Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Anna Marttinen, 39, on asiasta varma.

– Pyöräni on ehdottomasti naispuolinen. Juttelen sille varsinkin silloin, kun joudutaan vesisateeseen. Sanon sille, että älä yhtään rupea yskimään. Se on vähän herkkä ottamaan vettä, Marttinen kertoo Honda CB 750 Four K7:stään.

Tien poskeen jääminen on ollut harvinaista, mutta se on johtunut aina sähkövioista.

– Pääsulakkeen virtajohto on yhden kerran kaatosateessa napsahtanut poikki, ja mökille mennessä virtalukon pohja petti. Tien päällä sähkövialle ei voi juuri mitään, mutta vaihtosulakkeita minulla on aina povarissa.

Ravintolayrittäjä huokaa mietteliäänä, kun valokuvaaja pyytää siirtämään pyörää rinteeseen tehdyssä kotipihassa Kuopion Kurkimäessä. Ilman moottorin voimaa pyörän liikuttaminen on raskasta, mutta pienellä avituksella se onnistuu.

– Iso pyörä tämä on naisihmiselle, painaahan se 250 kiloa. Minun pitää aina miettiä, miten pääsen ajamalla eteenpäin tai pakittamalla alamäkeen. Enhän minä näillä koivilla tätä ylämäkeen työnnä, Marttinen sanoo.

Kokonaisuus on nyt hieno. Marttisella on ajan patinoimat ajotamineet ja "Tuutti-Honda", joka on laitettu museoajoneuvokuntoon. Pieniä kulumajälkiä lukuun ottamatta se näyttää siis samalta kuin valmistusvuonna 1977.

Toisin oli vielä kuusi vuotta sitten. 2009 vietettiin nimittäin Kuopion Rauhalahdessa "Tuuttien" kokoontumisajoa maineikkaan prätkämallin 40-vuotisen historian kunniaksi.

– Hurautin viritykselläni sinne ja sain paljon moitteita, Marttinen naurahtaa.

Moitteet tulivat prätkämallin tuntijoilta, jotka huomasivat heti, ettei pyörä näyttänyt enää siltä, miltä sen kuului näyttää. Siinä kunnossa Marttinen oli sen Kaavin Luikonlahdesta ostanut jo vuonna 1995 ollessaan 19-vuotias.

– Oikeastaan minun puolestani päätettiin, että tämä piti saada kuntoon, Marttinen kertaa.

Entisöinti alkoi samana vuonna, ja valmista tuli 2010. Pääpukareina toimivat Matti Paukkonen ja koneremontin tehnyt Eero "Iekki" Hyvärinen.

– Suurimmat remontit olivat pakoputkien vaihto. Niitä oli silloin vain yhdet puolellaan. Myös lokari ja ohjaustanko on nyt vaihdettu alkuperäisiksi, samoin lamppujen niputus ja pelit. Satula oli koverrettu matalaksi, joten olisikohan lyhyt ihminen ajanut tällä matkaa, miettii Marttinen, joka on pyörän seitsemäs omistaja.

Rauhalahdessa Marttiselle selvisi, ettei pyörä olekaan vuosimallia 1979, vaikka se oli silloin rekisteröity. Eihän tätä mallia edes valmistettu enää tuolloin.

Pyörä oli seissyt ennen ensimmäistä omistajaansa yli vuoden Iisalmen Urheiluliikkeessä. Nyt mittari näyttää rapiat 48 000 kilometriä, joten vehkeellä on taivallettu yli 148 000 kilometriä. Museorekisteröinnin myötä kilvet vaihtuivat mustapohjaisiksi.

– Museorekisteröintiin historia piti selvittää mahdollisimman pitkälle. Ensimmäiset tiedot olivat mikrofilmillä – eivät paperilla tai netissä. Se oli ihan mielenkiintoista työtä.

– Sain yhden aiemman omistajan kiinni. Hän oli sen kaavilaisen naapuri, jolta pyörän ostin. Hän ilmeisesti muokkasi tätä pyörää, koska ajoi pitkiä reissuja. Tällä on ajettu ainakin kerran Alppien yli ja muutama Norjan-reissu, Marttinen tietää.

Pyörämallin maine ei ollut kantautunut nuoren Marttisen korviin. Hän vain etsi isompaa kulkinetta kevarin tilalle, ja Hondan vanhemman puoleinen fiilis miellytti häntä.

– Kymmenentuhatta markkaa maksoin ja sain nahkapuvun kaupan päälle. Nämäkin ovat vanhat kamat mutta eivät samat. Saappaat ovat äidin entiset, hänellekin aikoinaan käytettynä ostetut. Takki on ollut serkkupojallani.

Marttinen varttui moottoripyöriin kiinni, sillä hän istui pienestä pitäen isänsä kyydissä. Isä ei ole luopunut moottoripyöräilystä vieläkään.

Eikä Anna Marttinen aio luopua Tuutistaan.

– Ei ole käynyt mielessä, että vaihtaisin uudempaan. Olen kyllä käynyt testimielessä ajamassa monenlaista. Vanhassa pyörässä on omat metkunsa mutta fiilistä senkin edestä.

Usein ajokaverina on puoliso Anssi Kantelinen, joka hankki prätkäkortin vasta kolme vuotta sitten. Miehellä on viime vuoden 950-kuutioinen Yamaha ja vanha Ruotsista tuotu Vespa-mopo.

Historia : Savolainen nimiväännös

Honda CB 750:tä on kutsuttu jopa moottoripyörämaailman mullistajaksi.

Japaniin kantautui 1960-luvun lopulla tieto, että Englannissa suunniteltiin kolmisylinteristä 750-kuutioista pyörää. Hondalla päätettiin panna paremmaksi neljällä sylinterillä. Suunnittelu perustui Grand Prix -kilpapyöriin.

736-kuutioinen nelitahtinen moottori tuotti 67 hevosvoimaa.

Suomessa vieraskielinen nimi vääntyi maahantuojalla työskennelleen savolaisasentajan Martti Pyykön suussa Tuutiksi.

Lähde: Japsistarat.fi

Ajokkini-palstalla esitellään omistajilleen tärkeitä autoja ja muita kulkuvälineitä. Lähetä juttuvinkki: teemat@savonsanomat.fi tai soita (017) 303 376.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Näin hulppea on uusi BMW:n 7-sarjan pitkä malli

Hyundai Tucson tekee comebackin kita ammollaan

Luksus-BMW tunnistaa ilmassa heiluvat sormet

Uusimmat

Muut kulkuneuvot

Suomessa kehitetyt näyttölasit lisäävät turvallisuutta

MP 16 -messuilla prätkän sarviin jopa ilman korttia

Nelivuotias tyttö ajoi 18-tonnista kuorma-autoa – katso video!

Hiacen seuraaja tulee jatkossakin Ranskasta

Harrikka-kauppiaat pääsevät kilpailemaan kustomoinnissa

Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Tässä tulee Nissanin uusi voimanpesä

Sähkömaastopyörä koukutti

Matti Ylönen palautti Pappa-Tunturin liikenteeseen

Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.