Tällainen on uusi Suomessa valmistettava Mercedeksen A-sarja

Neljännen sukupolven Mercedes-Benz A-sarja on 4,42 metriä pitkä, joten se on 11,5 senttiä aiempaa pidempi. Akseliväliä on kasvatettu kolme senttiä ja tavaratilaa 29 litraa 370 litran kokoiseksi. Matkustajat pääsevät nauttimaan aiempaa suuremmasta kyynärpää-, hartia- ja pääntilasta.

Kojelautaa hallitsee kaksi kosketusnäyttöä. Valittavissa ovat kaksi seitsentuumaista näyttöä, 7- ja 10,25-tuumaiset näytöt tai kaksi 10,25-tuumaista näyttöä.

Uusi A-sarja pystyy ajamaan myös osittain autonomisesti eli itseohjautuvasti. Tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin päähän. Valittavissa on myös merkin huippumallista eli S-sarjasta tuttuja avustinjärjestelmiä: etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin ja aktiivinen kaistanvaihtoavustin.

Aktiivinen jarruavustin on vakiovaruste. Se kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.

Aluksi etuvetoista autoa saa 1,3- tai 2,0-litraisella bensiinimoottorilla tai 1,5-litraisella dieselmoottorilla. Tehoa niistä saadaan 163, 224 ja 116 hevosvoimaa.

Uudessa 1,3-litraisessa moottorissa hyödynnetään sylinterinlepuutustoimintoa seitsenportaisen automaattivaihteiston yhteydessä. Molemmissa bensiinimoottoreissa on hiukkassuodatin.

Myös nelivetomalleja on tulossa.

Toukokuussa tulevaa uutta mallia aletaan valmistaa ensin keväällä Saksan Rastattissa, sitten Unkarin Kecskemetétissä ja kolmantena Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Muut tuotantopaikat ovat Kiinassa ja ensi vuodesta alkaen myös Meksikossa.

Uudessakaupungissa jatketaan myös Mercedeksen GLC-katumaasturin valmistusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.