Suomalaiset tekivät Geneveen puusta jopa polkimet

Kevään autokuumeen rohdot ovat tänä vuonna pieniä kaupunkikirppuja ja äreitä tai vielä äreämpiä urheiluautoja.

Nelipaikkaisia pikkuautoja Geneven autonäyttelyssä Sveitsissä esitellään suorastaan jonoksi asti. Ruuhkahuipusta tosin kolme autoa – Toyota Aygo, Peugeot 108 ja Citroën C1 – pohjautuu samaan tekniikkaan, ja ne vieläpä valmistetaan samassa tehtaassa Tshekissä.

Jo kirppukolmikon ensimmäinen sukupolvi perustui samaan ideaan, jolla autonvalmistajien kustannukset pysyvät paremmin kurissa.

Nyt kolmi- ja viisioviset autot erottuvat aiempaa selvemmin omien merkkiensä leireihin. Ranskalaismallit saa myös rättikatollisina avokkaina, ja lisäksi ne pääsevät pätemään PSA-konsernin 1,2-litraisella moottorilla, kun taas Toyotaa saa vain japanilaismerkin yksilitraisella padalla.

 

Aygo, 108 ja C1 ovat veikeännäköisiä ja entistä varustellumpia, mutta tiloillaan ne eivät juhli. Tavaratila on erittäin pieni, eikä pääntila takapenkillä riitä kuin nippanappa 175-senttiselle.

Kolmas ranskalaismerkki Renault jakoi mietintämyssyn saksalaisen Daimlerin kanssa. Rellulle yhteistyö poiki uuden Twingon, ja Daimlerilta odotellaan seuraavaa Smartia.

Viisioviseksi muuttuneelle Twingolle on nostettava hattua rohkeista ja onnistuneilta vaikuttavista ratkaisuista.

Erikoisin ja ratkaisevin veto on ollut moottorin siirtäminen taakse tavaratilan alle. Akseliväli on siten pidentynyt 13 senttiä ja etäisyys kojelaudasta takaluukkuun peräti 22 senttiä, vaikka Twingo on kymmenen senttiä aiempää lyhyempi.

Twingossa on joka suunnassa enemmän tilaa kuin Aygossa ja sen serkuissa, vaikka Sloveniassa valmistettava auto on vain reilut kymmenen senttiä pidempi.

Hyvät tilat on myös Suzuki Celeriossa, mutta sen olemus on paljon arkisempi.

 

Harvaan asutussa Suomessa pienten kaupunkiautojen kysyntä on ollut vähäistä, joten meikäläisittäin kiinnostavin pikkuauto onkin Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tuorein voimannäyte Biofore.

Nelipaikkaisen koemallin erikoisuus on siinä runsaasti käytetty puu ja muut uusiutuvat materiaalit.

–Uusiutuvia materiaaleja on painosta noin 15 prosenttia, kertoo Metropolia projekti-insinööri Oscar Nissinen, joka on valmistunut auto- ja kuljetustekniikasta.

2010 alkanut projekti on vaatinut Metropolian noin 70 opiskelijalta ja henkilökuntaan kuuluvalta pyöreästi 45000 tuntia.

Suunnittelun päävastuuta kantanut muotoilija Juha Tuomola kertoo, että messuille tehdyt takavalot on vaihdettava, jotta Biofore saadaan rekisteröityä tieliikennekelpoiseksi.

 

Metropolian lukuisista yhteistyökumppaneista tärkein on ollut metsäyhtiö UPM, joka ehdotti opinahjolle suunnitelmaa ajoneuvosta, jolla osoitetaan vaihtoehtoja öljypohjaisille materiaaleille.

UPM Gradan eli lämmöllä muovattavan puulevyn myynnistä vastaava päällikkö Mikko Tilli arvioi, että puusta tehdyt polkimet ovat vähän yliammuttuja todelliseen elämään, mutta muut Bioforen puunkäyttökohteet ovat pintakäsiteltyinä aivan mahdollisia.

Hän kertoo, että UPM aikoo pyrkiä oikeasti autoteollisuuteen, vaikka ”tie on pitkä”.

–Loppukäyttökohteet tulevat todennäköisesti rajautumaan muualle kuin mitä tässä autossa on esillä. Ensimmäiset käyttötavat ovat enemmän peitettyinä, Tilli uskoo.

Volkswagen Polosta otettu 1,2-litrainen dieselmoottori huolii UPM:n uutta puupohjaista BioVerno-dieseliä.

 

Messuilla nähdään myös liuta konsepteja, jotka enemmän tai vähemmän kertovat tulevista tuotantomalleista.

Lähimpänä valmista autoa näyttävät olevan uutta Mazda 2:ta enteilevät Hazumi ja Honda Civic Type R Concept.

Honda on tuomassa vihdoin myös Eurooppaan bensaturboja, joita Type R:n koeponnistuksessa edustaa kaksilitrainen, ”ainakin” 280 hevosvoimaa tuottava moottori.

Volvo Concept Estate jatkaa Volvon konseptitehtailua ja päästää tirkistelemään viitteitä tulevasta isosta farmarista ja sisätiloista, vaikkei koemalli kovin pitkä olekaan. Tuleva iso farkku nimettäneen V70:n sijaan V90:ksi, sillä ruotsalaismerkki on yhtenäistämässä mallinumerointiaan.

Peugeot pääsi juhlimaan Genevesssä 308:n saamaa Vuoden auto -titteliä, jonka eurooppalaiset autotoimittajat sille myönsivät. Se lienee hyvä ponnistuslauta myös Peugeot 308 SW -farmarille, joka saa nyt ensiesittelynsä. Isolle ja helppokäyttöiselle 610 litran tavaratilalle pitäisi olla kysyntää Suomessakin.

 

Historiallisin esittely on BMW 2-sarjan Active Tourerin paljastus. Saksalaiselle vauhtimerkille tämä on ensimmäinen etuvetoinen malli ja samalla avaus tila-automarkkinoille.

Active Tourerissa on hyvät tilat viidelle, mutta merkin perinteiden vastaisesti olemus ei ole järin sporttinen. Ilmeisesti saksalaiset hamuavat uusia Bemu-sieluja.

 

Geneven autonäyttely jatkuu 16. maaliskuuta saakka.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Geneven kevät on pikkuautojen ja sporttien juhlaa