Suzuki tyrkkää pontevia bensaturboja

Japanilaiset ovat huomanneet, ettei bensiinimoottoreiksi voi tarjota enää pelkästään vapaasti hengittäviä koneita. Turboahtimen avulla pienistä moottoreista saadaan mukavasti tehoa ja etenkin vääntöä.

Frankfurtin autonäyttelyssä on esillä Suzukin tuotantoon palaava pikkuautomalli Baleno, johon saa yksilitraisen kolmisylinterisen bensaturbon. Suzukilla turbolla maustetut bensamyllyt ovat saaneet nimen Boosterjet.

Etuvetoisessa Balenossa pienestä padasta otetaan 112 hevosvoimaa tehoa ja 170 newtonmetriä vääntöä. Vääntöhuippu on 2 000–3 500 kierroksessa.

Karvan verran alle nelimetrisessä autossa on yllättävän hyvät tilat matkustajille ja moderni sisäilme, mutta ulkoa tämä Intiassa valmistettava auto vaikuttaa kovin aasialaiselta, jos sitä vertaa vaikkapa uuteen Vitaraan. Balenon tulosta Suomeen ei ole vielä tietoa, koska maahantuojan ja tehtaan välinen hintavääntö on kesken.

Nelivetoiseen katumaasturi Vitaraan tulee lähiaikoina tarjolle isompi, 1,4-litrainen, nelisylinterinen Boosterjet, josta irtoaa 139 hevosvoimaa ja 220 newtonmetrin vääntöhuippu kierrosalueella 1 500–4 000.

Rinnalle jää vielä 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka vastaavat lukemat ovat 120 heppaa ja 156 newtonmetriä. Siinä vääntöhuippu saavutetaan vasta 4 400 kierroksessa, joten ero on melkoinen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Suzuki Vitara osaa jarruttaa liikenteen mukana