Sähkömaastopyörä koukutti - Katso video koeajosta

Kuopiolainen Antti Juntunen, 24, on ajanut maastopyörällä pikkupojasta asti ja alamäkipyöräilyn hän aloitti kolme vuotta sitten, mutta tähän saakka pyörä on liikkunut vain miehen lihasvoimilla.

Pyysimme häntä kokeilemaan, miltä sähköavusteinen maastopyörä tuntuu Puijon mäen jyrkillä poluilla. Tunnin kipaisun jälkeen puuseppäopiskelijan paita on miltei kuiva ja kasvoilla leveä hymy.

– Kevyesti meni lenkki, mukava kapistus. Jos nyt olisin mopoikäinen ja saisin valita tämän ja mopon välillä, mieluummin ottaisin tämän. Kyllä tämä mopon voittaa ainakin ketteryydessä ja hiljaisuudellaan, Juntunen kehuu.

Liikunnasta polkeminen silti Juntusen mukaan käy. Hän pitää sitä hyvänä vaihtoehtona itsensä kaltaisille ei-huippu-urheilijoille.

Hän sanoo, että olisi valmis ostamaan sähköfillarin itselleen, jos siihen vain olisi varaa. Kokeiltavana ollut pyörä, Haibike Xduro FullSeven RC, on hintahaitarin yläpäässä lähes 4 000 euron hinnallaan.

Sähköpyöriä on kaupiteltu Suomessa noin kymmenen vuoden ajan, mutta kysyntä on ollut toistaiseksi laimeaa. Vuotuinen myynti on ollut arvioiden mukaan vain muutamia tuhansia kappaleita eli prosentin luokkaa polkupyörien kokonaismyynnistä.

Pyöräilyn edelläkävijöistä, hollantilaisista, joka viides valitsee sähköpyörän, saksalaisistakin joka kahdeskymmenes.

Nyt myös Suomessa viranomaiset Liikenneviraston ja Trafin johdolla ovat ryhtyneet kampanjoimaan sähköpyöräilyn puolesta vaihtoehtona autoilulle.

Kasvumahdollisuuksia nähdään etenkin lyhyehköillä työmatkoilla.

– Hikisenä ei viitsi mennä töihin, mikä on ollut työmatkapyöräilyn vasta-argumentti. Tämä poistaisi sen. Työmatkalainen – ja ehkäpä vielä mies – voisi innostua helpoiten, kestävän liikkumisen asiantuntija Tytti Viinikainen Liikennevirastosta arvioi.

Nuori pyöräliikkeen yrittäjä Iikka Ahonen kuopiolaisesta Iikan Pyörävarikosta pitää epäonnistuneena sähköavusteisten pyörien lanseerausta viime vuosikymmenellä, koska sähköpyöriä markkinoitiin vain vanhuksille ja vaivaisille.

Työmatkapyöräilijöiden lisäksi hän uskoo monen nuoren valitsevan sähköpolkupyörän mopon sijaan, koska sen ajamiseen ei vaadita ajokorttia.

Jos moposta loppuu polttoaine, vanhemmat pitää soittaa hätiin, mutta sähköpyörän akun tyhjeneminen ei estä polkemista eteenpäin.

– Kaikki eivät pidä pärinästä ja bensan katkusta, ja onhan se kaupungissa vähintään yhtä nopea kuin mopo, Ahonen huomauttaa.

– Sillä saa liikkua vapaasti, eikä tarvitse etsiä parkkipaikkoja, täydentää pyöräliikkeen mekaanikko-myyjä Jukka Salminen.

Tähän saakka sähköpyöristä eniten on myyty tavallisia kaupunkipyöriä, mutta tarjolle on tullut maastopyörien lisäksi esimerkiksi tavarapyöriä, taitettavia pyöriä ja jopa kilpapyörän mallisia maantiepyöriä.

