Tässä ovat Geneven autonäyttelyn tärkeimmät herkut - katso kuvat!

Onpas aika rohkean näköinen koemalli Toyotalta? Ei, Geneven autonäyttelyssä aitojen sisällä pyörivä CH-R ei ole enää konsepti vaan ihka aito tuotantomalli.

Japanilaismerkki ei voinut sekään jäädä ulos pienten katumaastureiden buumista. Toyota kutsuu CH-R:ää "C-segmentin crossoveriksi". No, menköön tämä lontoonkielinen ilmaisu tällä kertaa, sillä auto näyttää vähintään yhtä paljon coupélta kuin katumaasturilta.

Valitettavasti CH-R:ään ei pääse vielä sisään todistamaan Toyotan kehumaa tavallista korkeampaa istuma-asentoa. Tilat kuulemma vastaavat C-segmentin viistoperien oloja, eli niiden pitäisi olla Auris-kokoluokkaa.

Auton saa Suomessa joko bensahybridinä tai 1,2-litraisena bensaturbona. Jälkimmäisen saa myös nelivetona. CH-R:stä tulee ensimmäinen Turkissa valmistettava hybridimalli. Hybriditekniikka tosin valmistetaan Englannissa.

Onneksi monessa muussa autossa ovet ovat jo auki. Ateca on Seatin ensimmäinen katumaasturimalli. 4,36-metriseen autoon on saatu kokoon nähden todella reilut tilat takana istuville. Tavaratilan materiaalit vaikuttavat hieman vaatimattomilta, mutta kontin korkeuden ansiosta sen tilavuus vaihtelee 500 litran molemmin puolin vetotavasta riippuen.

Tehokkaimmat Atecat saa nelivetoisina, ja automaattia on tarjolla niin bensa- kuin dieselkoneisiin.

Saman konsernin Audi Q2 on vielä 17 senttiä lyhyempi katumaasturi, mutta ihmeen tilavasti istutaan siinäkin. Siinä on Atecan tapaan pienimpänä moottorina kolmisylinterinen yksilitrainen bensaturbo, joten kovin janoinen sen ei pitäisi olla.

Päästöskandaalin tahrima Volkswagen-konserni on tulossa ryminällä katumaasturikauppaan, jossa se on ollut aika pienessä roolissa.

Atecan ja Q2:n jälkeen tulee ensi vuoden alussa myyntiin Škodan iso katumaasturi, josta Genevessä nähtävä VisionS-konsepti antaa vahvoja viitteitä. 4,7-metriä pitkässä koemallissa on kuusi istuinta, mutta vielä nimeämättömän tuotantomallin saa viisi- tai seitsenpaikkaisena.

VisionS:n tulevaisuuden vihjaus on myös 225-hevosvoimainen bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä. Ladattavan hybridin pitäisi selvitä 1,9 litralla polttoainetta sata kilometriä.

Korealaiset Hyundai ja Kia ovat ehtineet hybrideissä jo pidemmälle. Genevessä esitellään Hyundai Ioniq kerralla peräti kolmena vaihtoehtona: tavallisena bensahybridinä, ladattavana hybridinä ja täyssähköautona.

Puikulamaiset alemman keskikokoluokan autot ovat keskenään miltei samannäköisiä, mutta tavaratilan koko vaihtelee hieman takaistuinten alle sijoitettujen akkujen koosta riippuen.

Takaistuinten ja katon väliin mahtuu ongelmitta vain noin 180-senttinen matkustaja.

Sisarmerkki Kia käyttää samaa hybriditekniikkaa Nirossa, joka sekin on pieni katumaasturi, tosin vain etuvetoinen. Nirossa katto on korkeammalla, ja siten autossa on enemmän pääntilaa kuin Ioniqissa.

Farmarit ovat monelle vielä se ainoa oikea vaihtoehto, koska kuljetettavaa on paljon.

Volvo V90 on todella iso, peräti 4,94 metriä pitkä farkku. Tavaratila siinä on tosin ulkomittoihin nähden melkeinpä vaatimaton, "vain" 560 litraa. Se ei ole vähän, mutta monessa paljon pienemmässä autossa ruuma on isompi.

Esimerkiksi väistyvä V70 on 12 senttiä lyhyempi kuin V90, mutta siinä tavaratila vetää 15 litraa enemmän.

Ruotsalaiset ovat näemmä halunneet panostaa matkustajien oloihin, eikä niissä suuremmin moittimista olekaan. Auto on ylellinen niin sisältä kuin ulkoa, ja turvavarustelu on huippuluokkaa.

Positiivinen yllättäjä on italialainen Fiat, joka on tuonut vihdoin tarjolle jotain myös tavallisille lapsiperheille.

Tipo tuotiin nähtäville peräti kolmena eri korimallina: porrasperä on paljastettu jo aiemmin, mutta viistoperä ja farkku ovat ensimmäistä kertaa esillä.

Suomeen aletaan tuoda kahta jälkimmäistä, joille on oletettavasti myös eniten kysyntää. Farkku on lähes 40 senttiä lyhyempi kuin Volvo V90, mutta kontin koossa se häviää vain 10 litraa. Tipon hatchback imaisee sekin taakse 440 litraa rompetta.

Tipo on fiatmaiseen tapaan sisältä kovin muovisen tuntuinen, mutta nyt merkillä on sentään yritystä, jota ei ole viime vuosina juuri nähty.

Jos huushollissa on iso lapsikatras, pitää ehkä turvautua yhdeksänpaikkaiseen tila-autoon. Ranskassa samassa tehtaassa valmistettava kolmikko on Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller ja Toyota Proace.

Sama pohja on myös tavara-autoissa, mutta silloin Sitikka käyttää mallinimeä Jumpy ja Pösöllä paku on Expert. Äkkivilkaisulla ainakin tila-autoversiot vaikuttavat paljon nykyaikaisemmilta kuin edellisen polven pakettiautot.

Pienemmälle porukalle riittää Renault Scenic. Keskikokoisen tila-auton neljännen polven suurin erikoisuus on vakiovarusteisen pyörien peräti 20 tuuman koko.

Näyttävät kiekot antavat kieltämättä ulkoista voimaa. Scenicin renkaat ovat kuitenkin vain 19,5 senttiä leveät, ja sivuseinämän korkeus on sama kuin aiemmissa 17 tuuman renkaissa, minkä ranskalaiset vannovat tuovat mukavuutta.

Genevessä vilautetaan myös Renault Mégane Sport Toureria eli farkkua. Sen kontin koko on pysynyt entisellään.

Mercedeksen tärkein malli, E-sarja, on ehtinyt uuteen sukupolveen. Genevessä nähdään sedan, farkku saadaan syksyllä.

E-sarja näyttää todella paljon C- ja S-sarjoilta. Malleja on vaikea erottaa toisistaan.

Tästä lähtien myös Mersujen käyttöjärjestelmät osaavat suomea. Oli jo korkea aikakin.