Jukka Podduikin teki omat "annesällyläjumpat" vaimonsa kanssa, ettei romahtaisi korona-aikana – katso 4 liikkeen sarja, joka pitää sinut iskussa

Nyt jos koskaan on kysyntää ruudun ääressä tehtävälle kotijumpalle, sanoo kuopiolainen personal trainer ja yrittäjä Jukka Podduikin. Osa muistaa televisiosta Yleisradion Iltajumpan 1980-luvulta, ja juuri tätä meininkiä Podduikin haluaa nyt kansaa liikuttamaan.

– Nyt on suuri huoli siitä, että ne ihmiset, jotka eivät ole liikkuneet tähänkään asti paljoa, niin heillä liikunnan määrä tippuu vielä entisestäänkin. Kun kaupassa käynnitkin ovat ehkä jääneet pois ja vähäisetkin normiaskareet jäävät uupumaan, niin kunto heikkenee muutamassa kuukaudessa merkittävästi.

Podduikin lähestyi Yleä, että se alkaisi lähettää jälleen tv-jumppaa. Sitä toivoneille tiedoksi, että Iltajumppa on vasta alkanut uusintoina. Reagointia odotellessaan Jukka Podduikin ja hänen puolisonsa Katja Podduikin eivät kuitenkaan jääneet toimettomiksi vaan alkoivat itse tehdä lyhyitä, 10–15 minuutin You Tube - kotitreenejä kaikelle kansalle.

Katja Podduikin työskentelee päivät parturikampaajana, mutta hän pyörittää puolisonsa kanssa myös Sunset TL -liikuntakeskusta.

– Työtämme on motivoida ihmisiä, ja siksi haluamme auttaa omalta osaltamme, sanoo Katja Podduikin.

 

 

Pariskunnan liikuntavideoiden tarkoitus on panna veret kiertämään ja hengästymäänkin. Eli tekemään kropalla töitä vaikkapa kesken etätoimistohommien.

– Ihmisellä on taipumus pysyä miellyttävällä alueella omatoimiliikunnassa. Kaikki eivät keksi, mitä ylipäätään voisi tehdä, tai tehdään hetki, ja lopetetaan melkein saman tien. Tai tehdään liian yksipuolisesti, Podduikinit luettelevat karikoita, joihin kotona liikkuminen voi kaatua hyvistä aikeista huolimatta.

– Ohjattu treeni motivoi tekemään loppuun saakka. Erikoisia välineitä ei tarvita, ja 10–15 minuutissa tulee kuin huomaamatta hyvä treeni. Ja kun sosiaaliset kontaktit ovat osalla vähissä, niin onhan sekin jotain, että edes ruudun takana on toinen ihminen.

Pariskunta käyttää arkisia esineitä painoina ja liikuntavälineinä. Ruokapöytä, mopinvarsi, vesipullot, pyyhe ja reppu ovat kaikki käyttökelpoisia kotikuntosalin varusteita. Kahvakuulakauppaan ei tarvitse lähteä, Jukka Podduikin vakuuttaa.

 

 

Kotitreenien makuun he pääsivät itsekin vastikään palattuaan Pariisiin ja Martiniquelle suuntautuneelta häämatkaltaan ja oltuaan sen jälkeen kaksi viikkoa karanteenissa kotonaan. Karanteeni päättyi maanantaina.

– Olemme tehneet kotitreenejä tunnista kolmeen tuntiin päivittäin. Kuormitus ei vähentynyt, mutta liikkuminen muutti muotoaan, kun lisäpainoja ei ollut käytössä.

Kumpikaan heistä ei voinut tavata teini-ikäisiä poikiaan karanteenin aikana. Mutta nyt kun se on taas mahdollista, aikoo uusperhe laittaa yhteisiä kuntopiirejä pystyyn.

– Koululaistenkin pitää tehdä liikuntasuorituksia etäkoulussa. Perheissä voisi miettiä, voisiko tällaisia harjoituksia tehdä myös yhdessä. Kun vanhemmat ovat etätöissä ja lapset etäkoulussa, niin välillä varmasti tunteet sinkoilevat. Yhteinen liikuntatuokio olisi varmasti hyväksi perheen sisäiselle dynamiikallekin, pohtii Katja Podduikin.

