Volvolta ensimmäinen kolmisylinterinen moottori XC40:een

Kompakti katumaasturi XC40 on Volvon 91-vuotisen historian ensimmäinen malli, johon saa uuden kolmisylinterisen bensiinimoottorin. 1,5-litrainen, 156-hevosvoimainen suorasuihkutteinen turbomoottori yltää 265 newtonmetrin vääntömomenttiin.

Etuvetoinen XC40 ehtii kuusiportaisen käsivaihteiston kanssa 9,4 sekunnissa satasen nopeuteen.

Polttoaineenkulutus riippuu renkaiden koosta, ja se vaihtelee nykyisellä mittaustavalla 6,2 litrasta 6,4 litraan sadalla kilometrillä. Uusi todenmukaisempi WLTP-mittaustapa tuottaa tulokseksi 7,1–7,7 litraa sadalla.

Ensi vuonna saman moottorin jatkeeksi tulee saataville myös kahdeksanportainen automaattivaihteisto.

Uusi moottori on suunniteltu soveltuvaksi myös lataushybrideihin sähkömoottorin rinnalle. Hybridi- ja täyssähköversiot ovat tulossa myöhemmin.

Pienen bensiinimoottorin lisäksi Volvo XC40:n voimanlähdetarjontaan tulevat uusina myös 150-hevosvoimainen D3-dieselmoottori ja 190-hevosvoimainen T4-bensiinimoottori.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.