Nissan NP300 on lava-auto työkäyttöön

Japanilainen autonvalmistaja Nissan on tehnyt yrittäjän ja huoltomiehen työkalun, joka sopii edullisuutensa vuoksi myös vapaa-ajanviettoon.

Uusi Nissan NP300 on oikea työhevonen eikä mikään kruusattu hienohelma. Halvimman mallin hinta on rapiat 25 000 euroa ja viisisataa päälle. NP300:n taustalla on markkinoilta poistunut vanha tuttu Nissan pick-up, joka on nyt saanut seuraajan.

Auto keula luo mielikuvan ajoneuvosta, joka on tarkoitettu kovaan käyttöön. Isot ajovalot ja tuulettimen säleikkö mustine puskureineen melkein uhoavat.

Vetokykyä löytyy mallista riippuen 2 800-3 000 kiloa. Keulalla puskee lunta tarvittaessa kiinteistöhuoltajan alueaura ja takana hiekoitin. Muut käyttäjät löytyvät kunnista ja laitoksista sekä itse autoa ajavista pienyrittäjistä. Käypä se myös hinaus- tai huoltoautoksi. Vääntöä on 133 hevosvoiman ja 2,5 litran dieselmoottorissa 304 newtonmetriä.

Suomeksi: riittävästi.

Mukana tarpeellinen Autosta on kaupan kolme mallia: Single, King ja Double Cab. Singlen ohjaamo on lyhyt, Kingissä on tavaratila istuinten takana ja Double Cab on viisipaikkainen. Hinnat ovat 25 500-36 800 euroa. Jo halvimmassa mallissa on muun muassa manuaalinen ilmastointi sekä kauko-ohjattu keskuslukitus.

Koeajo Etelä-Suomen hyvillä teillä ei antanut todellista kuvaa NP300:n todellisista ominaisuuksista, silloin kun kuorma on "päällä", mutta jotain se kertoi.

Autoa on nimittäin helppo ajaa, vaihtaminen on sujuvaa ja ABS-jarrut huolehtivat turvallisesta jarrutuksesta säilyttäen ohjauksen. Kuorman tunnistavan venttiilin pitäisi säätä automaattisesti jarrutehon kuorman mukaan.

Menee kun on mennäkseen Nelivedon voi muuttaa kätevästi takavedoksi, kun parempaa kitkaa pyörien alle ei enää tarvita. Maavaraa on 23 senttimetriä ja auto voi kahlata 45 sentin syvyydessä.

Pahoissa paikoissa ajavat arvostavat sitä tietoa, että suurin mäennousukyky on 39 astetta ja sivukallistuma 48 astetta.

Tiedolla on merkitystä vaikkapa silloin, kun lähdetään viemään polttoainetäydennystä tai varaosia palstan perukoilla olevalle metsäkoneelle.

Myös paremmilla päällysteteillä NP300 kulkee soljuvasti, jos ei nyt isoissa sivupeileissä pyörivää ja ääntä synnyttävä ilmavirtausta laske.

Toimivat tilat Sisätilat ovat asialliset ja toimivat. Jos pick-upiin haluaa ylellisyyttä, silloin valinta voi kohdistua saman valmistajan Navaraan. Materiaalit ohjaamossa tuntuvat ainakin kulutusta kestäviltä ja käytännöllisiltä.

Moitteen sanaksi voi tulkita sen, että 180-senttinen kuljettaja ei helposti ylety kurottautumatta radio-cd:n näppäimiin. Lyhyemmillä ajajilla ei ole tätä haittaa, koska istuin on lähempänä. Lisäksi Single Cab -mallissa ei ole istuinlämmitintä eikä takalasinlämmitintä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Muut kulkuneuvot

Suomessa kehitetyt näyttölasit lisäävät turvallisuutta

MP 16 -messuilla prätkän sarviin jopa ilman korttia

Nelivuotias tyttö ajoi 18-tonnista kuorma-autoa – katso video!

Hiacen seuraaja tulee jatkossakin Ranskasta

Harrikka-kauppiaat pääsevät kilpailemaan kustomoinnissa

Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Tässä tulee Nissanin uusi voimanpesä

Sähkömaastopyörä koukutti

Matti Ylönen palautti Pappa-Tunturin liikenteeseen

Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.