 

Häämatkalta palanneet Podduikinit treenasivat karanteenissa ollessaan yhdestä kolmeen tuntia päivässä kotioloissa. Kuva: Jukka Podduikin

 

Siitä tullaankin liikunnan hyvää mieltä tuottavaan aspektiin. Katja Podduikin huomauttaa, että nyt jos koskaan tarvitaan liikuntareseptiä korona-ahdistusta lievittämään. Liikkuminen tuottaa endorfiinia, joka lisää mielihyvää.

– Minulle itselleni liikunta on aina ollut äärimmäisen tärkeä apu, jos on ollut stressiä tai huolta. Se selvittää ajatuksia, ja asioita kykenee näkemään eri kantilta. Ajattelenkin, että tässä tilanteessa mielihyvän lisääminen nimenomaan liikunnan kautta olisi tärkeää, ei esimerkiksi lohtusyömisen tai alkoholin avulla. Liikunta parantaa unen laatua ja hyvinvointi kasvaa. Kun voi paremmin, alavireisyys vähenee varmasti, hän kannustaa.

 

Podduikinit aloittivat tee-se-itse-videoiden tekemisen jo vuonna 2016. Silloin he tekivät Facebookin suljettuun ryhmään treeniohjelmaa pientä kuukausimaksua vastaan. Nytkin osa pariskunnan katsojista on liikuntakeskuksen maksavia asiakkaita, jotka haluavat jatkaa ohjattua liikuntaa kotona. Heille on suunnattu omat, pidemmät ohjelmat.

Youtube-striimaukset he tekevät Macilla ja muut videot puhelimen videotoiminnalla.

– Emme ole videoammattilaisia, eikä meillä ole esimerkiksi kuvakulmiin osaamista, mutta olemme asettaneet etusijalle sen, että kuvan ja äänen laatu ovat hyvät, sanoo Jukka Podduikin.

 

Katja ja Jukka Podduikin (pariskunta oikealla) saivat ulkojumppaseurakseen Jussi Rissasen ja Senja Markkasen. Kuva: Juha Poutanen

 

Jukka Podduikin teki Savon Sanomien lukijoille neljän liikkeen harjoituksen. Harjoitus sopii tehtäväksi sisällä tai ulkona. Harjoitus sopii lähes kenelle tahansa, sillä sen reippautta voi säädellä oman kunnon mukaan.

– Tämän voi tehdä myös vaikkapa lenkkeilyn lomassa, hän innostaa.

Välineiksi tarvitset ainoastaan penkin sekä kepin. Kotona sellaiseksi käy siivousmopin varsi ja ulkona mikä tahansa oksanpätkä.

Jukka ja Katja Podduikin sekä Senja Markkanen ja Jussi Rissanen havainnollistavat liikkeet kuvasarjassa.

Työskentele minuutti kunkin liikkeen parissa, pidä puolen minuutin huili ja siirry seuraavaan liikkeeseen. Jatka tätä kolmen kierroksen ajan. Kokonaisuudessaan harjoituksen tekemiseen kuluu siis 18 minuuttia.

Tee liikkeet mahdollisimman reippaasti.

 

1 Kehonpainokyykky penkille

Kyykky on tehokas liike pakara- ja reisilihasten aktivointiin. Seiso lantionlevyisessä haara-asennossa, varpaat eteenpäin ja kyykkää tuolille. Pidä ylävartalo mahdollisimman pystyssä ja paino koko jalkapohjalla.

Työskentele myös istumaan mennessä lihaksilla, älä siis ”lösähdä” istumaan.

Liike 1: Jukka Podduikin kyykkää. Kuva: Juha Poutanen

 

2 Seisonta-asennosta lattialle selinmakuulle ja vatsalleen

Tällä liikkeellä saadaan aktivoitua jalat, kädet ja keskivartalo. Mene ensin pystysuorasta asennosta selinmakuulle siten, että istut ensin lattialle ja käytät jälkeen lavat lattiassa. Sen jälkeen nouse ylös, ja eteenpäin mennessä laskeudu ensin käsien tai polvien varaan, kosketa rintakehällä maata ja palaa seisoma-asentoon.

