Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Vieressä tapahtunut onnettomuus säikäytti kuopiolaisen Maiju Rissasen äidin niin pahoin, ettei tämä suostunut allekirjoittamaan kevytmoottoripyöräkortin hakemiseen vaadittua kaavaketta tuolloin teini-ikäiselle tyttärelleen.

– Olin ensimmäisenä paikalla, kun kuulin, että rysähti. Huonostihan siinä kävi. Moottoripyöräilijä ei enää noussut siitä, nyt 24 vuoden ikään ehtinyt Rissanen muistaa.

Rissasta ei pelota, vaikka hän on juuri saamassa ensimmäisen oman moottoripyöränsä, upouuden 700-kuutioisen Yamaha MT-07:n.

– Siinäkin tilanteessa oli aika pitkälti oma moka ja tilannenopeus ihan väärä. Omalla käyttäytymisellä ja hyvällä varustautumisella voi ehkäistä paljon, uskoo Rissanen, joka kuulee paljon onnettomuuksista myös päätyössään hätäkeskuksessa.

Miehillä pyöräkuume iskee yleensä naisia myöhemmin. Markkina- ja luottotietoyhtiö Bisnode selvitti Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoista, että miehillä suosituin yksittäinen moottoripyörän hankkimisikä on 50 vuotta.

Jos miehet kärsivät tai nauttivat viidenkympin villityksestä, naisilla vastaavanlaisia viitteitä on 30 ikävuoden kohdalla, Bisnoden kehitysjohtaja Matti Rahikka arvioi.

Miehillä moottoripyöräharrastus on erityisen suosittua 50–59-vuotiaiden keskuudessa, kun naisilla suurin ikäluokka on 45–49-vuotiaat.

Tuusniemeläisellä Olavi Hätisellä, 65, oli nuorena vain mopo.

– Sitten kun tuli viidenkympin villitys, piti hankkia ensimmäinen moottoripyörä, Hätinen nauraa.

Hän ajeli muutamia vuosia yksinään, mutta miestä alkoi harmittaa, ettei Eila-vaimo uskaltautunut istumaan hänen taakseen.

– Minulle tuli ajatuskipinä, että laitanpa korin viereen, niin minä saan hänet ehkä kyytiin. Siihen hän menee aina nöyrästi kyytiin, Olavi Hätinen vinoilee.

600-kuutioinen Suzuki ja 650-kuutioinen Ural osoittautuivat sivuvaunun kanssa nihkeiksi etenijöiksi, joten Olavi Hätinen hankki yhdeksän vuotta sitten vuoden vanhan 1 100-kuutioisen Yamaha DragStarin, johon hän kiinnitti Suzukin kylkeen rakentamansa vaunun.

– Pienet pyörät tahtoivat hyytyä vastamäessä ja -tuulessa. Nyt jaksaa vetää, Olavi Hätinen iloitsee.

– Jos Olavi ajaa sataakymmentä, pitää jo koputtaa selkään, että ei näin kovasti, Eila Hätinen kertoo.

Sivuvaunupyörät ovat harvinaisia. Trafi laski Savon Sanomien pyynnöstä, että liikennekäytössä on vain 149 L4e-luokan ajokkia.

Itänaapurista tulleet Ural (31 kappaletta) ja Dnepr (29) ovat yleisimmät merkit ennen kiinalaista Chang Jiangia (16).

Eila Hätisen mukaan sivuvaunussa istuminen on paljon helpompi hyväksyä, koska siinä hänen ei tarvitse kallistella pyörän mukana.

Kuljettajalle kallistelemattomuus toisaalta tarkoittaa huomattavasti työläämpää tangon kääntelyä.

– Tavallista pyöräähän ei tarvitse ohjata tangosta juuri ollenkaan, sen kun vain kallistaa. Tässä pitää kääntää tanko ihan vinkkeliin, jos menee johonkin pihaan. Se on aika jäykkä, mutta kovassa vauhdissa on helpompaa, Olavi Hätinen kertoo.

Maiju Rissanen kertoo hakeneensa moottoripyöräkaupasta pientä ja kevyttä ajokkia.

– Kevytmoottoripyörää sinä olit hakemassa, Kuopion Yamaha Centerin myyjä Jussi Hartikainen muistuttaa Rissasta.

