Vanha Mercedes 220 S kulkee kesät ja talvet

Autojen mallisukupolvi on perinteisesti elänyt kuusi seitsemän vuotta. Kuopiolaine Juha Korhonen on noudattanut samaa väliä isommissa remonteissa.

- Muutaman kerran auto on ollut vuoden tai puolitoista pois pelistä, upeassa kunnossa olevan mustan Mercedes-Benz 220 S:n omistaja laskee kunnostustaukoja.

Kun Korhonen ryhtyy laittamaan autoa, se ei todellakaan tarkoita auton seisottamista tyhjän panttina autotallissa, vaikka hän kovasti koettaa vähätellä taitojaan.

Pari vuotta sitten hän purki kaikki pellit, ovet ja lokasuojat, maalasi auton ja teki perusteellisen ruostesuojauksen.

- Korin korjaus kesti puolitoista vuotta joka ikinen päivä kesälomaa myöten. Sitä ei sivullinen pysty hoksaamaan, mihin aika on saatu menemään, mutta sitä menee, jos haluaa ruuvin kantojen olevan tietyssä asennossa, Korhonen kuvailee.

Vasta kolmas auto

Korhonen osti mustan saksalaisvaunun 1977 kuopiolaiselta rekkamieheltä. Tätä ennen omistajia oli ollut jo useita.

- Ensimmäinen omistaja oli todennäköisesti ammuslataamolta, mutta viimeistä varmuutta en ole saanut.

orhonen laskee omistaneensa varsinaisesti kolme autoa. Ensimmäisen hän hävitti, toinen on Kuopion Automuseossa, ja tämä kolmas on käytössä päivittäin.

- Auto on ollut vuodesta 1977, samassa asunnossa olen asunut vuodesta 1954, sama vaimo on ollut 1981 lähtien ja työnantajakin on ollut sama 24 vuotta.

Kimmokkeena Mersun hankintaan oli se, että seitsemän vuotta vanhempi Hannu-veli oli ostanut vähän aiemmin vastaavan tummansinisen 190-dieselmallin. Veljekset olivat melko samannäköisiä ja kumpikin poltti piippua.

- Joskus tuli hankaliakin tilanteita, koska toisen vaimo oli vaalea ja toisen tumma, Juha Korhonen naurahtaa.

Verhoilu mietityttää

Kun Korhonen osti 220 S:n, se oli katsastettu muttei kehuttavassa kunnossa. Hän on värkännyt itse melkein kaiken, mutta koneistusvehkeitä hänellä ei ole, joten moottoriremontit ovat muiden heiniä.

Nykyiset punaiset istuinverhoilut Korhonen teetti verhoilija Hassisella liki 30 vuotta sitten, mutta Saksasta hiljattain saapuneet uudet, alkuperäistä vastaavat harmaat kankaat hän saattaa asentaa itse.

- Olen vähän kahden vaiheilla. Ne pitäisi kuitenkin saada onnistumaan aika hyvin.

Samalla eteen palaa alkuperäinen pitkä penkki. Auto on rekisteröity kuudelle.

Lähiaikoina edessä on myös vetopyörästön kunnostus.

2,2-litrainen, toistasataa hevosvoimaa kehittävä kuutoskone on palvellut luotettavasti. Tielle auto on jättänyt vain kolmesti, vaikka Korhonenkin on ajanut sillä lähes 400 000 kilometriä.

Harva ajanut

Yli 50-vuotiaaseen ajokkiin saa vielä hyvin alkuperäisvaraosia Saksasta. Tilaukset Korhonen hoitaa sähköpostilla.

Autokaunotarta on silti syytä varjella. Korhonen suosii pitkittäispysäköintiä, ja yöksi auto lähtee kadunvarresta talliin.

Korhonen on kyydinnyt satunnaisesti hääpareja, mutta ilman kuljettajaa Mersu ei juhliin lähde.

- Minun lisäkseni sitä ovat ajaneet oikeastaan vain katsastusmiehet. Oma poikani on ajanut autotalliin ja takaisin, mutta ei hänkään sen enempää. Sitä on niin ilkeä selvitellä, sattuupa vahinko syystä tai toisesta, Korhonen perustelee varovaisuuttaan.

Autonvalmistaja käyttää kyseisestä Mersusta koodimerkintää W180 II. Monet pitävät W180:tä ensimmäisenä E-sarjan Mercedeksenä. E-sarjahan on ollut meillä pitkään lähes synonyymi taksiautolle.

Niinpä ei olekaan ihme, että taksimiehet ovat panneet merkille Kuopiossa kulkeneen 220 S:n. Korhosen tarvitsi pyytää vain "kotiin", ja kuljettajat osasivat oikeaan osoitteeseen.

Ajokkini-palstalla esitellään omistajilleen rakkaita autoja ja muita kulkuvälineitä. Lähetä vinkkisi toimitukseen: teemat@savonsanomat.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.