Toimi näin, niin vältät riidat sähköauton lataamisessa

Rahasta on helppo saada riita aikaiseksi, vaikkei summa olisikaan kovin suuri. Motivan laskelmat osoittavat, ettei sähköauton jatkuva lataaminen kotipihassa ole suinkaan ilmaista. Esimerkiksi moottorin esilämmitys kylminä vuodenaikoina tulee huomattavasti halvemmaksi.

Niinpä energian ja materiaalien tehokasta käyttöä edistävä valtionyhtiö kehottaakin taloyhtiöitä varautumaan sähköautojen saapumiseen.

– Meidän arviomme on, että se on kiinteistöillä vielä vähän uinuvassa tilassa. On ajateltu, että kun pihassa ei ole vielä tällä hetkellä yhtään sähköautoa, niin ei ehkä huomenna tai ensi vuonnakaan, mutta tarve voi yllättää, johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta varoittaa.

Sähköautoja voi ladata myös tavallisesta kotipistorasiasta kaikille tutulla Schuko-pistokkeella, mutta se on todella hidasta, sillä yökään ei välttämättä riitä akkujen täyteen varaukseen.

Autonvalmistajat suosittelevat myös turvallisuussyistä erillisten latausasemien asentamista koteihin ja työpaikoille, jotta hieman nopeampi peruslataus on mahdollista.

– Melkein jokaiseen kiinteistöön saadaan asennettua muutama latauspiste. Latausvirtoja voidaan säätää, ja ne saadaan tarvittaessa niin alhaisiksi, ettei se ole mikään ongelma, vakuuttaa myynti- ja markkinointijohtaja Topi Aaltonen sähköiseen liikenteeseen erikoistuneesta Plugit Finlandista.

Yhden latauslaitteen hinta vaihtelee noin 800:sta 1 500 euroon riippuen ominaisuuksista, joita siltä halutaan.

Taloyhtiössä tärkeä ominaisuus voi olla esimerkiksi käyttäjän tunnistaminen, jotta kuka tahansa ei pääse käyttämään laitetta. Laitteessa voi olla joko paikalla luettava energiamittari, tai laite voi vaihtoehtoisesti raportoida energiankulutustiedot johonkin järjestelmään.

– Yleensä taloyhtiöissä löytyy sopu, kun on käyty paikan päällä, ja ammattilainen on päässyt kertomaan, mistä on kysymys. Ensimmäiset ajatukset ovat tietenkin, että siellä ladataan kaikkien osakkaiden sähköä ja joku sitten tienaa sillä, että hän ”tankkaa” autoaan kotona, Aaltonen kertoo.

– Teknisillä ratkaisuilla energiankulutukset kohdistetaan tietenkin käyttäjään, ja lataus mahdollistetaan niin, että se on turvallista.

Herättelylle voi todellakin olla aihetta. Monet autonvalmistajat esittelivät hiljattain Pariisin autonäyttelyssä tuotantoon valmiita tai lähes valmiita täyssähköautoja, joilla pitäisi päästä yhdellä latauksella useita satoja kilometrejä.

– Kun markkinoille tulee lisää autoja, syntyy myös hintakilpailua ja tulee eri hintakategorioiden tuotteita, Aaltonen laskee.

– Suomikin on allekirjoittanut ilmastosopimuksen, joten ehkä meidänkin velvollisuutemme olisi ruveta tekemään jotain. Liikenteestä päästöjä on helposti pudotettavissa.

Suomi on ollut sähköautoilun takapajula. Meillä on myyty vasta pari tuhatta ladattavaa autoa, joista alle tuhat on täyssähköautoja. Norjassa viilettää jo yli 120 000 ladattavaa autoa.

Suomalaisetkin ostajat alkavat löytää ladattavat hybridit, joissa pääasiallinen voimanlähde on polttomoottori, mutta verkosta lataamalla voidaan saavuttaa kymmenien kilometrien sähköinen toimintasäde.

– Itse uskon, että ainakin alkuvaiheessa sähköautot yleistyvät lataushybridien reittiä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, Peltola sanoo.

Sähköautoiluun epäilevästi suhtautuvat ovat esittäneet kauhuskenaarioita, miten sähköntuotanto riittää, jos kaikki autoilijat siirtyvät töpselin päähän.

Ensimmäisten latausasemien rakentamisessa sähköteknisiä esteitä on ilmennyt harvassa paikassa, Aaltonen kertoo.

– Toki realiteetti on, että jos kasvuennusteet pitävät paikkansa, haasteita tulee. Teknologia on kuitenkin jo nyt sen verran kypsää, että energiaa ja saatavilla olevaa tehoa pystytään hallitsemaan ja jakamaan sen mukaan, mikä käyttöaste latausjärjestelmällä on.

Yhtenä ratkaisuna sähkön riittävyyden turvaamiseksi on esitetty aikaslotteja, joilla latausmahdollisuutta rajattaisiin tiettyihin aikoihin. Aaltosen mielestä oikeampi tapa on ladata kaikkia autoja samalla hetkellä mutta vähän pienemmällä virralla.

– Käyttövarmuus määrittää käyttäjälle jonkinlaisen arvon. Enpä haluaisi olla se perheenisä, jonka vaimo on viimeisillään raskaana ja pitäisi lähteä sähköautolla synnyttämään. Kolmen aikaan yöllä järjestelmä ilmoittaisikin, että itse asiassa latausslottisi alkaa vasta neljältä ja akkusi on tyhjä, Aaltonen heittää esimerkkinä.

Parhaiten sähköautojen tulemiseen on herätty työpaikoilla ja esimerkiksi ostoskeskuksissa, joissa kiinteistöjen arvo mitataan ympäristösertifikaattien kautta. Sertifikaattipisteitä saa latauslaitteista siinä missä esimerkiksi jätteiden kierrätyksestäkin.

Latausasemien rakentamisella voi olla merkitystä myös asunto-osakeyhtiöissä.

– Kun parkkipaikalla tehdään sähkölinjastosaneerauksia, kaapelit kannattaa laittaa ja ainakin varautua sähköautojen latauspisteitä varten. Se voi jopa nostaa kiinteistön arvoa jossain vaiheessa, kun voidaan todeta, että meillä on valmius rakentaa latauspisteitä, Peltola huomauttaa.

Ohjeet taloyhtiöille : Kustannukset jaettava oikeudenmukaisesti

Motiva neuvoo, että taloyhtiöiden kannattaa selvittää hyvissä ajoin tarvittavien sähköajoneuvon latauspisteiden määrä sekä kiinteistön sisäverkon ja sähköliittymän riittävyys ja kunto.

Taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän on hyvä tietää, kuinka monta latauspistettä voidaan tehdä ilman muutoksia nykyiseen sähköjärjestelmään.

Latauspaikan tai -paikkojen rakentaminen edellyttää kiinteistön omistajan päätöstä. Jos omistajia on useita, kustannusten oikeudenmukainen jako on tärkeä kysymys.

Helpoin tapa päästä alkuun on rakentaa latauspisteitä aluksi vain se määrä, joka ei vielä aiheuta muutoksia kiinteistön sähköjärjestelmään.

Jos kapasiteetti riittää, latauspisteiden toteuttamisesta voidaan päättää yhtiökokouksen yksinkertaisella enemmistöllä edellyttäen, että osakkaiden maksuvelvollisuus ei kasva kohtuuttomaksi.

Kotilatauksella on sähköautoilussa iso merkitys, sillä tutkimusten mukaan latauksesta yli 90 prosenttia tapahtuu kiinteistöissä ja useimmiten öisin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.