Rissaselle on tärkeää, että jos pyörä lähtee jostain syystä kaatumaan, hän saa vielä jalalla vastaan.

– Naisille on tärkeää, että jalat ylettävät maahan tai että laitetta on mahdollista muokata niin, että jalat ylettyvät maahan, kertoo Kawasakia ja Suzukia myyvän Kuopion Pyörän ja Mopon myymälävastaava Mika Koistinen.

Rissanen vahvistaa Hartikaisen ja Koistisen käsityksen, että ajoneuvon ulkonäöllä on iso merkitys. Racing-sininen sopi hänelle hyvin, mutta ennen ostopäätöstä hän halusi varmistaa myös oikeanlaisen äänimaailman.

– Sellainen rouhea muttei kuitenkaan ärsyttävä – ei mikään kevariääni. Vaikka olisi vain kohtuukokoinen pyörä, pitää olla ison pyörän äänet, Rissanen nauraa.

Miehet ostavat selvästi painavampia ja kuutiotilavuudeltaan isompia pyöriä. Kolmaosa naismotoristeista ajaa juuri 500–749-kuutioisilla vehkeillä, kun taas yli neljännes miehistä on valinnut vähintään tuhatkuutioisen pyörän.

– Kyllähän suomalaiset ajavat moottoripyörillä, jotka ovat täysin tiestöömme ja nopeusrajoituksiimme soveltumattomia. Täällä arvostetaan isoa kuutiotilavuutta, vääntöä ja matkaominaisuuksia. Kuitenkin on paljon heikompikuntoisia teitä – jopa hiekkateitä, eikä missään saa mennä lujempaa kuin 120:tä, Hartikainen huomauttaa.

– Sitä taustaa vasten moni ostaa turhan tehokkaita pyöriä, mutta tilanne on muuttumassa. Kun ajettavat etäisyydet ovat lyhyitä, eikä aja pitkiä matkoja täydellä varustuksella saati matkustajan kanssa, silloin iso ja raskas pyörä on kenties turha.

Kauppiaat ovat huolissaan lajin ukkoutumisesta. Pyörien ja ajokorttien korkeat hinnat sekä ajokorttivaatimusten kiristyminen ovat karkottaneet nuoret asiakkaat.

– 16–24-vuotiaat ovat vähenemässä koko ajan. 16-vuotiaille myydään kevaria jonkin verran, mutta väliluokkaan myymme uusia pyöriä vuosittain ihan ykköskappaleita, Hartikainen laskee.

– Ajokorttiluokat rajoittavat niin, että täysi-ikäinen saa ajaa aika rajallisella määrällä laitteita, Koistinen täydentää.

Tilastot : Samat suosikkimerkit

Naisilla ja miehillä on samat suosikkimerkit. Viisi yleisintä liikenteessä ovat japanilaiset Honda, Yamaha, Suzuki ja Kawasaki sekä yhdysvaltalainen Harley-Davidson.

Trafin rekisterissä on vajaat 258 000 moottoripyörää, joista noin 242 000 on yksityisen henkilön hallussa.

Moottoripyörän haltijoista 89 prosenttia on miehiä, 11 prosenttia naisia. Joka seitsemännellä miesmotoristilla on useampi kuin yksi pyörä, naismotoristeista vain kuudella prosentilla.

Ajokorteissa on käytössä kolme moottoripyöräluokkaa. A1-luokka oikeuttaa 16 vuotta täyttäneen ajamaan enintään 125-kuutioista kevytmoottoripyörää, A2 18-vuotiaan enintään 35-kilowattista pyörää ja A-luokka kaikkia moottoripyöriä.

A-luokan ikäraja on nykyään 24 vuotta, jos se suoritetaan ensimmäisenä moottoripyöräluokkana.

Lähteet: Bisnode, Trafi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Muut kulkuneuvot

Suomessa kehitetyt näyttölasit lisäävät turvallisuutta

MP 16 -messuilla prätkän sarviin jopa ilman korttia

Nelivuotias tyttö ajoi 18-tonnista kuorma-autoa – katso video!

Hiacen seuraaja tulee jatkossakin Ranskasta

Harrikka-kauppiaat pääsevät kilpailemaan kustomoinnissa

Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Tässä tulee Nissanin uusi voimanpesä

Sähkömaastopyörä koukutti

Matti Ylönen palautti Pappa-Tunturin liikenteeseen

Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.