Tältä näyttää autoilun tulevaisuus

Audi on tosissaan tuomassa täysin sähkökäyttöistä, isoa katumaasturia, joka 500 kilometrin toimintasäteellään voi haastaa myös Teslan.

Nelivetoisen, urheilullisen konseptin nimi on Audi e-tron quattro. Kolmesta sähkömoottorista saadaan tehoa enimmillään 503 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 800 newtonmetriä. Nollasta sataan vilahtaa 4,6 sekunnissa.

Viisiovisella, nelipaikkaisella autolla on pituutta 4,88 metriä ja leveyttä 1,93. Takana on reilu, 615-litrainen tavaratila.

Citroën Cactus M on näyttelyn sympaattisimpia ilmestyksiä. Raikas ja rohkea sisustus riemastuttaa.

4,18-metrisessä avomallissa on innovatiivisia ratkaisuja, kuten taittovuode ja teltaksi muuntuva katto. Jos vettä on päässyt sisälle, sen voi valuttaa pohjan läpi ulos. Voimanlähteenä on 1,2-litrainen, 110-hevosvoimainen bensaturbo.

Avomallin henkiseksi edeltäjäksi ranskalaisvalmistaja mainitsee Citroën Meharin, jota valmistettiin 1968–1988.

Railakkaimman koemallin seppeleen voisi ojentaa Hondan tutkielmalle, johon on japanilaismerkin mukaan yhdistetty moottoripyörän ja auton parhaat ominaisuudet.

Konsepti nimeltään Honda Project 2&4 powered by RC213V syntyi Hondan sisäisessä muotoilukilpailussa. Ajoneuvon runko on autosta, mutta toiminnalliset osat ovat lähempänä prätkämaailmaa.

Project 2&4 on 3,04 metriä pitkä ja vain vajaan metrin korkuinen sekä 405-kiloinen. Villeintä vehkeessä on MotoGP-kilpapyörästä omittu 999-kuutioinen V4-moottori, joka on säädetty 215-hevosvoimaiseksi ja liikennekäyttöön sopivaksi. Käyntinopeusmittarin punaviiva torppaa vasta 14 000 kierroksessa.

Hyvin lähellä toteutusta lienee Mazda Koeru, joka on virtaviivaisen näköinen katumaasturikonsepti.

Coupémainen malli on 4,6-metrisenä 4,5 senttiä pidempi kuin Mazda CX-5. Akseliväli autoissa on täsmälleen sama, mutta Koeru on peräti 17 senttiä matalampi kuin tuotannossa oleva malli. Mataluudesta johtuen ajoasento on henkilöautomaisempi.

Mercedes-Benzin 279-hevosvoimainen pistokehybridi Concept IAA Coupé Saloon on melkoinen osoitus, miten ilmanvastusta voidaan pienentää.

IAA:ssa on oikeastaan kaksi autoa yhdessä, sillä se muuttaa napin painalluksella – tai automaattisesti yli 80:n nopeudessa – muotoaan aivan toisenlaiseksi.

Perän kahdeksan lohkoa pidentävät muutenkin pitkää koria peräti 39 sentillä 5,43 metriin.

Etupuskurin kielekkeet taas työntyvät 2,5 senttiä eteen ja kaksi senttiä taakse, mikä helpottaa ilman virtausta auton keulan ja etupyöränkaarien kohdalla. Vastaavasti etupuskurin ripa työntyy kuusi senttiä taakse niin, että ilmavirtaus auton alla tehostuu.

Katumaasturit ovat Nissanin leipälaji. Osin sähköinen Nissan Gripz on jälleen kerran raju ilmestys.

Kyseessä on sarjahybridi, jossa ei ole mekaanista yhteyttä vetävien pyörien ja polttomoottorin välillä. Tehoa luvataan 109 hevosvoimaa ja vääntöä 254 newtonmetriä.

Peugeot Fractal on sähköllä toimiva pieni koemalli, joka myös paljastaa leijonamerkin tulevaa keulailmettä.

Monia auton toimintoja ohjataan älykellolla. Äänimaailmaa kehutaan kotiteatteritasoiseksi, ja ulospäin muuten äänetön auto myös varoittaa kevyen liikenteen kulkijoita elektronisen musiikin gurun, brasilialaisen Amon Tobinin luomilla äänillä.

SsangYong XLV-Air on kuin perästä pidennetty Tivoli. Tavaratila on peräti 720-litrainen.

Korealaismerkki olisi varmasti halutessaan voinut tuoda esille valmiinkin auton, sillä tuotanto käynnistyy jo tammikuussa. Moottorit ovat 1,6-litraisia niin bensa- kuin dieselkäyttöisinä.

XLV-Air ei ole tuotantomallin nimi. Maahantuoja ei uskalla luvata, saadaanko tuotantoauto Suomeen.

Tällaiset helmet loistavat Frankfurtin autonäyttelyssä

Frankfurtissa karistellaan kiloja, ökyillään ja ekoillaan