton voi laittaa vaikkapa kierrätykseen ja jalostaa siitä vielä uusin maustein mielenkiintoinen paketti. Juuri näin toimi saksalainen Volkswagen-konserni, joka siirsi edellisen polven Audi A4:n tuotantolinjan Espanjaan ja alkoi valmista Seat Exeota.

Seat Exeo on tänä viikonloppuna ensiesittelyssä autokaupoissa. Myöhemmin tänä vuonna tulee vielä farkkuversio, jonka tunnus on ST.

Paitsi hyväksi havaittu Audin tekniikka myös houkutteleva hinta tekee Exeosta sangen mielenkiintoisen tapauksen. Halvin bensaversio lähtee 25 987 eurolla ja dieselkin 28 276 eurolla.

Kaikki koneet ovat turboja. Edullisin on muihin koneisiin verratunna jo hieman vanhahtava 1,8-litrainen bensakone, joka tuottaa 150 hepan tehot ja kuluttaa 7,9 litraa sadalla kilometrillä.

Bensamalliston huippu on kaksilitrainen suorasuihkutustekniikkaan perustuva TSI, jonka 200 hevosvoiman tehot ja 280 newtonmetrin vääntö saavat monen suun messingille. Auto liikahtaa nollasta sataan 7,3 sekunnissa.

Turbodieselit ovat nekin kaksilitraisia TDI-koneita. Rauhallisemman version lukemat ovat 143 heppaa ja 320 newtonmetriä, räväkämmän taas 170 ja 350.

Seatille tuttuun tapaan dieselmallien kulutuslukemat ovat jotakuinkin mallikelpoisia: 5,5 ja 5,9 litraa sadalla kilometrillä.

Aluksi kaikki Suomeen tuotavat Exeot on varustettu kuusiportaisella käsivaihteistolla.