Volkswagenin valta-aika Suomen myydyimpänä automerkkinä jäi tällä erää lyhyeksi, sillä japanilainen Toyota tavoitti ja ohitti saksalaismerkin marraskuussa.
Yhdentoista kuukauden jälkeen Toyotan markkina-osuus uusien henkilöautojen kaupassa on 13,7 prosenttia, kun Volkswagenin lukema on 13,2. Myös kilpailu pronssitilasta kiristyy, sillä koda on enää 0,1 prosenttiyksikköä Fordia edellä luvuin 8,3-8,2, selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Tilastokeskuksen ensirekisteröintitilastoista.
Marraskuun myydyin automalli oli Toyota Auris, joka sai tänä vuonna kasvojenkohotuksen ja hybridiversion.
Koko vuoden osalta mallikärki on Volkswagen Golf, koda Octavia ja Toyota Avensis. Niiden markkinaosuudet ovat 5,7, 5,0 ja 4,4 prosenttia.
Toyota on vallannut Volkkarilta takaisin ykköspaikan myös pakettiautopuolella. Siellä markkinaosuudet ovat nyt 22,8 ja 21,7 prosenttia. Ford on kolmas 17,4 prosentin siivullaan.
Marraskuussa ensirekisteröitiin 8 180 uutta henkilöautoa eli 31,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden marraskuussa.
Koko vuoden saldo nousi 105 782 henkilöautoon. Kasvua on 22,4 prosenttia.
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.