Tältä näyttää uusi B-sarjan Mercedes

Mersu lataa uuteen B-sarjaan ulkonäön lisäksi sylikaupalla uutta tekniikkaa.

Nelisylinteriset suorasuihkutteiset bensakoneet ovat uuden moottorisarjan ensimmäiset. Ensin tarjolle tulevat 1,6-litraiset turbot B 180 BlueEfficiency ja B 200 BE. Tehoa ne antavat 122 ja 156 hevosvoimaa ja ennen kaikkea vääntöä 200 ja 250 newtonmetriä laajalla 1 250-4 000 kierroksen alueella.

Diesel on 1,8-litrainen pata, joista saadaan B 180 CDI BlueEfficiencyssä 109 heppaa ja B 200 CDI BE:ssä 136.

Aivan uusi on myös seitsenportainen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, jota Mercedes-Benz kutsuu nimellä 7G-DCT. Kahden kytkimen ansiosta seuraava vaihde on aina toimintavalmiina.

Myös kuusilovinen käsiaski on uusi, ja sitä on kehitetty rinnan 7G-DCT:n kanssa.

Seisontajarru on uudessa B-sarjan Mercedeksessä aina sähköinen. Painike on kojelaudan vasemmassa laidassa, mikä tuo lisää säilytystilaa etuistuinten väliin. Yli 4 kilometrin tuntinopeudessa seisontajarru toimii käsijarruna.

Mersu-malliston toiseksi pienin jäsen on saatavilla myös Collision Prevent Assist -törmäyksenestoavustimella, joka kilpailijoista poiketen toimii 250 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Uusi B-sarja on noin 4,36 metriä pitkä, 1,79 leveä ja 1,56 metriä korkea. Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa esiteltävä uutukainen on miltei viisi senttiä edeltäjäänsä matalampi. Istumakorkeus on peräti 8,6 senttiä matalampi.

Mataluus näkyy positiivisesti ilmanvastuskertoimessa, joka on näinkin kulmikkaalle autolle erinomainen 0,26. Valinnaisvarusteinen Eco-paketti pudottaa sen vielä 0,24:een.

Saksalainen autonvalmistaja huomauttaa, että niin sanotun sandwich-rakenteen ansiosta alustaan voidaan tulevaisuudessa sijoittaa helposti vaihtoehtoisten energia- ja voimanlähteiden vaatimia komponentteja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.