Harjoittelun jälkeen ei tarvitse välttämättä venytellä

Jalat ovat taas jumissa ja niska niin kierossa, ettei juoksu rullaa eikä salillakaan rauta nouse.

Mikähän auttaisi? Totaalilepo vai venyttely? kysyy Karjalainen.

Liikuntabiologi ja personal trainer Timo Haikarainen sanoo, että liikkuvuuden puute on isolle osalle meistä ongelma. Jos viitsisimme nähdä vähän vaivaa nivelten liikelaajuuksien ylläpitämiseen ja lisäämiseen, koko keho voisi paremmin.

– Venyttelyllä voi vaikuttaa paljon siihen, miten jäykkä tai jännittynyt lihas on ja millaisiin suorituksiin se pystyy. Venyttely myös rentouttaa.

Liikelaajuuksien ylläpidosta on hyötyä niin arkisessa elämässä kuin eri liikuntalajeissa.

– On helpompi sitoa kengännauhoja, kun selkä kaartuu kumaraan. Jos lihakset jumittavat, liikkeitä ei voi tehdä oikealla tavalla. Siksi sohvaperunat usein kangistuvat, ovat huonoryhtisiä ja liikkuvat epäoptimaalisesti.

Miten kannattaa venytellä?

Aktiiviseen lihastyöhön perustuvat dynaamiset venyttelyt ovat hyviä verryttelyssä. Askelkyykyssä voi venyttää lonkkaa eteenpäin tai voi tehdä syviä kyykkyharjoituksia, joilla puskee samalla reisiä ulospäin.

Lyhyet, pumppaavat venyttelyt, joiden kesto on puolesta sekunnista kahteen sekuntiin, sopivat hyvin harjoituksen alkuun. Niillä varmistetaan liikelaajuuksia ja avataan kehoa. Liikkeiden kokonaiskeston on oltava lyhyt, jotta ne eivät heikennä lihaksen voiman tuottoa.

Fasciavenyttely on tämän hetken hitti. Se perustuu kehon lihaskalvoketjujen läpikäymiseen ja sitä kautta liikkuvuuden lisäämiseen. Hieman yli vedetty askelkyykky, jossa taivutetaan kehoa taaksepäin ja vartalo venyy kaarena, on hyvä fasciavenytys.

Perinteinen staattinen venytys ei ole missään nimessä turhaa, vaikka usein kuulee niin väitettävän. Rautakangelle se on ainoa vaihtoehto. Pitkät, staattiset venyttelyt voivat kestää useita minuutteja. Niitä ei kannata tehdä ennen harjoitusta, koska ne heikentävät lihasta ja huonontavat siten suoritusta. Vaikutus kestää jopa puolisen tuntia.

Staattisia venytyksiä kannattaa tehdä kevyen harjoituksen jälkeen tai erillisenä harjoituksena.

Harjoittelun jälkeen ei tarvitse välttämättä venytellä. Useiden tutkimusten mukaan harjoituksen jälkeinen venyttely ei ehkäise lihaskipua.

Lisää aiheesta tiistain Savon Sanomissa.