Joillakin tehokkaimmilla sähkökäyttöisillä pyörillä voi ajaa polkematta 45 kilometrin tuntinopeutta, jolloin ne luokitellaan mopoiksi. Ne pitäisi siis rekisteröidä ja niihin pitäisi hankkia liikennevakuutus, jotta ne olisivat laillisia tieliikenteessä.

Yli-insinööri Maria Rautavirta liikenne- ja viestintäministeriöstä tosin epäilee, onko kukaan tuollaisen pyörän ostanut rekisteröinyt kulkuneuvoaan mopoksi.

– Jos jollakulla sellainen on, hän on varmaan siitä aika hiljaa. Ulkoisesti se ei eroa nykyisistä sähköavusteisista polkupyöristä, vaikka moottoriveto olisi koko ajan päällä. Jos on niin byrokratiaa rakastava ihminen, että hakee kilvet, siinä menettää mahdollisuuden käyttää pyöräväyliä.

Maastossakaan jokamiehen oikeudet eivät koske näitä moottoriajoneuvoja.

– Maanomistaja määrää, ketä siellä saa liikkua moottoriajoneuvoilla, mutta niin kauan kuin ne ovat sähkökäyttöisiä, ei niistä periaatteessa mitään häiriötäkään tule, Rautavirta pohtii.

Toukokuusta lähtien EU:ssa on saanut myydä myös jopa yhden kilowatin eli 1 000 watin tehoisia sähkökäyttöisiä pyöriä, joissa sähkömoottori lopettaa toiminnan yli 25:n nopeudessa.

Toistaiseksi ne rinnastetaan Suomen lainsäädännössä mopoihin, mutta vuodenvaihteeseen mennessä tapahtuvassa ajoneuvo- ja tieliikennelakien muutoksessa ne ollaan laittamassa polkupyörän rinnalle.

– Ne pääsevät samoilla vaatimuksilla käyttöön kuin sähköavusteiset polkupyörät, eli ne vapautetaan rekisteröintivelvoitteesta ja normaali pyöräilykypärä riittää, Rautavirta kertoo.

Ajoneuvolakiin on tulossa myös uusi ajoneuvoluokka: kevyet sähköajoneuvot. Siten esimerkiksi seisaaltaan kuljetettava Segway on tulossa lailliseksi Suomen pyöräteille.

Kävelynopeuteen sovitetuilla laitteilla pääsee myös jalkakäytäville.

Sähköpyörät : Myös asennussarjoja kaupan

Sähköavusteisissa pyörissä sähkömoottori toimii vain poljettaessa. Lisäksi sen teho on rajoitettu 250 wattiin ja moottoriavustus 25 kilometrin tuntinopeuteen.

Keskinopeus on Liikenneviraston mukaan 24 kilometriä tunnissa eli seitsemän yksikköä kovempi kuin tavallisella polkupyörällä.

Näiden sähköpolkupyörien lisäksi myynnissä on myös sähkökäyttöisiä pyöriä, joissa on yli 250 watin moottori, joka toimii kaasua painamalla ilman polkemista. Perinteisiin polkupyöriin myydään myös asennussarjoja, joilla ne voi muuttaa sähkökäyttöisiksi.

Uusimmat

Muut kulkuneuvot

Suomessa kehitetyt näyttölasit lisäävät turvallisuutta

MP 16 -messuilla prätkän sarviin jopa ilman korttia

Nelivuotias tyttö ajoi 18-tonnista kuorma-autoa – katso video!

Hiacen seuraaja tulee jatkossakin Ranskasta

Harrikka-kauppiaat pääsevät kilpailemaan kustomoinnissa

Anna Marttinen tuntee Tuutti-Hondansa metkut

Tässä tulee Nissanin uusi voimanpesä

Sähkömaastopyörä koukutti

Matti Ylönen palautti Pappa-Tunturin liikenteeseen

Prätkävillitys iskee naisiin nuorempana

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.