Toyota Corolla viilattiin kasvoista

Suomalaisten ikisuosikki Toyota Corolla hakee kasvojenkohotuksella vauhtia hieman hiipuneelle myynnilleen. Samantyyppisiä muutoksia viistoperäinen sisarmalli Auris koki keväällä.

- Tyylikäs perusolemus säilyy samana, mutta yksityiskohtia ja varustelua on päivitetty vastaamaan asiakkaiden toiveita, maahantuoja muotoilee.

Näkyvimmät muutokset on tehty auton keulaan. Puskurin, jäähdyttäjän säleikön ja alemman ilmanottoaukon muotoilu tekee ilmeestä nykyaikaisemman, maahantuoja arvioi neliovista porrasperää.

Ajovaloumpiot ovat aiempaa viistetymmät. Sivuvilkut sijaitsevat ulkopeileissä, jotka Linea Sol- ja Linea Sol Plus -varustetasoissa taittuvat sähköisesti koria vasten. Eri varustetasojen pölykapselit ja kevytmetallivanteet ovat saaneet uuden ilmeen.

Takavaloumpioissa eri sektorit erottuvat aiempaa selvemmin. Puskuri ja sen alaosassa sijaitsevat heijastimet on muotoiltu uudelleen. Ulkovärivalikoima koostuu kahdeksasta sävystä, joista kaksi on uusia.

Ohjauspyörän alaosasta on tullut on suora. Ajotietokoneen katkaisija on siirretty ohjauspyörän yhteyteen, kuten Auriksessakin. Mittarivalaistus on aiempaa vaaleasävyisempi. Kojetaulua ja ovipaneeleita piristävät hopeanhohtoiset somisteet. Audiojärjestelmään on lisätty aux- ja usb-liitännät, jotka mahdollistavat esimerkiksi iPodin käytön audiojärjestelmän säätimien kautta.

Corollan voimanlähdevalikoima koostuu kahdesta bensiini- ja kahdesta dieselvaihtoehdosta.

1,33 Dual VVT-i -bensiinivaihtoehdossa on sammutusautomatiikka, joka sammuttaa moottorin suotuisissa olosuhteissa aina, kun auto pysäytetään. Kun kuljettaja painaa taas kytkintä, voimanlähde käynnistyy viiveettä, Toyota lupaa. 100-hevosvoimaisen koneen polttoaineenkulutus on 5,7 litraa sadalla kilometrillä.

Suurempi bensiinimoottori, 1,6 Valvematic, kehittää 132 heppaa. Sen voimin Corolla kiihtyy käsivaihteisena nollasta sataan tasan kymmenessä sekunnissa.

Pienikulutuksisin vaihtoehto on 1,4 D-4D -dieselmoottori, jonka kulutus jää 4,7 litraan sadalla ja siten hiilidioksidipäästöt 125 grammaan kilometrillä. Sen, kuten 1,6-litraisen bensamyllynkin, saa myös automaattivaihteisena.

Isompi diesel on kaksilitrainen. Se sopii vahvaa voimapesää kaipaavalle, sillä huippuvääntöä on käytössä 310 newtonmetriä.

Uudistunut Corolla ehtii Suomen autokauppoihin elo-syyskuun vaihteessa. Hinnat luvataan julki lanseerauksen yhteydessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.