Volkswagenin uusi bensiinimoottori tinkii kulutuksesta

Kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon yhdistettynä voimansiirto voidaan Volkswagenin mukaan luokitella mikrohybridijärjestelmäksi, koska nelisylinterinen 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori voidaan useimmiten sammuttaa, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen ja päästää auton rullaamaan.

130-hevosvoimaisessa 1,5 TSI ACT -moottorissa on myös kahden sylinterin lepuutusmahdollisuus silloin, kun tehontarve on pieni. Lepuutus toimii jopa 130 kilometrin tuntinopeudessa.

Volkswagenin mukaan se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää valtavirran bensiinimoottorissa turboahdinta, jonka turbiinigeometria muuttuu.

Volkswagenin mukaan bensiinimoottori on yhtä taloudellinen kuin dieselit. Volkswagen Golfissa yhdistetty polttoaineenkulutus on 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Aluksi uutta moottoria saa Golf- ja Golf Variant -malleihin.

Moottorista on tulossa myös muunnelmia, joissa on vähemmän sylintereitä ja pienempi iskutilavuus sekä merkittävästi tehokkaampia vaihtoehtoja.

Volkswagenin mukaan perusmallia voidaan käyttää myös kevythybrideissä, täyshybrideissä ja lataushybrideissä sekä kaasuautoissa.