Jos haluat kääntää päitä ja polttaa kaloreita, lähde kaupungille kengurukengissä – Katso videolta, miten niillä pompitaan hiki pintaan

Kun otan ensimmäiset kävelyaskeleeni Kangoo jumps -kengillä, tunnen lapsenomaista riemua.

Toisin kuin olen uumoillut, en kellahdakaan kumoon. Sen sijaan keinahtelen kadulla ryhdikkäänä, kymmenen senttiä tavallista pidempänä ja kasvot virneessä.

Kengurukengillä pomppinen on erilaista kuin trampoliinilla taiteilu. Jos yritän hypätä suorilta jaloilta ylöspäin, en irtoa maasta lainkaan. Mutta mitä voimakkaammin ensin painan kenkää maata vasten, sitä napakammin sen alla oleva joustin ponnahtaa ylöspäin. Jos hyppään kengillä voimakkaasti tasajalkaa, saan jo hyvän pompun aikaan.

Jämäkkyyden tuntua lisää se, että kenkäosa on tukeva. Se kiristetään jalkaan samaan tapaan kuin rullaluistimet tai laskettelumonot.

Vaikeinta on seistä täysin paikallaan. Pieni liike tuntuu luontevimmalta.

Kangoo viittaa englannin sanaan kenguru, ja jumps tarkoittaa hyppyjä.

Erilaisia kengurukenkiä on ollut ainakin 1970-luvulta asti. Jalassani olevat kengät ovat sveitsiläistä tekoa ja maksavat verkkokaupassa parisataa euroa. Jos osallistuu ohjatulle tunnille, kenkiä saa yleensä lainata liikuntakeskuksesta eikä omia tarvitse ostaa.

Suomeen laji tuli nykyisessä muodossaan neljä vuotta sitten, aluksi Turkuun. Nyt se on levittäytynyt etenkin Varsinais-Suomeen mutta myös pääkaupunkiseudulle ja Pohjanmaalle.

Kouvolaan laji löysi tiensä runsas vuosi sitten, kun liikunta- ja hyvinvointipalveluja tuottavan FunWellnessin liikunnanohjaajat ja yrittäjät Niina Mäki ja Eeva Uusitalo kiinnostuivat siitä ja kouluttautuivat ohjaajiksi.

He alkoivat järjestää tutustumistunteja, jotka herättivät heti kiinnostusta. Lajin pariin onkin yrittäjien mukaan jäänyt innokas fanijoukko. Viime keväänä pieni ryhmä kävi jopa juoksemassa Naisten kympin Kangoo jumps -kengillä.

Juoksu- tai kävelylenkki onnistuu vaikka kaupungin keskustassa. Kuva: Katja Juurikko

Kengurukengillä voi siis kävellä, juosta, hyppiä ja pomppia tai vaikka kyykätä. Niillä voi treenata ryhmässä tai yksin, sisällä tai ulkona – ja koronan vuoksi nyt myös nettivideon välityksellä.

Jos kaipaa vaihtelua ulkoliikuntaan, ne ovat hyvä vaihtoehto. Mikään ei estä käyttämästä kenkiä vaikka kaupungin keskustassa.

– Päät kääntyvät, kun isolla porukalla pompimme menemään, teemme spurtteja tai punnerramme kaidetta vasten, Eeva Uusitalo muistelee viime kevättä ja kesää, kun hän vei ryhmänsä ulos harjoittelemaan.

Helpointa kengurukengillä on askeltaa joko sisätiloissa tai asfaltilla. Hiekkakentällä kengät saattavat likaantua ja kulua.

– Kaikki muut alustat paitsi jää käyvät, Mäki sanoo.

Kangoo jumps ei sovi aivan kaikille mutta useimmille kyllä. Sitä ei suositella raskaana oleville eikä sellaisille, joilla on merkittäviä fyysisiä rajoitteita.

Jos polvi- ja selkävaivat ovat melko vähäisiä, hyppiminen voi olla jopa hyväksi.

– Laji ei rasita niveliä samalla tavalla kuin tavallinen juoksu, päinvastoin. Eräskin eläkeikäinen mies, joka ei pysty enää juoksemaan, hankki omat kengät ja käy nyt niiden ansiosta taas lenkillä, Mäki kertoo.

Lajissa ei ole ikärajaa. Mäki ja Uusitalo kertovat, että heidän asiakkaansa ovat 7–80-vuotiaita.

Jotkut ihmettelevät, eikö Kangoo jumps -kenkien kanssa olisi hyvä käyttää kypärää.

– Voihan sitä käyttää, mutta se ei ole tarpeen. En ole koskaan nähnyt, että kukaan olisi kaatunut näillä, Mäki sanoo.

Jos kärsii virtsanpidätysongelmista, laji saattaa tuntua hankalalta. Ohjaajat muistuttavat, että vessassa kannattaa käydä aina ennen tuntia, niin harjoitus sujuu mukavammin.

– Fysiikan laki on armoton, Uusitalo sanoo ja muistuttaa, että laji toisaalta myös vahvistaa lantionpohjan lihaksia.

Perinteiseen kyykkyyn saa lisätehoa kengurukengillä. Kuva: Katja Juurikko

Kengurukengät tuovat ainakin minulle kaivattua iloa koronakevääseen.

Jopa hölkkääminen tuntuu niillä helpolta – ja erittäin tehokkaalta. Parin kilon painoiset kengät antavat harjoitukselle oman, tervetulleen haasteensa. Lämmin tulee jo muutaman minuutin pomppimisen jälkeen, sillä hyppely ravistelee koko kroppaa.

