Toyota Auris sorvattiin paremmaksi

Pienet epäkäytännöllisyydet on Toyotan mukaan korjattu samalla, kun kolme vuotta sitten esitelty Toyota Auris sai kasvojenkohotuksen.

Nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä voi nyt ohjata bluetooth-järjestelmää ja ajotietokonetta, jonka säätimet olivat aiemmin hankalasti mittariston yhteydessä. Myös aiemmin liukkaat radion säätimet on Toyotan mukaan muutettu helpommin käsiteltäviksi.

Etuistuinten välisen säilytyslokeron korkeutta on kasvatettu noin viisi senttiä, ja se toimii nyt myös kyynärnojana.

Sekä keulaan että perään on haettu dynaamisempaa ilmettä. Konepelti on muotoiltu uudelleen, ja etupuskurin ilmanottoaukkoa on kasvatettu. Ajovalokuvut ovat entistä suuremmat, ja sivuvilkut on siirretty nykymuodin mukaisesti sivupeilien ulkolaitoihin.

Takapuskurin kulmia on tuotu ulommas, mikä on pidentänyt autoa 2,5 senttiä.

Myös takavalot on sijoitettu hieman toisin kuin ennen.

Bensamoottoreita on kolme: 1,33-, 1,6- ja 1,8-litraiset. Piskuisimmastakin lähtee 99 hevosvoimaa tehoa ja 128 newtonmetriä vääntöä. Se on varustettu sammutusautomatiikalla, mikä pudottaa polttoaineenkulutuksen 17 prosenttia pienemmäksi kuin edeltäneellä 1,4-litraisella.

1,6-litrainen tuottaa 132 heppaa ja 1,8-litrainen vielä 15 enemmän.

Turbodieselmyllyt ovat 1,4-, 2,0- ja 2,2-litraiset. Vastaavat tehot ovat 91, 126 ja 177 hevosvoimaa.

Pienikulutuksisin, 205 newtonmetriä vääntävä 1,4-litrainen diesel vie 4,7 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa 124 grammaa hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohden.

Kaikki vaihteistot ovat nyt kuusiportaisia. 1,4-litraiseen dieseliin ja 1,6-litraiseen bensavehkeeseen saa myös automaatin.

Uutena varustetasona on sporttinen Linea S, joka sisältää kattospoilerin, tummennetut ajovalojen umpiot ja takaikkunat sekä 17-tuumaiset erikoisvanteet.

Uudistetun Toyota Aurisin myynti on jo alkanut Suomessa. Malliston halvin on kolmiovinen 1,33-litraisella bensiinimoottorilla varustettu Auris, joka Linea Terra -varustein maksaa 19 030 euroa.

Ensi syksynä markkinoille tulee Auris HSD, joka kulkee Toyota Priukselta lainatulla hybriditekniikalla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.