Tässä tulee Volvo V40 Cross Country

Uuden, kompaktin viistoperämallin erikoisversio ei ole varsinainen katumaasturi vaan hieman tavallista korkeampi maastohenkinen auto viidelle.

Volvolta huomautetaankin, että katumaastureille varatulla XC-nimityksellä ja Cross Country -malleilla on vissi ero. Cross Country -versioissa ei ole samanlaista korkeaa istuma-asentoa, vaikka kuljettaja ajaakin neljä senttiä korkeammalta kuin tavallisessa V40:ssä.

Volvo V40 Cross Country perustuu vuoden 1997 V70 Cross Countryn perimään, autonvalmistaja ilmoittaa. Niinpä siinä on samankokoiset pyörät kuin V70-farmarissa.

Keulasta V40 Cross Countryn tunnistaa tummasta, kontrastia luovasta puskurista, hunajakennosäleiköstä ja pystysuuntaisista päiväajovaloista.

Lisäksi tässä versiossa on muotoillut kontrastihelmat ja kontrastia luova takapuskuri ja integroitu suojalevy, Volvo kertoo.

 

Maastohenkisyydestä huolimatta V40 Cross Countryn ainoa nelivetovaihtoehto on suurimmalla, T5-bensamyllyllä ja kuusiportaisella automaattivaihteistolla varustettu malli.

Tästä viisisylinterisestä 2,5 litran koneesta saadaan 254 hevosvoimaa ja 400 newtonmetrin vääntö, mukaan lukien 40 newtonmetrin yliahtotoiminto kiihdytyksissä.

Muutkin moottorit ovat turboahdettuja, mutta vain etupyörät vetävät. 1,6-litraisesta T4-bensapadasta saadaan 180 hevosvoimaa sekä 2,0-litraisista D3- ja D4-dieseleistä 150 ja 177 heppaa.

Pieniruokaisin on 1,6-litrainen 115 hevosvoiman diesel, jonka virallinen kulutus jää 3,8 litraan sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöt ovat siten 99 grammaa kilometrillä.

Nelivetoversioon saa alamäkihidastimen, joka säätää auton nopeutta automaattisesti jyrkissä alamäissä.

V40 Cross Countryn valmistus käynnistyy Belgiassa marraskuussa, mutta auton ennakkomyynti käynnistyy meillä jo lokakuussa. Käsivaihteinen D2-diesel on halvin vaihtoehto. Sen lähtöhinta on 31411 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Volvo V40 on pakattu järkiratkaisuilla