TM: Autojen päästöarvot ovat puppua

Autonvalmistajien ilmoittamat viralliset polttoaineenkulutuslukemat ja päästöt eivät pidä paikkansa, väittää Tekniikan Maailma -lehti (TM) testinsä perusteella.

TM mittautti kymmenen suosittua henkilöautoa, ja niiden todelliset lukemat osoittautuivat 11–39 prosenttia ilmoitettua suuremmiksi.

Lehti toteaakin testinsä perusteella, että EU-direktiivin mukaisessa normitetussa kokeessa on puutteensa. Virallinen tulos saadaan, kun autoa ajetaan alustadynamometrillä vakioiduissa laboratorio-olosuhteissa.

Jotta dynamometrillä voidaan simuloida ajovastuksia, kuten vierintävastusta, ilmanvastusta sekä moottorin ja voimansiirron sisäisiä kitkoja, on dynamometrille asetettava tietyt vastusarvot. Normin mukaan on sallittua, että autonvalmistaja määrittää vastusarvot itse, ja tyyppihyväksyntäviranomaiset käyttävät niitä omassa testissään.

Vastusarvoilla on ratkaiseva vaikutus testin lopulliseen tulokseen, TM huomauttaa. Mitä pienemmät vastukset, sitä pienempi hiilidioksidipäästö ja kulutus. Viranomaiset eivät kuitenkaan yleensä todenna vastusarvojen paikkansapitävyyttä, lehti toteaa.

TM määritti vastusarvot normin ohjeistamalla vaihtoehtoisella tavalla eli maantiellä tehtävällä rullauskokeella. Näin saadut vastusarvot asetettiin dynamometriin EU-päästömittauksiin hyväksytyssä Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n laboratoriossa.

Normin mukaan polttoaineenkulutus määritetään laskennallisesti pakokaasupäästöjen perusteella. TM:n mittauksessa mitattiin myös todellinen kulutus syöttämällä polttoaine moottoriin tarkkuusvaa’an kautta.

 

Fiat Punto heikoin

Testissä oli viisi bensiini- ja viisi dieselmoottorista autoa. Eniten heitti dieselillä kulkevan Fiat Punto 1,3 M-Jet Loungen tulos, joka oli 39 prosenttia virallista lukemaa heikompi.

Pienimpään 11 prosentin ylitykseen pääsivät bensiinikäyttöiset Citroën C1 1,0 Attraction ja Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex Ambience.

Lisäksi lehti testasi bensa-autoista Audi A5 Coupé 1,8 TFSI:n, BMW 116i:n ja Toyota Verso-S:n sekä dieseleistä Ford Mondeo 1,6 TDCi:n, Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI:n, Skoda Octavia HB 1,6 TDI GreenLinen ja Volvo V70 1,6D DRIVe:n.