Microcar on kiisteltyjen mopoautojen aatelia

Eikö edellä ingressitekstissä mainittu jono laatusanoja kuulu johonkin hyvin varusteltuun henkilöautoon? Kyllä, mutta se kuuluu myös nykyaikaiseen mopoautoon. Tosin hintakin alkaa olla mopoautoilla sama kuin pienimmillä henkilöautoilla, mutta kuitenkin.

Kokeiltavana oli Suomen Mopoauto Oy:n maahantuoma ranskalaisvalmisteinen Microcar Campus SXI, ja juuri alussa mainituin varustein. Microcar osoittautui meneväksi peliksi. Aikaisempaa kokemusta kirjoittajalla mopoautoista oli noin seitsemän vuoden takaa, jolloin näitä EU-kulkuneuvoja alettiin Suomeen tuoda.

Ero silloisella ja nykyisellä on kuin yö ja päivä. Merkittävintä kehitystä on tapahtunut sisätiloissa ja suorituskyvyssä. Microcarin 523 ksm:n Yamarin-dieselmoottorilla varustettu auto nousi ketterästi Puijon laelle.

Liikennevaloista lähtönopeus oli nolla, mutta jo 50 metrin ajon jälkeen mäkeä ylös digitaalinen nopeusnäyttö kertoi vauhdin olevan 30 km/h.

Joskus on joutunut ajamaan saman rinteen oikealla henkilöautolla, joskin jo vähän väsähtäneellä ja tukehtuminen on ollut paljon lähempänä.

Yamarinin kone on erittäin vääntävä ja yllättävän pirteä se on myös kiihdytettäessä liikennevaloista. Juuri niissä tilanteissa pelkäsi "jalkoihin" jäämistä, mutta näin ei tapahtunut.

Taajamaliikenteeseen

Microcarin kaikki ominaisuudet viittaavat taajamaliikenteeseen, vaikka maantielläkin sillä pärjää, kun aikaa ja malttia on mukana. Yksinomaiseksi onnettomuuden aiheuttajaksi mopoautoa ei missään liikennetilanteessa voi sanoa. Vaaratilanne syntyy, jos on syntyäkseen, muun liikenteen aiheuttamana.

Microcarissa on erillinen alustarakenne ja auto on muiden mopoautojen tavoin käynyt läpi törmäystestit, joskaan niiden tuloksia ei ole näkynyt julkisuudessa samalla tavalla kuin henkilöautojen.

Kaupunkiajossa Microcar on näppärä käsitellä. Variaattorivetoisena se käyttäytyy liikennevaloissa kuin automaattivaihteistolla varustettu henkilöauto.

Polkimia on vain kaksi: kaasu ja jarru, ja näin keskittyminen muun liikenteen seurantaan on helppoa.

Melu - mihin verrataan?

Mopoauton melutasoa arvioitaessa pitää miettiä vertailukohtaa. Jos se on henkilöauto, mopoauto häviää merkille kuin merkille sata-nolla, mutta kun vertaa sitä tavalliseen kaksipyöräiseen mopoon ja sillä liikkumisen ääniin, mopoauto on miellyttävän "hiljainen", jossa jopa voi radiota kuunnella, joskin volyymi on pidettävä korkeana.

Muuten Microcar yllätti ominaisuuksillaan. Kuljettajalla on tilaa hyvin. Ajoasento on hieman alkeellinen korkean ohjauspyörän vuoksi, mutta varsinkin nuori käyttäjäkunta lienee vain tyytyväinen tästä. Istuinten testaaminen jäi vähiin, kun ajoaikaa ei kovin paljon kertynyt. Eteen-taakse-vaihdetanko oli alkuun hieman hankala käsitellä, mutta aika pian sen vaatimuksiin tottui.

Kaksitahtinen diesel

Edellä arvioidun melun merkittävin aiheuttaja on luonnollisesti Microcarin voimanlähteenä oleva 2-tahtinen diesel. Se antaa ääntä ja myös täristää varsinkin alhaisilla kierroksilla. Sitkeässä koneessa on tilavuutta runsaat puoli litraa ja tehoa 5,4 hevosvoimaa. Moottori on nestejäähdytteinen.

Auto on varustettu levyjarruin ja polttoainetankkiin mahtuu 16 litraa, jolla ajaa kaupungissa saman määrän tunteja ja maantiellä yli 400 kilometriä.

Microcar on 3,1 metriä pitkä ja leveyttä sillä on luokkansa kärkeä olevat 1,5 metriä. Akseliväli on 2 metriä. Oma paino on versiosta riippuen 350-400 kiloa. Rengaskoko on 145/70 R13.

Juttu on julkaistu Savon Sanomissa 23.4.2008.

Uusimmat

Muut kulkuneuvot

Suomessa kehitetyt näyttölasit lisäävät turvallisuutta

MP 16 -messuilla prätkän sarviin jopa ilman korttia

Nelivuotias tyttö ajoi 18-tonnista kuorma-autoa – katso video!

Hiacen seuraaja tulee jatkossakin Ranskasta

Harrikka-kauppiaat pääsevät kilpailemaan kustomoinnissa

Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Tässä tulee Nissanin uusi voimanpesä

Sähkömaastopyörä koukutti

Matti Ylönen palautti Pappa-Tunturin liikenteeseen

Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.