Uusi Audi A6 paljastettiin

Edustusautoluokan uusi Audi A6 tulee porrasperäisenä myyntiin alkuvuonna. Edeltäjään verrattuna mitat ovat lähes ennallaan, mutta akseliväli on kasvanut seitsemän senttiä 2,91 metriin ja toisaalta tavaratilasta on tingitty 16 litraa, joten sen vetoisuus on 530 litraa.

Aakuutonen tulee tarjolle kahden bensa- ja kolmen dieselmoottorin kanssa. Myöhemmin luvassa on ensimmäistä kertaa myös hybridi-A6.

Taloudellisin mylly on uudistettu kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel 2.0 TDI, joka pääsee 177 hevosvoiman tehohuippuun. Sen kulutus on käsivaihteisena painunut 4,9 litraan sadalla kilometrillä, mikä merkitsee 129 grammaan hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Koneen jatkeeksi saa myös portaattoman multitronic-vaihteiston.

Suomessa bensiinivaihtoehtona on vain 3.0 TFSI. Mekaanisesti ahdettu moottori puhaltaa 300 heppaa ja 440 newtonmetrin väännön. V6 ehtii satasen vauhtiin 5,5 sekunnissa ja vie 8,2 litraa sadalla. Se on meillä aina nelivetoinen quattro-versio.

Kuusisylinterisestä, kolmen litran turbodieselistä on kaksi tehoversiota, joista Suomeen tulee vain tehokkaampi 245 kaakin versio.

Isoimmat bensa- ja dieselmoottorit ovat aina nelivetoisia ja seitsenportaisella S tronic -kaksoiskytkinautomaatilla.

A6 on Audin toinen malli, josta se vie sarjatuotantoon hybridiversion. Ensimmäinen oli Audi Q5 hybrid quattro.

A6 hybrid kulkee bensakäyttöisen 211 hevosvoiman 2.0 TFSI:n ja 45-heppaisen sähkömoottorin voimin. Sähkömoottori yltää 211 newtonmetrin vääntömomenttiin.

Pelkällä sähkömoottorilla auto voi saavuttaa satasen vauhdin. Tasaisella kuudenkympin nopeudella sähköajon säteeksi luvataan kolme kilometriä.

Hybridi kiihtyy nollasta sataan 7,3 sekunnissa. Huippunopeus on 238 kilometriä tunnissa.

Etuvetoinen hybridiversio on varustettu kahdeksanportaisella tiptronic-automaattivaihteistolla. Virallinen kulutuslukema on 6,2 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 142 grammaa kilometrillä.

Viidennes uuden A6:n korin komponenteista on alumiinia. Suurlujuusteräksiä ja alumiinia yhdistämällä korin painoa on voitu pudottaa 20 prosenttia perinteiseen teräskoriin verrattuna.

Lisävarustelista on tietysti entistäkin pidempi.

Uusi Audi A6 esitellään Suomessa maalis-huhtikuun vaihteessa 2011. Hinnat ovat vielä auki. Saksassa perusmallin hinta on 38 500 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.