Vuoden 1954 Citroën on nyt uutta parempi

Siinä se on. Siniharmaa, lähes 60-vuotias kaunotar, joka näyttää siltä, kuin se olisi vasta valmistunut tehtaalta.

–Melkoinen rojekti, huokaa Kalevi Havukainen kiinnittäessään pikkuruisia tuulilasin pyyhkijänsulkia kuin pisteeksi iin päälle.

Kuopiolaisen Martti Kansasen unelmasta on tullut totta noin puolitoista vuotta sen jälkeen, kun hän toi Ranskasta ostamansa Citroën 11 B:n Peten Kolarikorjauksen huomaan. Yrittäjien, Kalevi ja Pete Havukaisen, päämäärä oli saada entisöityä auto kevääksi 2011 mahdollisimman alkuperäiseen, vuoden 1954 asuun .

Monenlaista yllätystä – puhki ruostunutta pohjalevyä, mutkalle kolaroitua keulaa ja varaosametsästyksen aiheuttamaa viivästystä – matkan varrelle sattui, mutta kaikki kolme miestä loistavat tyytyväisyyttä, kun Traction Avantina tunnettu Sitikka tekee lähtöä rekisteröintikatsastukseen.

–Parempi tämä on kuin tehtaalta lähtiessä, varmasti. Kaikki ovet istuvat, eikä ole rakoja. Tämä on ihan huippuyksilö. Emme ole laskeneet työtunteja. Paljon sitä on tehty, ihan hirveästi, Kalevi Havukainen nauraa.

–Kaikki kunnia näille herroille, ja kaikille muillekin, jotka ovat olleet tässä mukana, Kansanen ylistää.

 

Kalevi Havukainen ojentaa Kansaselle pikkuruiset avaimet, kuin matkalaukkuun tehdyt.

Auto on niin upeassa kunnossa, että Kansanen epäröi, osaako hän peruuttaa sen korjaamohallista ehjänä ulos. Virta päälle, ryyppy, sytytyksen ennakon säätö kojelaudasta ja vääntö starttivivusta. 1,9-litrainen, nelisylinterinen bensiinimoottori hörähtää nätisti käyntiin.

–Käy kuin singeri, Pete Havukainen ihastelee.

–Sytytykset ovat vielä säätämättä, ja noin hyvin käy silti. Kone vain tökättiin paikalleen, Kalevi-isä huomauttaa.

Voimansiirto on alkuperäinen, samoin pakoputki, takakontin vanerinen taustalevy ja takaistuimen jouset ja heinätäytteet, jotka tuovat sisälle häivähdyksen vanhan auton tuoksuista.

–Niveliä, vetoakseli ja jarrusylinterit on uusittu. Kaasutin oli ihan ehdoton, se oli mennyt sen verran väljäksi. Kun autoon saa uusia osia, hyvähän sitä on kasata, Pete Havukainen toteaa.

 

Kaikki tiivisteet, kahvat, listat, valot, vilkut ja verhoilut ovat uusia. Kuutakoski-yritystä pitävä verhoilijamestari Juho Lahtinen hoiti vaativimmat verhoilutyöt.

–Pikkuosat viimeistelevät korin. Ei ole haalistuneita valoja ja ruosteisia kahvoja. Nyt ne näkyisivät, kun auto on maalattu, Pete Havukainen muistuttaa.

Auton omistaja ei ole pyöritellyt projektin aikana peukaloitaan, vaikka varsinainen likainen työ on ollut korjaamon vastuulla. Kansanen haali osia nettikaupoista Suomesta, Ruotsista, Belgiasta, Hollannista ja Saksasta.

–Laturin säädintä ei tuntunut löytyvän mistään, kunnes vanha alkuperäinen löytyi Ruotsista, Kansanen kertoo.

–Tämä on ollut ihan mukavimpia projekteja, koska Martti on ollut niin paljon apuna. Emme olisi varmasti löytäneet kaikkia osia itse. Kielimuurikin olisi tullut vastaan. Olemme pitäneet joka viikko yhteyttä, eikä kertaakaan ole ollut erimielisyyttä, miten tehdään, Pete Havukainen kiittelee Kansasta.

 

Kansanen antaa varmuuden vuoksi Kalevi Havukaisen ajaa auton katsastusasemalle.

Katsastusmies Janne Hallman myöntää K1 Katsastuksella, ettei ole nähnyt tällaista autoa kuin kuvissa.

–Pikkuisen hellemmin se katsotaan kuin uudemmat. Ei sitä ravisteta niin kovasti. Eihän näillä ajetakaan niin kovaa.

Havukaiset epäilivät, etteivät käyttämättömät jarrut ehkä pidä vielä kunnolla, mutta pelko osoittautui turhaksi. Hallman kehuu niitä tosi hyviksi, ja käsijarrukin päihittää hänen mukaansa monet nykyautot.

–Tässä on uudenaikainen tekniikka: etuveto, hammastanko-ohjaus ja – mikä huvittavinta – kansiventtiilimoottori, nykyaikainen kone, Kalevi Havukainen selostaa Hallmanille.

–Jaa, ei ole sivuventtiilikone. Muut tekivät vielä pitkään takavetoisia ja simpukkaohjausta, Hallman tietää.

Katsastusaseman konttorin väki on jo lähtenyt töistä, joten mustapohjaisten kilpien asennus jää toiseen päivään, mutta katsastus menee mutisematta läpi. Sitten vain toivotaan kuivaa kesää.

–Pieniä kuluvia osia voi mennä, mutta luulen, että peruskuvio on nyt 30 vuodeksi kunnossa, hymyilee Kansanen, vuosimallia 1954.

Savon Sanomat on seurannut joulukuusta 2010 lähtien Citroënin entisöinnin etenemistä. Juttusarja päättyy tähän.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Näin vanha Citroën entisöitiin 1,5 vuodessa