Toyotalta pian myös maasturihybridejä

Uudistuneen Toyota RAV4:n hybridiversio ehtii Suomeen jo tammikuussa, ja ensi maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä nähdään uusi pienempi katumaasturimalli, jota Frankfurtissa esillä oleva, edelleen hiottu Toyota C-HR -koemalli ennakoi.

Jo Pariisissa vuosi sitten nähty konsepti on yhä varsin villin näköinen, joten on mielenkiintoista nähdä, miten lähelle sitä uusi tuotantomalli päätyy.

Toyotan päätähti Frankfurtissa meneillään olevassa autonäyttelyssä on kuitenkin uusi Prius, jota saa ainoastaan hybridinä. Suomeen se tulee helmikuussa.

Kyseessä on jo neljäs Priuksen mallisukupolvi. Se on 4,54-metrisenä kuusi senttiä aiempaa pidempi, 1,5 senttiä leveämpi ja kaksi senttiä matalampi.

Uusi hybridijärjestelmä pienentää Toyotan arvion mukaan polttoaineenkulutusta 18 prosenttia.

Tavaratila on aiempaa suurempi, koska uusi hybridiakusto ja takajousitus vievät nyt vähemmän tilaa.

RAV4 Hybridissä on 2,5-litrainen bensiinimoottori, hybridiyksikkö ja nelivetoversioissa myös taka-akselin sähkömoottori. 197 hevosvoimaa kiidättävät auton 8,7 sekunnissa nollasta sataan, ja taakse voi kytkeä 1 650-kiloisen perävaunun. Tällaista massaa eivät Toyotan hybridit ole ennen kestäneet.

Polttoaineenkulutukseksi kerrotaan 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mikä tuottaisi 115 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohden.

Tarjolle RAV4:ään tulee myös uusi BMW:ltä saatu kaksilitrainen, 143-hevosvoimainen dieselmoottori. Mallistossa jatkaa myös kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka jatkeeksi saa käsiaskin tai portaattoman automaattivaihteiston.

Tällaiset helmet loistavat Frankfurtin autonäyttelyssä

Tältä näyttää autoilun tulevaisuus

Frankfurtissa karistellaan kiloja, ökyillään ja ekoillaan