Laji kehittää sekä aerobista kuntoa että lihaskuntoa. Lisäksi se parantaa tasapainoa ja oikaisee ryhdin, sillä kenkien päällä ei ole luontevaa seistä hartiat lytyssä.

Mutta miten ihmeessä näillä jaksaa pomppia kolme varttia putkeen?

Mäki ja Uusitalo lupaavat, että ohjatusta tunnista korkeintaan puoli tuntia on hyppimistä.

Oma aikansa menee lämmittelyyn, ja vasta sitten askelletaan – joko pompulla tai ilman.

– Askelsarjat ovat tosi selkeitä ja helppoja, Mäki lupaa.

Lopputunnista tehdään yleensä lihaskuntoharjoituksia paikallaan. Kenkä on mainio nilkkapaino. Sen voi myös ottaa jalasta pois lihaskuntoharjoituksen ajaksi.

– Sisätiloissa olennaisena osana on musiikki. Ulkona lajia voi harrastaa vapaammin.

Kengurukengät ovat vanha keksintö

Ihminen on aina pitänyt pomppimisesta. Niinpä erilaisia iskunvaimentamiseen tarkoitettuja kengurukenkiä on ollut (olemassa) ainakin 1970-luvulta asti.

Sveitsiläinen yrittäjä Denis Naville otti konseptin kehitettäväkseen 1990-luvulla. Ensimmäinen KJ-1-niminen kenkämalli esiteltiin jo neljännesvuosisata sitten messuilla Pariisissa. Sen jälkeen kenkää on kehitetty kohti nykyistä mallia. Sveitsiläinen Kangoo jumps -kenkä on patentoitu.

Samantyyppisiä kenkiä löytyy verkkokaupoista myös muun muassa nimillä Jump shoes ja Anti gravity running shoes.

Kangoo jumps on Suomessa verraten uusi laji. Se tuli maahan Veronica Deacin mukana. Hän on kansainvälinen Kangoo jumps- ja Freestyler-valmentaja.

Deac perusti Kangoo club Turku -nimisen yrityksen maaliskuussa 2016 ja ryhtyi ohjaamaan tunteja sekä kouluttamaan uusia kengurujumppaohjaajia eri puolille Suomea.

– Harmi, ettei tänä keväänä voinut juhlia yrityksen syntymäpäiviä, hän kertoo puhelimitse.

Deac järjestää perustuntien lisäksi Kangoo jumps -erikoistunteja, joista esimerkiksi Boot camp -tunti muistuttaa armeijahenkistä kunto-ohjelmaa.

Kangoo dance puolestaan on tanssillinen, koreografinen ohjelma. Kick and Punch -tunti sisältää potkuja ja nyrkkeilyä. Myös lapsille on omia pompputunteja.

Kangoo jumps -kengät kiinnitetään samaan tapaan kuin rullaluistimet. Kuva: Katja Juurikko

Veronica Deacille on tärkeää, että hyppykengät ovat helpot ja hauskat käyttää.

– Mutta kaikista tärkeintä on, että ne ovat turvalliset. Kengät kehitettiin alun perin urheilijoille, jotka olivat toipumassa jalkavammoista, joten pakkohan niiden on olla, Deac sanoo.

Hän on koonnut nettisivuilleen tietopaketin Kangoo jumps -lajista ja hyppimisen hyödyistä. Siellä kerrotaan muun muassa Nasan tutkimuksista, joiden mukaan pomppuharjoittelun hyötytekijöitä on peräti 33.

Nasan mukaan avaruudesta palanneiden astronauttien luuston ja lihasten jälleenrakentamisessa hyppiminen on tehokkain harjoitus.

Nasan tutkimus

Hyppimisen hyötyjä

Lihaksiston ja luuston vahvistuminen.

Hapenottokyvyn paraneminen.

Kehon nesteiden liikkeelle lähteminen.

Kestävyyden ja koordinaation paraneminen.

Verenpaineen nousun hillitseminen harjoituksen aikana.

Tasapainon paraneminen.

Listalla on mainittu yli 20 muutakin etua.

Lähde: Kangoo club Turku/Veronica Deac

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Hyvinvointi

Miia Hoisko, 37, haaveilee pyöräilemisestä Suomen päästä päähän – "Tiedän taitoni ja rajani mutta en pelkää hullujakaan haasteita"

Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"

"Lopulta ei ollut muuta annettavaa perheelle kuin tilipussi"– Tom Tuohiaro, teki toistasataa tuntia töitä viikossa, poltti itsensä loppuun ja muutti metsään

Tiina Geijerillä, 41, on ollut yli 50 aivoinfarktia – "Kun kuulin koronaan liittyvästä veritulppariskistä, ajattelin heti, etten halua enää teholle"

Kuopiolainen Juha Reinikainen, 50, siirsi kaivonkantta ja putosi syvälle maan sisään – "Ensihoitajat mittasivat ruumiinlämmökseni 35 astetta"

Sokerista on vaikea päästä kokonaan eroon – Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"

Onko myönteinen ajattelu hyvän ja menestyksekkään elämän tae? Asiantuntijoilla erilaisia näkemyksiä: "Tämä on itsepetosta", "positiiviset tunteet laajentavat ajatteluamme"

Tiina Meriläinen, 41, sai selityksen sille, miksi hän unohtelee ja mokailee – "Helpotti kuulla, ettei kyse ole vain huolimattomuudestani"

Taksikuski unohti nukkuvan asiakkaan takapenkille ja ajoi auton talliin – Lue tämä ja 24 muuta lukijoiden hajamielisyystarinaa täältä

Kommentti: Äitini varasti poliisin auton

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.