Liike 2. Katja Podduikin menee seisoma-asennosta istualteen ja käyttää ensin lapaluut maassa ja nousee ylös. Kuva: Juha Poutanen

 

Liike 2. Katja Podduikin käyttää rintakehän maassa. Kuva: Juha Poutanen

 

3 Vatsalihakset

Käy lattialle tai maahan kyynärnojaan selinmakuulle. Nosta polvet mahdollisimman lähelle rintakehää ja palauta suoriksi. Jos mahdollista, älä kosketa jaloilla lattiaa, kun käytät jalkoja suorina.

Liike 3. Jussi Rissanen rutistaa vatsalihaksia. Kuva: Juha Poutanen

 

Kuva: Juha Poutanen

 

4 Selkälihakset

Käy vatsalleen lattialle tai maahan. Ota mopinvarsi tai keppi suorille käsille. Rutista keppi mahdollisimman lähelle rintakehää samalla nostaen rintakehää irti lattiasta ja palauta suoraksi.

Liike 4. Senja Markkanen vahvistaa selkälihaksia. Kuva: Juha Poutanen

Kuva: Juha Poutanen

 

Ohje: Yrittäjä Jukka Podduikin, toiminnallisen harjoittelun Sunset TL

Muistutus

Mielen huolet voivat siirtyä kivuiksi kehoon – tarve itsensä hoitamiselle on suuri:

Jos liikunta jää pois, iäkkäämpien toimintakyky heikkenee nopeammin kuin nuorempien.

Selkä ja koko muu tuki- ja liikuntaelimistö tarvitsevat kuitenkin säännöllistä liikettä pysyäkseen toimintakykyisinä.

Sosiaalinen eristäytyminen ja huoli talousasioista voivat tuoda mukanaan ahdistusta ja huolta.

Huolet voivat lisätä kipuherkkyyttä ja esimerkiksi altistaa selkäkipujen pitkittymiselle.

Hoida fyysistä kuntoasi sisällä ja ulkona. Kotona kehonpainoharjoitukset ovat hyvää liikuntaa.

Piha- ja puutarhatyöt ovat nyt ajankohtaista hyötyliikuntaa, ja myös muualla luonnossa oleminen kohentaa mieltä.

Rauhoita stressaantunutta mieltä rentoutumis- ja hengitysharjoituksilla sekä tietoisen läsnäolon harjoituksilla.

Esimerkiksi Selkäliiton Selkäkanava tarjoaa sekä liikunta- että rentoutumisharjoituksia. Liikuntaharjoitteet ovat fysioterapeuttien laatimia.

Lähde: Selkäliitto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Näin teet tehokkaan treenin kotona

Uusimmat

Hyvinvointi

Miia Hoisko, 37, haaveilee pyöräilemisestä Suomen päästä päähän – "Tiedän taitoni ja rajani mutta en pelkää hullujakaan haasteita"

Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"

"Lopulta ei ollut muuta annettavaa perheelle kuin tilipussi"– Tom Tuohiaro, teki toistasataa tuntia töitä viikossa, poltti itsensä loppuun ja muutti metsään

Tiina Geijerillä, 41, on ollut yli 50 aivoinfarktia – "Kun kuulin koronaan liittyvästä veritulppariskistä, ajattelin heti, etten halua enää teholle"

Kuopiolainen Juha Reinikainen, 50, siirsi kaivonkantta ja putosi syvälle maan sisään – "Ensihoitajat mittasivat ruumiinlämmökseni 35 astetta"

Sokerista on vaikea päästä kokonaan eroon – Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"

Onko myönteinen ajattelu hyvän ja menestyksekkään elämän tae? Asiantuntijoilla erilaisia näkemyksiä: "Tämä on itsepetosta", "positiiviset tunteet laajentavat ajatteluamme"

Tiina Meriläinen, 41, sai selityksen sille, miksi hän unohtelee ja mokailee – "Helpotti kuulla, ettei kyse ole vain huolimattomuudestani"

Taksikuski unohti nukkuvan asiakkaan takapenkille ja ajoi auton talliin – Lue tämä ja 24 muuta lukijoiden hajamielisyystarinaa täältä

Kommentti: Äitini varasti poliisin auton

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.