Pieni näyttö ja huono työasento rasittavat etätyöläisen silmiä – katso optikon vinkit kotona työskentelyyn ja silmäjumppaan

Kotona työskentely rasittaa usein silmiä enemmän kuin työpaikalla oleminen. Moni tekee nyt töitä läppärillä, jonka näyttö on pieni, eikä työergonomia ole läheskään aina kohdillaan.

– Suuri osa etätöitä tekevistä on aikuisia eli ikänäköisiä. Olisi hyvä, jos kotona olisi käytössä erillinen, isompi näyttö, Silmäaseman johtava optikko Hemmo Salo sanoo.

Iso näyttö on hyvä siksikin, että sitä voi katsoa kauempaa kuin pientä. Suositeltava etäisyys näytöstä on 60–80 senttimetriä.

– Jos sitä katsoo vaikkapa 30 sentin päästä, silmät rasittuvat moninkertaisesti.

Niskan ja hartioiden jumittuminen vaikuttaa kokonaisvaltaisesti väsymiseen ja myös näkemiseen.

– Työpaikoilla näistä asioista on yleensä huolehdittu, mutta nyt työntekijän on otettava itse vastuu siitä, että työskentelyolosuhteet ovat mahdollisimman hyvät.

Näkemisen kannalta on merkitystä silläkin, missä työpiste on. Ikkunan eteen sitä ei kannattaisi panna. Jos näyttö on ikkunan edessä, silmät mukautuvat kirkkaamman ulkomaiseman mukaan.

Näyttö kannattaa sijoittaa niin, ettei siihen tule ikkunasta edes heijastuksia.

Ulos on kuitenkin pystyttävä katsomaan toisinaan. Salon mukaan 20 minuutin välein pitäisi katsoa kaukaisuuteen parinkymmenen sekunnin ajan.

– Silloin silmät lepäävät, ja se on todella tärkeää. Lähelle katsominen rasittaa silmiä paljon. Tutkimuksen mukaan ne ihmiset, jotka näkevät työpaikaltaan puun, ovat onnellisempia kuin ne, jotka eivät näe, hän mainitsee.

Silmäjumppa ei pelasta lasien uusimiselta tai paranna taittovirhettä, mutta hyötyä siitä on. Sen avulla silmän lihaksia voi vetreyttää ja rentouttaa. Liikaa silmäjumppaa ei voi tehdä.

Kumpaakin silmämunaa liikuttaa kuusi lihasta.

– Jos tuijotetaan pitkään samaan kohteeseen, ne kramppaavat ja väsyvät. Niitä voi vetreyttää liikuttelemalla silmiä esimerkiksi vasemmalle, oikealle, ylös ja alas ja piirtämällä kahdeksikkoa.

Silmän sisällä on kiliaarilihas, joka huolehtii katseen tarkentumisesta eri etäisyyksille. Kun katsotaan kauas, se on rentona, ja mitä lähemmäs katsotaan, sitä enemmän se jännittyy.

– Sen rentouttaminen onnistuu vain, kun katsotaan riittävän pitkälle riittävän kauan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Hyvinvointi

Miia Hoisko, 37, haaveilee pyöräilemisestä Suomen päästä päähän – "Tiedän taitoni ja rajani mutta en pelkää hullujakaan haasteita"

Vea Vainio ja Nella Kaartinen tanssivat metsässä, koska se tekee hyvää keholle ja mielelle – "Puhdistava, rauhoittava kokemus, jossa voi antautua hetkeen"

"Lopulta ei ollut muuta annettavaa perheelle kuin tilipussi"– Tom Tuohiaro, teki toistasataa tuntia töitä viikossa, poltti itsensä loppuun ja muutti metsään

Tiina Geijerillä, 41, on ollut yli 50 aivoinfarktia – "Kun kuulin koronaan liittyvästä veritulppariskistä, ajattelin heti, etten halua enää teholle"

Kuopiolainen Juha Reinikainen, 50, siirsi kaivonkantta ja putosi syvälle maan sisään – "Ensihoitajat mittasivat ruumiinlämmökseni 35 astetta"

Sokerista on vaikea päästä kokonaan eroon – Tutkijan mielestä sokerittomuuteen ei edes pidä pyrkiä: "Ruoka ei saa olla mautonta eikä tylsää"

Onko myönteinen ajattelu hyvän ja menestyksekkään elämän tae? Asiantuntijoilla erilaisia näkemyksiä: "Tämä on itsepetosta", "positiiviset tunteet laajentavat ajatteluamme"

Tiina Meriläinen, 41, sai selityksen sille, miksi hän unohtelee ja mokailee – "Helpotti kuulla, ettei kyse ole vain huolimattomuudestani"

Taksikuski unohti nukkuvan asiakkaan takapenkille ja ajoi auton talliin – Lue tämä ja 24 muuta lukijoiden hajamielisyystarinaa täältä

Kommentti: Äitini varasti poliisin auton

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.